    Subject: Re: Multiplekser przełączający grupę linii
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>
    Date: Thu, 8 Feb 2018 09:29:13 +0100

    W dniu 08.02.2018 o 08:39, Atlantis pisze:
    > Tradycyjną elektroniką cyfrową bawiłem się tylko przez chwilę. Robiłem
    > jakieś prostsze projekty (a raczej ćwiczenia), a potem przerzuciłem się
    > na mikrokontrolery. Teraz jednak chciałbym wrócić do tego - głównie przy
    > okazji FPGA, ale również bawiąc się w fizyczne konstruowanie czegoś ze
    > scalaków.
    >
    > Preferuję zdobywanie umiejętności przez realizowanie konkretnego,
    > użytecznego projektu. W chwili obecnej chodzi mi po głowie sklecenie
    > sterownika do wyświetlaczy nixie, który załatwiałby multipleksowanie
> [...]

    Ile masz wyświetlaczy?
    Robiłem takie sterowanie dla ośmiu wyświetlaczy w swojej pracy
    dyplomowej z czasów nauki w technikum. W wersji finalnej udało mi się
    zdobyć (a w tamtych czasach nie było to łatwe) cztery dwu-segmentowe
    wyświetlacze LED :-) Bałem się na nie krzywo patrzeć, żeby ich nie
    uszkodzić ;-) W sumie zmienił się tylko dekoder i stopnie mocy do
    sterowania anodami.
    Dla ośmiu wyświetlaczy zrobiłem to na:
    1. Dekoder BCD/LED 7447 1szt. (dla NIXE był to 74141)
    2. Demultiplexer 7442 1szt. (wybieranie anod)
    3. Multiplexer 74151 4szt. (wybieranie danych dla 7447)
    4. Licznik 7493 1szt. (adresy dla 74151 i 7442)
    5. 4xLatch 7475 8szt. (pamięć danych wejściowych)

    do tego generator taktujący, trochę oporników i tranzystorów.
    Całość powinieneś zmieścić w jednym CPLD XC9572

    Grzegorz