    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Czym czyścić tworzywa sztuczne stosowane w elektronice?
    Date: Wed, 18 Oct 2017 20:11:50 +0200

    Witam Was,

    Do napisania niniejszego zapytania skłoniło mnie uszkodzenie "plastików"
    jakie mi się przytrafiło, a które właśnie skojarzyłem z zastosowaną
    metodą czyszczenia. W podtekście mam klawiatury, obudowy monitorów,
    tablety graficzne i inne obudowy stosowane w elektronice a cudzysłów
    wiąże się z tym, że może chodzić niekoniecznie o plastik. Wyjaśnię to
    poniżej.

    Przykładowa porada odnośnie klawiatur:
    https://tipy.interia.pl/artykul_10447,jak-czyscic-kl
    awiature,2.html

    Właśnie w ten sposób zniszczyłem sobie bardzo drogą klawiaturę
    Logitech'a, a wcześniej podobna historia przytrafiła się mi w aucie.

    Otóż głównym podejrzanym jest środek do mycia szyb. Nie wiem jaki bo
    używałem różnych typu Ajax z hipermarketu. Otóż klawiatury (konkretnie
    podkładki pod nadgarstki) czy jakieś manipulatory w autach często
    powlekane są substancją antypoślizgową. Kontakt tych elementów, dopiero
    kilkukrotny, powoduje, że rozpoczyna się jakaś reakcja chemiczna
    powodująca, że tworzywo zaczyna kleić się jak przyschnięty miód. Nie da
    się tego usunąć. Np ręczniczek papierowy potrafi to tego przylgnąć i
    pozostawić swoje fragmenty. Jedyną metodą, która pomogła zmyć część
    lepkiej warstwy było zastosowanie alkoholu izopropylowego. Nic innego
    nie działało. Niestety w klawiaturze warstwa antypoślizdowa była na tyle
    cienka, że w kilku miejscach do gołego plastiku musiałem ją usunąć. Co
    ciekawe - alkohol usuwa tylko tą zniszczoną, lepką warstwę.

    W aucie użyłem preparatu do pielęgnacji tapicerki skórzanej, bo
    większość elementów to skóra z plastikowymi "gumowanymi" elementami więc
    pojechałem po całości. Może ze 3-4x użyłem środka zanim to się
    przytrafiło. Skutek był dokładnie taki sam jak przy klawiaturze.

    W związku z takimi doświadczeniami mam pytanie: jak uniknąć podobnych
    konsekwencji ale jednocześnie dobrze doczyścić powierzchnię w/w elementów?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek