  • 91. Data: 2016-02-26 00:03:22
    Temat: Re: Plan Morawieckiego
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 25 Feb 2016 09:25:03 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):
    > Chcę procesor zintegrowany z pamięcią i grafiką.

    No to musiales dlugo czekac, a chyba nawet sie nie doczekales - w
    miedzyczasie wymagania rosly, grafika coraz lepsza, pamieci coraz
    wiecej :-)

    > Nie musi.

    Z drugiej strony - nawet jak jest kolka kosci, to nie musza byc
    stronnicowane. To osobny termin komputerowy.

    > W Amidze mogłes mieć 2 megabajty chip RAMu,
    > a wyświetlany obraz mógł zaczynać się od dowolnego adresu.

    Czyli pamiec byla jedna, a dema i tak zajebiste :-)
    Wiec to nie problem ... choc prawde mowiac to bylo waskie gardlo.

    > Większość gier była w 4-kolorowym trybie, 160x200.

    Na Atari ? Tam sporo bylo w tekstowym trybie. Ten tekstowy tryb mial
    dowolnie ustawiany generator znakow, smooth scrolling, kolory - mozna
    bylo nie zauwazyc ze tekstowy. Zreszta tam mozna bylo mieszac tryby -
    kazda linia obrazu mogla byc w innym trybie (prawde mowiac malo
    uzyteczne).

    W tym trybie 4-kolorowym widac bylo jednak, ze piksele duze.

    > To był rezultat małej wydajności procesora.

    Nie - kiepskich trybow graficznych i doskonalych tekstowych :-)

    > Łatwiej przesunąć cztery bajty niż 16x16 pikseli, a jeśli jeszcze to
    > był element który powtrarzał się w wielu miejscach, to korzyśc
    > zwielokrotniona. Praktycznie wszystkie gry na C16 tak mialy, ale
    > tam akurat pamięci na full grafikę po prostu nie było.

    No gdzie, przeciez nie zaprojektowali sterownika przekraczajacego
    mozliwisci systemu :-)

    > Grafika. Piksele.

    Nic z tego. Adresowalny w tym tybie tylko kawalek IRAM. Przydatne jak
    ktos potrzebuje do 128 bitow pamieci.

    > Przypominam że tam był interpreter Basica.

    Byl tez na inne procesory, wiec co to ma dowodzic ?

    > Czemu DIV mniej użyteczny od MUL?

    Bo dzielil jedna 8 bitowa liczbe przez druga, w sposob calkowity
    oczywiscie. Co chcesz dzielic, 500ml na 3 ? Nie da sie za duza liczba,
    cwiartke da sie podzielic :-)
    Liczbe z zakresu 0-100 na cyfry dziesietne - do tego sie nadaje.
    Ale niech liczba bedzie 0-999 czy 9999 - i wylicz z tego 3/4 cyfry
    dziesietne.

    > 6502 też bezpośrednio w pamięci nie odejmie.

    8086 tez bezposrednio nie odejmie, ale napisz program ktory to zrobi,
    to zrozumiesz.

    > Jednobajtowe skoki warunkowe w 6502 rozwalały interpreter Basica.
    > Jak program miał działać szybko, nie wolno było używać IF.

    A co maja skoki do interpretera i IF ?
    Jesli w Basicu uzyjesz instrukcji GOTO nnn, to interpreter musi
    odszukac linie nr nnn w programie. W tym celu program (maszynowy)
    interpretera musi przeszukac pamiec programu Basic i odszukac wlasciwa
    linie. Co oczywiscie trwa (mozna lepiej zorganizowac), ale fragment
    programu interpretera, ktory przeszukuje tekst, moze miec ponizej 128
    bajtow. A nawet jesli wymaga dluzszych zakresow skokow, to to wydluza
    program (przeszukujacy) raptem o kilka cykli.

    > Z jednej strony integrowano gerowanie grafiki z innymi funkcjami w
    > jednym scalaku (VIC, TED, ULA). Z drugiej strony integrowano
    > procesor z innymi funkcjami (uC). Nie uważasz że całkiem logiczne
    > by było gdyby Sinclair do swojego ULA włożył także i procesor?

    ULA byla prosciutkim ukladem, a procesor skomplikowanym.
    Wiec to raczej zadanie dla Intela - dolozyc ULA do procesora.
    Czy dla Ziloga.

    Zadanie naturalne ... ale jakos przyszlo dlugo poczekac na integracje.

    > Wcale nie patrzę na to z perspertywy dzisiejszych SOCów, tylko z
    > tego co miało miejsce w 80' latach. Nie wiem, może Sinclair o tym
    > myślał, ale nie miał czasu/ludzi/kasy żeby zaprojektować własny
    > proc,

    IMO to ...

    > a kupować licencję od Ziloga wychodziło jeszcze drożej. Tylko

    I wcale niekoniecznie bylo to takie proste zadanie po zakupie
    licencji.

    > fantazjuję. Mogło być tak że ZX80 zaprojektowali z tego co mieli w
    > szufladzie,

    Tak to jakos wygladalo :-)

    > a ZX Spectrum już musiał iść tą sama drogą, bo
    > kompletnego dziwoląga niekompatybilnego z ZX80/81 nikt by nie
    > kupił.

    Przeciez byl kompletnie niekompatybilny. Problemu kompatybilnosci nie
    bylo - byl problem jak wyprodukowac komputer za znosna dla
    przecietnego czlowieka cene.

    J.

  • 92. Data: 2016-02-26 01:00:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 25 Feb 2016 13:11:46 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):
    > Nie mogę sobie przypomnieć jak to sie nazywało. Sprzęt już dawno
    > spleśniał i nie został ani jeden egzemplarz żeby chociaż pokazać
    > studentom, więc rozdali symulator tego pod DOS.

    Google twierdzi ze Mera ZAP Ostrow w 1977 zaczela robic INTELSTER PC4K
    na licencji PILZ GmbH.

    No i podobne sa i dzisiaj. :-)

    J.

  • 93. Data: 2016-02-26 09:25:18
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 26 lutego 2016 00:03:03 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > No to musiales dlugo czekac, a chyba nawet sie nie doczekales - w
    > miedzyczasie wymagania rosly, grafika coraz lepsza, pamieci coraz
    > wiecej :-)

    Ale ja na nic nie czekałem.

    > Z drugiej strony - nawet jak jest kolka kosci, to nie musza byc
    > stronnicowane. To osobny termin komputerowy.

    Musi to na rusi. Gdzie ja napisałem że musi?

    > Czyli pamiec byla jedna, a dema i tak zajebiste :-)
    > Wiec to nie problem ... choc prawde mowiac to bylo waskie gardlo.

    No więc weź poszukaj zdjęcia płyty Spectruma, policz sobie ile tam było kości
    pamięci. Widziałeś kiedyś ZX Spectrum z jedną kością RAM?

    No a teraz wyobraź sobie, ale tylko wyobraź, bo to nie jest prawda, ani ja Cię nie
    przekonuję że tak było, ani że powinno być, ani że miało być, tylko że MOGŁO być, no
    więc wyobraź sobie że dwie z tych kości są na tym samym adresie, jedna widoczna dla
    procesora, druga dla ULA, zamiennie, jak procesor sobie narysuje to co ma być
    wyświetlane to je zamienia. Jedno i drugie ma dostęp na pełnej prędkości, nie ma
    żadnego śnieżenia, żadnych rezystorów itd. Możliwe czy nie?

  • 94. Data: 2016-02-26 10:16:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    W dniu piątek, 26 lutego 2016 00:03:03 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    >Ale ja na nic nie czekałem.

    Tak czy inaczej - przyszlo wiele lat poczekac, zanim przemysl uznal to
    za sluszne rozwiazanie.

    >No więc weź poszukaj zdjęcia płyty Spectruma, policz sobie ile tam
    >było kości pamięci. Widziałeś kiedyś ZX Spectrum z jedną kością RAM?

    Bo kosci w owym czasie mialy 1 bit.
    Spectrum akurat mial dwa banki - 16kB i 32kB. Ten drugi niekoniecznie.

    Ale przeciez najlepsze dema byly na Amidze, a tam bank jeden.
    Tzn w najtanszych modelach. A i tak dema byly najlepsze :-)

    Money, money, money.
    Dwa banki pamieci sa dwa razy drozsze. A cena pamieci w wtedy byla
    bardzo istotna.
    Z czasem potaniala.

> [...]
    >drugie ma dostęp na pełnej prędkości, nie ma żadnego śnieżenia,
    >żadnych rezystorów itd. Możliwe czy nie?

    Srednio. To juz chcesz 3 banki pamieci, bo procesor i program
    potrzebuje cos dla siebie. I cena rosnie.

    Dalej - do gry typu symulator lotu czy Wolfenstein nadaje sie
    swietnie. Zreszta technika (double buffering) uzywana do dzis, choc z
    innych przyczyn i czasem na jednym banku pamieci.

    Ale wyobraz sobie program CAD. Dokladasz kreske - procesor rysuje i
    podmienia ekrany. Dokladasz druga - w aktualnie dostepnej pamieci
    video brak tej poprzedniej kreski.
    Czyli trzeba ja domalowac. I zaczyna dzialac wolniej, a nie szybciej.

    A przeciez technika zna i pamieci dwuportowe, i VRAM - i to wszystko
    musialo poczekac na swoja kolej - w zapotrzebowaniu i obnizce kosztow.

    A wraz z pamieciami rozwijaja sie i procesory, i juz nikt nie chce
    patrzec na 8051 :-)

    J.

  • 95. Data: 2016-02-26 13:12:54
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 26 lutego 2016 10:16:49 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Tak czy inaczej - przyszlo wiele lat poczekac, zanim przemysl uznal to
    > za sluszne rozwiazanie.

    Tamtego przemysłu już nie ma, te same procesory są w komputerach dla inżynierów, co w
    pecetach stojących w Toys'R'Us. Nie ma Sinclaira, Commodore, Atari, Amstrada, MSX (to
    akurat cała lista producentów). A jak jakaś firma jeszcze istnieje, to zajmuje się
    kompletnie czym innym. Pozostały konsole video, ale w środu też już się niczym nie
    różnią od pecetów. Wniosek taki że świat się wygrubasił, daje dzieciom do zabawy
    wypasiony sprzęt. W latach 80tych to by było nie do pomyślenia.

    W osiemdziesiątych latach ośmiobitowych procesorów było jak psów, przemysł
    (producenci domowych komputerków) wybrał dwa modele praktycznie z półki, bez żadnych
    modyfikacji ułatwiających im życie, poza powiedzmy portami, średnio zresztą
    wykorzystanymi. Pozostali próbowali się wbić z różnymi rozwiązaniami (WD MCP-1600 z
    mikrokodem, GI CP-1600 z portami w przestrzeni adresowej, Motorola 6809 z rozkazami
    specjalnie dla języków wysokiego poziomu itd), a mimo to rynek, i to niemały,
    zagarnął Zilog i MOS, bo to był rynek taniochy. A potem Intel ich wszystkich
    pozamiatał, a tak naprawdę to Microsoft, bo się okazało że ludzi już stać na komputer
    dla dzieci taki sam jak mają w pracy. No i dzisiaj dzieciaki grają w swoje wiedźminy
    na APU od AMD, czyli procesorze z grafiką w środku. Ale musiało dojść do unifikacji
    architektury, AMD nie sprzedałby powiedzmy jakiejś wersji rozwojwej 68000 z grafiką.
    To musiał być '86

  • 96. Data: 2016-02-26 13:52:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

> [...]
    >różnią od >pecetów. Wniosek taki że świat się wygrubasił, daje
    >dzieciom do zabawy wypasiony sprzęt. W latach 80tych to by było nie

    No, jest jeszcze druga strona - palmtopy, telefony, tablety - tu sie
    liczy miniaturyzacja :-)

    >W osiemdziesiątych latach ośmiobitowych procesorów było jak psów,

    Czy tak jak psow ... na dobra sprawe 3 rodziny.
    8051 nie licze, bo to do innych zastosowan mial byc :-)

> [...]
    >rozkazami >specjalnie dla języków wysokiego poziomu itd), a mimo to
    >rynek, i to niemały, zagarnął Zilog i MOS, bo to był rynek taniochy.

    Ano byl, ale 8080 chyba drozszy od Z80 nie byl. Byl troche upierdliwy,
    ale zrobili 8085.
    Reszta to jakies wynalazki, widac za drogie :-)

    >A potem Intel ich wszystkich pozamiatał, a tak naprawdę to Microsoft,
    >bo się okazało że ludzi już stać na komputer dla dzieci taki sam jak
    >mają w pracy.

    No, trzeba by tu jeszcze IBM wymienic i moze DR - jakby nie zrobili
    CP/M,jakby nie wypromowali, to by IBM nie postawilo na 8088.

> [...]
    > Ale musiało dojść do unifikacji architektury, AMD nie sprzedałby
    > powiedzmy jakiejś wersji rozwojwej 68000 z grafiką. To musiał być

    Owszem, w pewnym okresie to musial byc '86. Ale moze to dowod to
    kiepski marketing innych firm ?
    Taki szeroko rozumiany - nie zadbali o pozyskanie partnerow np do
    pisania oprogramowania.
    Apple jakos przetrwalo. A klon IBM PC to nie byl "najtanszy komputer".

    Teraz to nawet nie wiesz na jakim procesorze dzieciaki graja - wiec
    jest rynek i na inne.

    Tak czy inaczej - ciagle procesor i sterownik grafiki osobno.

    J.

  • 97. Data: 2016-02-26 14:34:59
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 26 lutego 2016 13:52:26 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

    > No, jest jeszcze druga strona - palmtopy, telefony, tablety - tu sie
    > liczy miniaturyzacja :-)

    Też bez standaryzacji byś nie miał smartfona i tableta. Musieli sie wszyscy inni
    poddać, wszystkie Win CE, Palmy itd, musieli się dogadać że ARM, musiał przyjść
    Google ze swoim Adroidem który z nikim nie musiał się dogadywać, żebyś miał tablety w
    sklepie z zabawkami. Miałes kiedyś w garści Simpada? Dało się zrobić, ale to nie była
    zabawka. Drogie i do niczego nieprzydatne. Moim dzieciom się podobało, nawet parę
    gier na to bylo, ale szybko sie znudziły. A teraz tablet z Androidem ma każde
    dziecko.

    > Czy tak jak psow ... na dobra sprawe 3 rodziny.

    HP miał Capricorna i Saturna, TI coś tam miał, Motorola, GI, Western Digital, Zilog,
    MOS, AMD 2900, plus każdy w niezliczonych klonach, podróbach, przeróbach. Ruscy coś
    tam mieli, Japończycy, nie chce mi się szukać.

> [...]
    > pisania oprogramowania.
    > Apple jakos przetrwalo. A klon IBM PC to nie byl "najtanszy komputer".

    Ale Apple nigdy nie zajmowało sie taniochą i tandetą. Nawet jak to była kupa, to
    droga i elitarna. Inny rynek. Do dzisiaj sprzedają logo z doklejonym czymś tam,
    nieważne czym.

    > Teraz to nawet nie wiesz na jakim procesorze dzieciaki graja - wiec
    > jest rynek i na inne.

    Moje na A10 od AMD.

    > Tak czy inaczej - ciagle procesor i sterownik grafiki osobno.

    Nawet do roboty używam laptopa bez karty graficznej, to co siedzi w środku Intela I5
    wystarcza do CADowania całkiem niemałego produktu.

  • 98. Data: 2016-02-26 15:45:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

    >Też bez standaryzacji byś nie miał smartfona i tableta. Musieli sie
    >wszyscy inni poddać, wszystkie Win CE, Palmy itd, musieli się dogadać
    >że ARM,

    Nie, dlaczego - kazdy moze uzywac czego chce. I tak sa niekompatybilne
    miedzy soba.
    A potem co najwyzej ktos zbankrutuje.

    Android zauwaz - dzieki uzyciu Javy jest w zasadzie niezalezny od
    procesora.
    MS ze swoim .NET tez poszedl w te strone.

> [...]
    >dogadywać, żebyś miał tablety w sklepie z zabawkami. Miałes kiedyś w
    >garści Simpada? Dało się zrobić, ale to nie była zabawka. Drogie i do

    No, historia tabletow jest dluzsza. Sporo juz wyginelo ... widac
    musiala jednak elektronika potaniec.

> [...]

    HP miał Capricorna i Saturna, TI coś tam miał, Motorola, GI, Western
    Digital, Zilog, MOS, AMD 2900, plus każdy w niezliczonych klonach,

    No to mowie - 3 rodziny - 8080/Z80, Motorola 6800 (nie mylic z 68000)
    i Mostek 6500.
    AMD2900 o ile dobrze kojarze to byla raczej rodzina kosci do robienia
    procesorow. Porzadnych, drogich, i wielobitowych.

    Owszem, troche jeszcze wynalazkow bylo, ale jakos bardzo malo
    popularne.

    >Nawet do roboty używam laptopa bez karty graficznej, to co siedzi w
    >środku Intela I5 wystarcza do CADowania całkiem niemałego produktu.

    Ale dopiero niedawno.

    Ja sie juz gubie o co w tych nowoczesnych pomyslach chodzi, bo jak mam
    laptopa z "dwie karty graficzne" i "one sie automatycznie przelaczaja"
    to cos mnie trafia ... a one z kolei chyba na jednym RAM dzialaja. I
    co ten i5 ma na pokladzie, a czego mu brakuje w kwestii graficznej.

    J.

  • 99. Data: 2016-02-26 16:03:14
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 26 lutego 2016 15:58:05 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

    > Nie bardzo.

    Nie bardzo wyjaśniłeś.

    > To nie elitarność, tylko obrazki z kraju gdzie rejestrując samochód
    > płaci się maks. 18.6% tytułem akcyzy, a nie jak W Danii gdzie podatek
    > sięga 180%.

    Jest za co robić ścieżki rowerowe!

  • 100. Data: 2016-02-26 16:12:52
    Od: PeJot <P...@n...pl>