    From: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: 5'25 we współczesnym pc
    Date: Wed, 6 Feb 2019 23:05:48 +0100

    Osoba podpisana jako Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    w artykule <news:q3cskt$quc$1@node1.news.atman.pl> pisze:

    > Miałem kiedyś kilka sztuk dyskietek bułgarskich, ale zagineły, dzisiaj
    > pewne warte majątek, ze 20zł jak nic. Dyskietki były, już niespotykanego
    > typu, WO. Miały też większą pojemnośc bo koperta była szersza o milimetr
    > od tych imperialistycznych, a i ilość materiału magnetycznego enkodowała
    > datę produkcji, minutę w zasadzie.

    Jak nie wiesz czy nie pamiętasz, to przynajmniej nie zmyślaj.

    Te bułgarskie dyskietki były marki ???? (Izot). A różnica wymiarów - to
    raczej w odwrotną stronę, bo 1", czyli 25,4 mm, zaokrągla się w dół.
    Masz zdjęcie dyskietki Izot JS 5283 z linijką na WikiCommons, zmierz sam
    i przelicz:
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/
    8-inch_floppy_disk_-_IZOT%2C_Bulgaria.jpg
    Mnie wyszedł zewnętrzny rozmiar koperty 201-202 mmm, a powinno być 203,2 mm.

    Dyskietka nie była zapisywana od brzegu do brzegu (wycięcie na głowicę miało
    chyba 2" długości). Jej pojemność nie zależała zatem od tej drobnej różnicy
    w średnicy, tylko od formatowania. Początkowo fizyczny rozmiar sektora był
    zadawany na sztywno:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hard_sectoring
    Tu masz dokumentację IBM podającą m.in. różne wielkości (pojemności)
    sektorów:
    http://www.cpm.z80.de/manuals/IBM_GA21_9182_4.txt
    Tu zdjęcie dyskietki z podaną wielkością sektora:
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/
    Floppy_disk8inch.jpg
    Tu jest orientacyjna tabelka różnych formatów i pojemności dyskietek:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Dyskietka
    A tu jest 8" STACJA dyskietek IZOT JS 5088 w akcji:
    https://www.youtube.com/watch?v=c-T_t2ur520
    Specyfikacji sprzętu JS nie mam pod ręką, więc nie napiszę, czy stacja
    JS 5088 czytała dyskietki JS 5283, czy inne...

    > Miałem kasety "tej marki" i nagrywałem na nich programy Atari. W normalnej
    > prędkości jako tako dawało rady, ale Bizzard na nich się wykładał. Po
    > latach zrozumiałem dlaczego: po kilku odtworzeniach z kasety 60min robiło
    > się prawie 90min.

    Chyba pomyliłeś przyzwoite Stilony z Gorzowa z produktami marki Superton
    pochodzącymi z fabryki Chemitex-Wiskord ze Szczecina. Tu możesz zobaczyć
    obie kasety na bardzo popularnym wtedy stojaku:
    http://audiohobby.pl/index.php?topic=236.1275
    Trzeba przewinąć w dół, bo nie ma kotwic do poszczególnych wiadomości.

    A tu inne komentarze na temat jakości obu firm:
    https://forum.audio.com.pl/topic/9414-kasety-magneto
    fonowe/?do=findComment&comment=37614
    https://www.speccy.pl/forum/index.php?PHPSESSID=7j52
    851n20gq9m99j94gtndkg2&topic=1397.msg17389#msg17389

    Oczywiście ktoś mógł trafić na dobrą partię supertonów czy używać tylko
    kaset C60, gdzie taśma była wystarczająco gruba...
    Na temat samej taśmy trudno się wypowiadać, bo w Stilonie był na pewno
    BASF i własna taśma na licencji BASF, ale była też Agfa i tu już nie
    pamiętam gdzie, a archiwum Radioelektronika też nie mam pod ręką.
    Jeśli zaś chodzi o resztę elementów kasety, to w supertonach chyba tylko
    elementy metalowe nie wyglądały gorzej.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)