    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Do Pszemola - jeżdżę po Tadżykistanie #2
    Date: Sun, 14 Jan 2018 00:32:50 +0100

    Witam Was,

    Ten wątek adresowany jest do uczestników poprzedniej dyskusji o tym
    samym tytule. Tak jak obiecałem w tamtym wątku - podzielę się
    informacjami jakie zdobyłem dziś na kursie doskonalenia techniki jazdy.
    Kurs był indywidualny. Może dla zainteresowanych wspomnę, że objął on
    następujące zagadnienia:

    1. Jazda po torze wyścigowym - strategia pokonywania ostrych zakrętów
    (praktycznie non stop w poślizgu), standardowa jazda slalomem między
    pachołkami na granicy przyczepności.
    2. Jazda po lodzie - coś w rodzaju testu łosia, poznanie wpływu
    prędkości na drogę hamowania (robi wrażenie), zasady współpracy kierowcy
    z systemami kontroli trakcji (u mnie ESP - też robi wrażenie, a tego w
    instrukcji auta nie ma).
    3. Teoria - ten punkt jest powiązany z wątkiem. Wykupiłem godzinę na
    przedyskutowanie m.in. wątków z naszej poprzedniej dyskusji. W praktyce
    zajęło to chyba ze 3h. Okazało się bowiem, że instruktor robi za
    rzeczoznawcę dla sądów przy kolizjach. Tego nie mogłem odpuścić.

    Oto _opinie_ (podkreślam to słowo) jakie usłyszałem.

    1. Temat obszaru skrzyżowania i ew kolizji. Link dla przypomnienia:

    http://i.iplsc.com/ktory-pojazd-ma-w-tej-sytuacji-pi
    erwszenstwo/00071UCL5YE6KGKI-C122-F4.jpg

    Temat nierozstrzygnięty w przepisach z powodu braku definicji
    "połączenia", "rozwidlenia". Słowem - dochodzi do kolizji, sprawa w
    sądzie, biegły #1 mówi A, biegły #2 mówi B, sąd zatrudnia biegłego #3,
    jeśli powie A, to wygrywa A. Taka jest praktyka. Sytuacji identycznych
    do w/w jest multum w sądach. Jeśli ktoś ma dostęp do statystyk orzeczeń
    A vs B w tej sprawie to może to będzie wyrocznią jak jeździć.

    Konsekwencja #1
    W zależności od humoru biegłego nie wolno/wolno wyprzedzać w takich
    miejscach, nawet jeśli wjazd ma 1km długości.

    Konsekwencja #2
    Sprawa się komplikuje w przypadku gdy wjazd staje się też zjazdem.
    Nigdzie nie jest napisane do jakiego punktu jest to wjazd i obowiązuje
    "ustąp pierwszeństwa". Warianty mamy 3: obowiązuje ono do miejsca
    fizycznego zetknięcia wjazdu z główną drogą, obowiązuje ono do losowo
    wybranego punktu pomiędzy, obowiązuje ono do końca. Losujcie sobie
    słuszny wariant.

    Konsekwencja #3
    Wracając do domu przyglądałem się jednemu z wjazdo-zjazdów na obwodnicy
    3miejskiej. Jest on naprawdę dłuuuuugi. Jeśli założyć, że skrzyżowanie
    jest tak samo długie, to mimo tego, że jest tam mnóstwo pasów
    oddzielonych taką czy siaką linią, to wyprzedzać nie wolno. Co ciekawe,
    Ci na lewym pasie wcale nie muszą wiedzieć, że są na skrzyżowaniu. Znak
    A-6d widoczny jest tylko dla jadących prawym pasem. Gdy jakaś ciężarówka
    go przysłoni, to macie pecha. Trzeba będzie zapłacić mandat za
    wyprzedzanie na skrzyżowaniu. No chyba, ze traficie na
    policjanta/biegłego, który ma odmienne zdanie.

    2. Temat wyprzedzania 3cim pasem do jego końca (np. na obwodnicy 3miejskiej)

    Chodzi o to czy zjeżdżać z tego pasa w środku / na końcu i inne warianty.

    A więc próba zjechania z pasa gdzieś w jego połowie jest zwykle
    przyczyną korków. Nie powinno się tego czynić, ale... jazda do końca i
    zjazd na pas prawy wymusza zmianę pasa. Obowiązują przepisy dla zmiany
    pasa _póki co_. Dojedziesz do końca, burak #1, #2, #N uzna Cię za
    cwaniaka - stoisz i czekasz. Ponoć w 3cim kwartale tego roku buraki z
    prawego pasa otrzymają zapis w PoRD nakazującym im jazdę na suwak
    (wreszcie). Buraki nie przestrzegające tego otrzymają mandat i punkty
    karne. Panowie i Panie (o ile choć jedna tu się znajdzie), kamerki w ruch!

    Teraz tematy nie powiązane z poprzednim wątkiem, a które mogę się przydać.

    3. Odśnieżanie auta + włączony silnik w tym czasie.
    Jeśli nie parkujemy na drodze publicznej lub drodze wewnętrznej
    oznaczonej jako strefa zamieszkania lub strefa ruchu, to możemy
    odśnieżać sobie auto przy włączonym silniku dowolnie długo. Czyli np. na
    parkingach osiedlowych itp.

    4. Wyprzedzanie na drodze 2 jezdniowej, 2 pasmowej z rozdzielonymi
    kierunkami ruchu przez barierki, poza obszarem zabudowanym.

    Zanim coś napiszę: popatrzcie w Google Maps na początek obwodnicy od
    strony Gdyni. Ten przypadek przytaczam. Wolną czy nie wolno wyprzedzać
    prawym?

    Skoro już odpowiedzieliście sobie, to powiem... że wolno!!! Do dziś
    byłem przekonany, że nie wolno. A wynika to z art. 24 ust. 10. Jeśli
    poruszamy się jezdnią jednokierunkową (podpunkt 1) to wolno wyprzedzać
    prawą. Droga dwujezdniowa, czyli taka, która rozdzielona jest pasem
    zieleni czy barierkami ma dwie _jezdnie_ jednokierunkowe. Jeśli
    rozdzielenie jest np. podwójną linią ciągłą, to nie wolno wyprzedzać
    prawą stroną.

    Tu jest rysunek obrazujący sytuację:
    http://oskduet.pl/sites/oskduet/files/myimages/123/1
    def_jezdnia.jpg

    Podsumowanie
    To nie są moje opinie, nie dyskutujecie ze mną w powyższych kwestiach.
    Dzielę się jedynie tym, co usłyszałem dziś.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek