  • 21. Data: 2014-04-22 14:25:48
    Temat: Re: Kuchenka indukcyjna i piekarnik
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-04-20 01:52, Zachariasz Dorożyński pisze:
    [...]
    > Przy gotowaniu ziemniaków albo wołowiny szybkość gotowania wody nie ma praktycznie
    znaczenia.

    Akurat przy wołowinie ma. I to bardzo duże.

    P.P.

  • 22. Data: 2014-04-22 16:35:54
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 22 kwietnia 2014 14:25:48 UTC+2 użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:
    > W dniu 2014-04-20 01:52, Zachariasz Dorożyński pisze:
    >
    > [...]
    >

    > Akurat przy wołowinie ma. I to bardzo duże.
    >

    > P.P.

    zawsze mi się wydawało że wołowinę trzeba długo gotować.

  • 23. Data: 2014-04-22 17:43:50
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-04-22 16:35, Zachariasz Dorożyński pisze:

    > zawsze mi się wydawało że wołowinę trzeba długo gotować.

    A rosół (zgadnij z czego) grzać powoli. Czyli jednak szybkość ma znaczenie.

    P.P.

  • 24. Data: 2014-04-22 19:51:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    >A rosół (zgadnij z czego) grzać powoli. Czyli jednak szybkość ma
    >znaczenie.

    Zaraz ... "wolno" gotujaca sie woda ma 100C, a "szybko" gotujaca woda
    ma 100C.
    Wiec jaka dla miesa roznica ?

    Oczywiscie jak sie "mocno" gotuje, to trzeba wody dolewac.

    J.

  • 25. Data: 2014-04-22 20:04:38
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    > ma 100C.
    > Wiec jaka dla miesa roznica ?
    >
    > Oczywiscie jak sie "mocno" gotuje, to trzeba wody dolewac.

    Chodzi o dozowanie energii, a nie temperatury.
    S.

  • 26. Data: 2014-04-22 20:38:02
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-04-22 19:51, J.F pisze:

    > Zaraz ... "wolno" gotujaca sie woda ma 100C, a "szybko" gotujaca woda ma
    > 100C.

    Nie jest to prawda. Transport energii wymaga różnicy temperatur, "szybko
    gotująca się" woda ma wyższą temperaturę niż "wolno gotująca się", choć
    nie jest to duża różnica.
    Pisałem jednak o czymś innym. "Rosół grzać powoli" oznacza wolno
    podnosić jego temperaturę.

    P.P.

  • 27. Data: 2014-04-22 20:39:33
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Sylwester Łazar <i...@a...pl> wrote:

    > Chodzi o dozowanie energii, a nie temperatury.

    Jeśli tylko dopuścisz do gotowania się, a więc gwałtownej przemiany fazy
    ciekłej na gazową, to szybkoś podaży energii jest większa niż szybkośc jej
    konsumpcji, a wiec tylko Ci sie wydaje że o to chodzi.

    Polecenie powolnego gotowanie rosołu bierze się z prostego faktu, że
    właśnie chcemy aby się gotował wywar długo a nie chcemy stracić objętości w
    drodze odparowania.

    Argument, że można podkręcić piec aby mocno bulgotało bo przecież zawsze
    możesz ubytek wywaru uzupełnić przez dolanie świeżej wody używają ludzie
    którzy nie bardzo fizykę rozumieją i nie zdają sobie sprawy ze swą metodą
    nie pomagają w niczym bo pojemność cieplna zmiany fazy wody buforuje tu
    skutecznie transfer energii i zwyczajnie marnotrawią tylko wodę i energię
    zasilającą kuchenkę.

  • 28. Data: 2014-04-22 20:43:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    > Zaraz ... "wolno" gotujaca sie woda ma 100C, a "szybko" gotujaca woda
    > ma 100C.
    > Wiec jaka dla miesa roznica ?

    Diabli wiedzą. Ale każdy, kto trochę gotuje wie, że jak za mocno się
    rosół gotuje to wychodzi mętny i mniej smaczny,,,

    > Oczywiscie jak sie "mocno" gotuje, to trzeba wody dolewac.

    To też.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 29. Data: 2014-04-22 21:19:00
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2014-04-21 22:45, J.F. pisze:

    > Tak cos wlasnie doczytuje - co to za durny pomysl, dwie fazy ?

    Dzięki temu płyta jest dwunapięciowa - w sieci 3x400/230 podłączasz dwie
    fazy i neutralny, w sieci 3x230 podłączasz trzy fazy i wszystko działa
    tak samo.

  • 30. Data: 2014-04-23 00:16:58
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 22 kwietnia 2014 20:43:33 UTC+2 użytkownik RoMan Mandziejewicz
    napisał:

    > Diabli wiedzą. Ale każdy, kto trochę gotuje wie, że jak za mocno się
    >
    > rosół gotuje to wychodzi mętny i mniej smaczny,,,

> [...]

    W kontekście gotowania rosołu indukcyjna kontra zwykła oporowa indukcyjna wygrywa
    tylko dizajnem. Tak samo będzie z bigosem, golonką i w zasadzie z wszystkimi
    potrawami w których czas obróbki cieplnej jest dłuższy niż czas zagotowania wody
    potrzeby do przyrządzenia potrawy. Pojęcie wrzenia przy gotowaniu jedzenia jest mocno
    mylące. Niczemu poza stratą energii wrzenie nie służy. Ta strata to przemiana fazowa.
    Temperatura wrzenia zmienia się wraz z wysokością nad poziomem morza. Wynika to ze
    zmniejszaniem się ciśnienia atmosferycznego. Zmiana jest nieduża ale wystarczająca
    żeby w Zakopanem nie dało się zrobić kawy sypanej, kto dzisiaj z wyjątkiem tych co
    pamiętają, takiej co to piach pomiędzy zębami. W Zakopanym gotują kartofle w niższej
    temperaturze niż w Szczecinie. To niby dlaczego w Szczecinie nie mieli by gotować w
    takiej co w niej woda wrze w Zakopanem? Dwie-trzy minuty dłużej będzie. A
    oszczędności na energii znaczące. Wiem co piszę bo dorobiłem do płytki regulator
    temperatury. Czujnik wkłada się do garnka przez dziurkę w pokrywce. Do 90 stopni
    płytka grzeje na maksa, potem regulator ogranicza moc tak żeby nie dopuścić do
    przekroczenia 95 stopni. Po pewnym czasie zależnym od objętości garnka temperatura
    się ustala na poziomie 93-95 stopni. To wystarcza na gotowanie bez wrzenia. Na
    początku w domu uznano mnie za wariata. Teraz zbieram opierdol że tylko jedna płytka
    ma taką regulację. Dla mnie nie bez znaczenia jest subiektywnie lepszy smak potraw
    gotowanych w temperaturach niższych niż temperatura wrzenia wody.