  • 181. Data: 2023-03-07 10:07:32
    Temat: Re: zjazd z ronda z wewnętrznego pasa (pierwszeństwo)
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    W dniu 06.03.2023 o 17:15, Shrek pisze:

    > Równie dobrze można znależć wyrok że jak masz kponięty kwadrat to masz
    > pierwszeństwo - czy będzie to dotyczyło każdego skrzyżowania z kopniętym
    > kwadratem?

    Tak sobie czytam i niespecjalnie bym chciał w tej dyskusji o niczym brać
    udział, ale polecam pewien przypadek pod rozwagę. Zwykłe skrzyżowanie z
    pierwszeństwem łamanym (załóżmy w lewo dla przykładowego samochodu) i
    zwykłe światła (niekierunkowe) - czy ten samochodzik mając zielone i
    chcąc skręcić w lewo ma pierwszeństwo przed samochodem z naprzeciwka,
    czy też jednak niekoniecznie? I czy coś się w tej kwestii zmienia gdy
    światła nie działają?
    To apropos kopniętego kwadratu ale też a może przede wszystkim rond z
    sygnalizacją. I generalnie hierarchii sygnałów i znaków na drodze

    Pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 182. Data: 2023-03-07 10:08:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Mar 2023 07:38:44 +0100, Cavallino wrote:

    > Jeśli było to dawniej niż rok temu, to nieaktualne.

    > Nic Ci się nie pomyliło.

    Jak teraz patrzę, to wydaje mi sie, ze o inne chodzilo.
    Google ma zdjecia z czasów remontu.

    A jesli skleroza mi dobrze podpowiada ... wjazd na rondo byl ze
    swiatłami, przejezdzałes cwierc obwodu ... i dojezdzałes do
    skrzyzowania z kolejnymi pasami, którym byc moze sie własnie zapalilo
    zielone.
    Czy tez od drugiej strony - czekasz na czerwonym przed rondem,
    zapala sie zielone ... a za kawałek z lewej strony nadjezdzają
    samochody.

    I kto tu ma pierwszenstwo? :-(

    Podobnie chyba macie na rondzie Śródka.

    > Z kierowcami.
    >
    > Wczoraj gość z pierwszego prawego pasa do skrętu w lewo (przed rondem),
    > przedefilował na rondzie na drugi od prawej, potem na trzeci, w końcu
    > wrócił na drugi i tak sobie zjechał.
    > Oczywiście przeciął drogę jazdy wszystkim którzy jechali prawidłowo,
    > niektórym ze dwa razy.

    Linie przerywane, wolno mu :-)

    > Na szczęście było pusto, a ja jestem na takich wyczulony, więc

    Jakby bylo gesto, to by nie mogl tak zmieniac pasów.

    > przewiedziałem te manewry i ruszyłem wolniej, inaczej byłoby od groma
    > pogiętych blach.

    On byc moze tez przewidział :-)

    > Rejestracja z Kościana - widać tam coś takiego jak rondo nie istnieje, a
    > na widok pasów na nim, mózg się wyłącza.

    Istnieje w Kościanie rondo, a nawet 3.
    Bez pasów namalowanych, ale szerokie :-)

    Poza tym PJ pewnie robił u was ... ale moze przed remontem :-)

    J.

  • 183. Data: 2023-03-07 10:09:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Mar 2023 07:32:50 +0100, Cavallino wrote:

    > Pytasz gdzie bym migał?
    > No gdzieś na tych poprzecznych pasach.

    Sygnalizując zjazd we wjazd? :-)
    Czy zamiar zmiany pasa, bo Nowy Świat nie dla Ciebie :-)

    J.

  • 184. Data: 2023-03-07 10:14:41
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 07-03-2023 o 10:09, J.F pisze:

    > Sygnalizując zjazd

    Tak.
    EOD

  • 185. Data: 2023-03-07 10:20:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Mar 2023 23:41:38 +0100, nadir wrote:

    > Sądzę, że nie zrozumiałeś co napisałem. Jak działa sygnalizacja, to nie
    > używa się kierunkowskazu przy (z)jeździe na wprost, lewo i prawo
    > sygnalizuje się jak na normalnym skrzyżowaniu.
    > A jak sygnalizacja przestaje działać, to każdy zjazd z ronda sygnalizuje
    > się prawym kierunkowskazem.
    > Nawet znalazłem wersję obrazkową.
    > https://motoryzacja.interia.pl/przepisy-drogowe/news
    -kierunkowskaz-na-rondzie-wlaczac-trzeba-albo-nie-za
    lezy-ktor,nId,6191103

    hm, czy
    "rondo należy traktować jako "zwykłe" skrzyżowanie i włączenie
    sygnalizacji powinno mieć miejsce w czasie zjeżdżania ze skrzyżowania.
    Wtedy występuje zmiana kierunku ruchu. Przy wjeździe na skrzyżowanie o
    ruchu okrężnym nie następuje zmiana kierunku jazdy i brak podstaw by
    zamiar wykonania takiego manewru należało wcześniej zasygnalizować."

    Czy na zwyklym skrzyżowaniu nie nalezy zasygnalizowac zamiaru skretu
    jeszcze przed wjazdem?

    "1. Jazda po obwiedni ronda nie powoduje zmiany kierunku jazdy w
    rozumieniu przepisów ruchu drogowego (podobnie jak jazda po zakręcie),
    a zatem nie ma potrzeby sygnalizowania zamiaru skręcenia w lewo przed
    wjazdem na rondo ani podczas jazdy po jego obwiedni."

    Ciekaw jestem uzasadnienia do tego stwierdzenia, w formie cytatu z
    przepisów :-)
    Wyrok sądu ... sąd ma obowiązek wyrokować zgodnie z ustawami :-)

    "5. Jeżeli na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym ruch jest kierowany przez
    sygnalizację świetlną, wówczas staje się ono zwykłym skrzyżowaniem i
    należy na nim stosować takie same zasady, jak na skrzyżowaniu bez
    wyspy centralnej.
    "

    To mozna skrecic w lewo zaraz za wjazdem, pod prąd ? :-P

    Podobnie poprosze o cytat z przepisów.

    O ile sygnalizacja kasuje znaki określające pierwszeństwo,
    to znaku ronda juz nie kasuje.

    I co wtedy zostaje - rondo z pierwszenstwem dla wjezdzających, ktorym
    pali sie zielone?
    Czy raczej rondo z zakazem wjazdu przy czerwonym, oraz przy zielonym,
    jesli nie inne pojazdy nie opuscily ronda?

    J.

  • 186. Data: 2023-03-07 10:21:44
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 07-03-2023 o 10:08, J.F pisze:

> [...]
    > swiatłami, przejezdzałes cwierc obwodu ... i dojezdzałes do
    > skrzyzowania z kolejnymi pasami, którym byc moze sie własnie zapalilo

    Tak było, ale już nie jest.
    Jest gorzej.
    Pozostało tak na Śródce, możesz się nim poemocjonować.

    > Czy tez od drugiej strony - czekasz na czerwonym przed rondem,
    > zapala sie zielone ... a za kawałek z lewej strony nadjezdzają
    > samochody.
    >
    > I kto tu ma pierwszenstwo? :-(

    Samochody po przejechaniu kawałka powinny jednak nadjeżdżać z prawej. ;-)
    Chyba że precyzyjne pojęcie "kawałek" oznacza coś innego niż myślę.

    > Podobnie chyba macie na rondzie Śródka.

    Zgadza się.

    > Linie przerywane, wolno mu :-)

    Tyle że one są przerywane jednostronnie tylko, więc z zewnętrznego pasa
    na bardziej wewnętrzny zjeżdżać nie wolno.

    https://bi.im-g.pl/im/44/07/1b/z28342596IH,Rondo-Rat
    aje-w-Poznaniu.jpg

    > Jakby bylo gesto, to by nie mogl tak zmieniac pasów.

    Mógłby, bo dał ostro w gaz.

    > On byc moze tez przewidział :-)

    Nie mógł, generalnie start mam lepszy, tylko ślisko było, więc
    oszczędzałem pedał.
    Obstawiam że nic nie przewidywał, tylko mózg mu się zlasował.

    > Istnieje w Kościanie rondo, a nawet 3.
    > Bez pasów namalowanych, ale szerokie :-)
    >
    > Poza tym PJ pewnie robił u was ...

    Prędzej w Lesznie, sądząc po sposobie przejazdu przez Rataje.

  • 187. Data: 2023-03-07 11:07:09
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2023-03-06 o 16:02, Cavallino pisze:
    >  jadąc prosto z prawego pasa
    >
    > Jak masz tego typu problemy, to stań od razu na właściwym pasie....

    Wszystkie pasy są właściwe do jazdy na wprost.

    --
    Liwiusz

  • 188. Data: 2023-03-07 11:11:14
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2023-03-06 o 17:05, nadir pisze:

    > Jak wyłączą sygnalizację świetlną to tak.
    > Kierunkowskaz w prawo nie jest dla podniesienia rangi opuszczającego
    > rondo, a dla tych przy najbliższym wjeździe, żeby wiedzieli, że mogą bez
    > problemu wjechać na rondo.

    O, czyli migamy tylko jak nie ma sygnalizacji. Kolejna proteza do
    karkołomnych zasad rondowych ;)

    --
    Liwiusz

  • 189. Data: 2023-03-07 11:15:31
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2023-03-07 o 10:14, Cavallino pisze:

    > Tak.
    > EOD

    No to źle, bo trzeba sygnalizować zamiar, a nie samo wykonanie manewru.

    Ale rozumiem EOD, jak się próbuje podtrzymywać głupie tezy także po
    skończeniu argumentów.

    --
    Liwiusz

  • 190. Data: 2023-03-07 11:21:03
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 07-03-2023 o 11:07, Liwiusz pisze:

    > Wszystkie pasy są właściwe do jazdy na wprost.

    Ale nie wszystkie pozwolą na bezmanewrowe przejechanie ronda.
    Jak rozumiem do tego zmierzałeś, przynajmniej kiedyś.