    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Adam Słodowy nie żyje...
    Date: Thu, 12 Dec 2019 05:13:43 GMT

    On 2019-12-11, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

    > Teraz nawet trudno samemu naprawić pralkę, lub samochód.
    > Kto ma z tego korzyść?
    > Czy nie producenci i ich autoryzowane punkty?

    Nie dopatrywałbym się akurat przy zrób to sam spisku*. MZ najwiekszy
    negatywny wpływ ma bogacenie się społeczeństw. Wspomniana gdzieindziej
    łatwość zakupu na Alim przysłowiowej procy wynija bardziej z taniosci
    niż ze względów praktycznych - nadal trzeba czekać, ale sama mozliwość
    jakoś zabija inicjatywę.

    Gdy pierwszy raz zacząłem pracę na tzw. zgniłym zachodzie te ca 25 lat
    temu to co mnie chyba najbardziej uderzyło, że nikt nie kombinuje.
    Ludzie zamawiali najprostsze rzeczy płacąc i czekając na dostawę zamiast
    zrobić coś samemu co zajęłoby im może z godzinę czy dwie. 25 lat minęło,
    pracuję w innym, raczej bogatym kraju i jest dokładnie to samo. Na
    palcach jednej reki mogę policzyć ludzi, którzy próbują coś robić a nie
    koncentruą swoje wysiłki na zamówianiu i czekaniu. I owszem, jest tu
    pewna granica bo jako osoba wykwalifikowana nie mogę się zajmować każdym
    pierdem, ale wydaje mi sie, że wiele za wiele osób uzywa takiego
    twierdzenia jako wygodnej wymówki. Po prawdzie więcej czasu marnują na
    interakcje z podwykonwcami i zakupową biurokrację, niż jakby mieli to
    sami zrobić.

    Co gorsze, czasami mam wątpliwości czy nie idzie za tym wszystkim też
    jakaś de facto pogarda dla pracy bardziej fizycznej.

    *) wszystko poszło w moduły i nawet osoba w miarę chętna i w miarę
    technicznie obyta (tak na poziomie peerlu) tego w tej chwili nie ruszy.
    To MZ wystarczy producentom. Degradacja na niższym poziomie nie jest
    potrzebna. Oczywiście jakby się dawało naprawić to ludzie by chętniej
    naprawiali i uczyli się, ale MZ potrzeba jednak czegoś więcej aby mieć
    tę chęć grzebania i poznawania.

    --
    Marcin