  • 1. Data: 2011-09-22 09:34:08
    Temat: Dlaczego słaby akumulator nie odpala?
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Takie pytanie-refleksja mnie naszła, z serii filozoficznych :)

    Dlaczego rozrusznik musi kręcić wystarczająco szybko, żeby odpalić silnik
    (benzynowy)? Przecież główna część energii idzie na sprężanie, a na logikę
    prędkość sprężania nie powinna mieć wpływu na to, czy mieszanka się zapali.
    Od czego to zależy? Przy zbyt wolnym sprężaniu ciśnienie ucieka przez
    nieszczelności na zaworach i pierścieniach? Czy może nie chodzi o prędkość
    sprężania a o energię iskry, albo o coś jeszcze innego?

    Pozdr.

    --
    Siena 1.6 HL & GSX 750F
    PMS PJ- S+ p++ M- W P++: X++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++

  • 2. Data: 2011-09-22 09:56:58
    Temat: Re: Dlaczego słaby akumulator nie odpala?
    Od: Paweł Olaszek <p...@d...pl>

    W dniu 2011-09-22 09:34, Adam Wysocki pisze:
    > Takie pytanie-refleksja mnie naszła, z serii filozoficznych :)

    Obecnie rozruszniki z przekladnia planetarna potrzebuja ponizej 10V do
    pracy, ale swiece do pracy potrzebuja zdecydowanie powyzej, stad czesty
    przypadek ze przy slabym akumulatorze rozrusznik pracuje, ale silnika
    nie mozna uruchomic.

    --
    pozdrawiam,
    Pawel

  • 3. Data: 2011-09-22 10:43:21
    Od: "PM" <x...@w...pl>

> [...]
    > pracy, ale swiece do pracy potrzebuja zdecydowanie powyzej, stad czesty
    > przypadek ze przy slabym akumulatorze rozrusznik pracuje, ale silnika nie

    w podobnym stylu...
    może także wtryskiwacze nie wtryskują?
    w gaźnikowcu mogło nie wysysać paliwa - choć można było wtrysnąc pompką
    przyspieszającą (jak było paliwo w komorze pływakowej)

    ale podjerzewam ze wyjaśnienie będzie całkiem inne.

  • 4. Data: 2011-09-22 10:58:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >prędkość
    >sprężania a o energię iskry, albo o coś jeszcze innego?

    Podejrzewam ze mozliwych powodow jest wiele, i sie nakladaja na
    siebie.

    -cisnienie faktycznie ucieka,
    -dodatkowo moze byc kwestia faz zaworow - one sie np otwieraja za
    wczesnie, zeby byc otwarte wtedy gdy potrzeba przy duzych obrotach.
    -ale benzynie cisnienie do zaplonu chyba nie bardzo potrzebne

    -mieszanka podgrzewana przez sprezanie zdazy sie ostudzic w cylindrze,
    co utrudnia zaplon.

    -przy powolnym przeplywie powietrza gaznik moze nie dawkowac paliwa -
    wtryskow to nie dotyczy.

    -czujniki polozenia walu moga nie pracowac wlasciwie przy wolnych
    obrotach, przeplywomierze tez
    -komputer moze miec jakis prog poprawnej pracy,

    A glowny powod to pewnie taki ze jak rozrusznik za wolno kreci, to
    energia iskry tez jest za mala :-)

    W sumie to jestem ciekaw jak szybko trzeba krecic silnikiem zeby
    zapalil. Tylko jak to sprawdzic - holowac na V biegu ?

    P.S. A z praktyki - bywalo tak ze auto nie chcialo mi zapalic w
    wilgotne dni. Krece krotkimi seriami, po pare sekund, nie chce, nie
    chce, nie chce ..
    dopiero jak juz akumulator przysiadl i sie czulo ze gorzej ciagnie -
    auto nagle odpala. Za szybko tez nie mozna czy co ?

    J.

  • 5. Data: 2011-09-22 11:25:07
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-09-22 09:56, Paweł Olaszek pisze:

    > Obecnie rozruszniki z przekladnia planetarna potrzebuja ponizej 10V do pracy, ale
    swiece do pracy potrzebuja zdecydowanie powyzej

    Hm dziwne.
    To właśnie dawniej, gdy układ zapłonowy był prosty jak budowa cepa, (cewka +
    przerywacz,
    "stabilizacja" poprzez oporność własną cewki) energia iskry była proporcjonalna do
    kwadratu
    napięcia i stąd wrażliwość na spadki napięcie aku.
    Obecnie energia iskry jest najczęściej stabilizowana. Zwykle poprzez regulację
    długości impulsu.
    W moim aucie już od ok. 6-7V da się osiągnąć znamionową iskrę. I zdarzało się że aku
    był tak słaby,
    że wykonywał dosłownie tylko 1 obrót, a mimo to silnik odpalał.

  • 6. Data: 2011-09-22 12:13:00
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2011-09-22, Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury> wrote:

> [...]
    aku był tak słaby,
    > że wykonywał dosłownie tylko 1 obrót, a mimo to silnik odpalał.

    Co innego ale ciekawostka - robilismy u kolegi uklad zaplonowy bo
    rdzenie w kablach popekaly. Zaplon wlaczony, ja cos krece przy kablach i
    poszla iskra na ktorys gar i silnik od tego odpalil :-)

    --
    Artur

  • 7. Data: 2011-09-22 12:58:35
    Od: Stefan Szczygielski <g...@s...eu.org>

    W dniu 22.09.2011 09:34, Adam Wysocki pisze:
    > Czy może nie chodzi o prędkość
    > sprężania a o energię iskry, albo o coś jeszcze innego?

    W niektórych samochodach, z którymi miałem do czynienia minimalnie za
    słaby akumulator nie dał rady zapiąć elektromagnesem rozrusznika, żeby
    zakręcił. Efektem przy przekręceniu kluczyka jest takie szybkie
    psztym-psztym-psztym-psztym i miganie kontrolek. Jakby zapiął to by
    zakręcił. ;)

    S.

  • 8. Data: 2011-09-22 13:16:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AZ" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >kablach i
    >poszla iskra na ktorys gar i silnik od tego odpalil :-)

    Benzyna jest benzyna - juz takie wlasciwosci ma ze przy odpowiednio
    silnej iskrze odpala.
    Nie potrzebuje do tego cisnienia w cylindrze, nie potrzebuje wysokiej
    temperatury.

    Tylko w takim przypadku moze mocy zabraknac to nastepnego suwu, moze w
    ogole do tylu odpalic - wiec lepiej z rozrusznikiem.

    P.S. Czy mi sie wydaje czy samoloty w IIws mialy rozruch prochowy ?
    Ktos wie dokladnie jak to dzialalo ?

    J.

  • 9. Data: 2011-09-22 13:22:48
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2011-09-22, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Tylko w takim przypadku moze mocy zabraknac to nastepnego suwu, moze w
    > ogole do tylu odpalic - wiec lepiej z rozrusznikiem.

    No warunki widocznie byly sprzyjajace ;-) Do tylu 4suw nie odpali, 2suwa
    odpalalem bez problemu.

    --
    Artur

  • 10. Data: 2011-09-22 14:02:31
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    PM <x...@w...pl> wrote:

> [...]
    > przyspieszającą (jak było paliwo w komorze pływakowej)
    >
    > ale podjerzewam ze wyjaśnienie będzie całkiem inne.

    Sprowadźmy przykład do najprostszego czyli gaźnikowy jednocylindrowy skuter.
    Gdy słaby aku w nim kręci, to suwy ssania i wydechu idą dobrze, problemy są
    właśnie przy sprężaniu. Pamiętam też, że żeby odpalić taki skuter z kopki
    (rozrusznik nożny), trzeba było najpierw dojść do fazy kompresji a dopiero
    potem konkretnie przykopać - i wtedy odpalał dużo lepiej niż kopiąc na pałę.

    --
    Siena 1.6 HL & GSX 750F
    PMS PJ- S+ p++ M- W P++: X++ L+ B M+ Z+++ T w+ CB+++