  • 21. Data: 2019-09-14 22:25:55
    Temat: Re: Dyski z szuflady
    Od: m...@s...com

    Deep inside the Matrix, convinced that Fri, 13 Sep 2019 12:14:47 +0200
    is the real date, "Kamil" <m...@t...pl> has written something quite
    wise. But (s)he wasn`t the one.

    >Dwa dyski po 1TB, kupione nowe, mało używane, w pełni sprawne. Zapisałem na
    >nich swoje materiały i schowałem do szuflady. Po dwóch latach oba dyski są
    >uszkodzone. Kilka komputerów ich nie widzi. Również Gparted nie daje im
    >rady. Co się mogło stać? Dyski leżące w szufladzie padły?

    Kumaty kumpel elektronik po zreferowaniu tematu stwierdził, że albo
    zdegradowane elektrolity, albo zaraza cynowa: spoiny bezołowiowe się
    degradują do tego stopnia, że puchną i tworzą mikrozwarcia. Pieprzony
    ROHS... Jak dane cenne, można spróbować z elektroniką od działającego
    dawcy.

    Pozdrawiam!

  • 22. Data: 2019-09-15 02:15:01
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 14.09.2019 o 22:25, m...@s...com pisze:
    > spoiny bezołowiowe się degradują do tego stopnia, że puchną i tworzą
    > mikrozwarcia. Pieprzony ROHS...

    Precz z mUmią!

  • 23. Data: 2019-09-15 12:00:54
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "Kamil" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Po dwóch latach oba dyski są
    > uszkodzone. Kilka komputerów ich nie widzi.

    Przeczyść styki. Serio mówię.

  • 24. Data: 2019-09-15 22:41:54
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 14 Sep 2019 13:50:27 +0200
    doszła do mnie wiadomość <5d7ce682$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    od "Kamil" <m...@t...pl> :

    >I to jest własciwy trop. Dyski koniecznie trzeba przechowywać w hermetycznym
    >opakowaniu, bo substacje zawarte w powietrzu mogą coś uszkodzić. Amoniak z
    >potu, czy chlor z Domestosa. To wcale nie jest śmieszne.
    >
    >Jeden z dysków udało mi się częściowo wskrzesić, ale ma 238 GB i trzy
    >partycje, a powinien mieć 1 TB, Coś z tym można zrobić?

    Walnięty irmware albo jakiś błąd tej serii dysków, tak bywało.
    Poszukaj w internetach czegoś na na temat błędów tego modelu, który masz.

  • 25. Data: 2019-09-16 11:06:38
    Od: jureq <j...@n...no>

    W dniu Sun, 15 Sep 2019 12:00:54 +0200, użytkownik zhbick napisał:

    > Przeczyść styki. Serio mówię.

    Dokładnie tak. I to nie tylko styki kabla. Także styki między płytką
    elektroniki a mechanizmem dysku.

  • 26. Data: 2019-09-16 17:26:29
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    m...@s...com wrote:

    > spoiny bezołowiowe się degradują do tego stopnia, że puchną i tworzą
    > mikrozwarcia.

    Nie puchną tylko robią się "wiskersy", takie cienkie wąsy, które robią
    zwarcia.

    Co do dysków, to miałem już parę razy tak, że uwalone było gniazdo
    zasilania. Dało się poznać po słuchu, jak przy ruszaniu wtyczką
    obroty rosły i spadały.

  • 27. Data: 2019-09-17 01:22:18
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Queequeg" 4...@t...no1

    > to miałem już parę razy tak, że uwalone było gniazdo zasilania

    Mam masę zewnętrznych, ale chyba nie mam ani jednego z nieuwaloną USB2. ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 28. Data: 2019-09-17 01:47:09
    Od: "Kamil" <m...@t...pl>

    Użytkownik "zhbick" napisał:

    > Przeczyść styki. Serio mówię.

    I masz rację, Strzał w dziesiątkę. Obejrzałem styki pod lupą i rzeczywiście
    wydały mi się podejrzane. Przemyłem spirytusem i dyski cudownie ożyły. Coś
    takiego! A były już wcześniej wskazówki. Ktoś pisał o formaldenydzie, inny z
    kolegów "przy ruszaniu wtyczką
    obroty rosły i spadały". Zły styk na zasilaniu powodował wariowanie obrotów,
    a na styku SATA były błędy odczytu.

    A przy okazji. Jako, że próbowałem podejrzeć dyski Gparted mam uwagę.Uważać
    na ten program. Odpinać wszystkie dyski poza obrabianym, bo program jakims
    cudem potrafi naruszyć inny, sąsiadujący dysk.

    Dziękuję wszystkim kolegom za odzew i cenne wskazówki.

    Pozdrawiam

  • 29. Data: 2019-09-17 02:08:00
    Od: "Kamil" <m...@t...pl>

    Użytkownik "Kamil" napisał:

    > Dziękuję wszystkim kolegom za odzew i cenne wskazówki.

    Jeszcze trochę obok. Próbowałem dysk podejrzeć w DMDE. Miałem kiedyś wersję
    z przyjaznym interfejsem. Widać było strukturę katalogów i oryginalne nazwy
    plików. Gdzieś mi ja wcięło, a to co mam pokazuje jakieś krzaczki. Może
    trzeba ustawić coś w opcjach?

    pzdr

  • 30. Data: 2019-09-17 08:56:20
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>