eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaAkumulator ołowiowy samochodowy, końcowe napięcie ładowania 14,4V kontra 16,2V › Re: Akumulator ołowiowy samochodowy, końcowe napięcie ładowania 14,4V kontra 16,2V
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Akumulator ołowiowy samochodowy, końcowe napięcie ładowania 14,4V
    kontra 16,2V
    Date: Mon, 7 Jan 2019 21:05:18 +0100

    Użytkownik "gienek" napisał w wiadomości grup
    >Tu jest gość z obozu ładowania do napięcia 16,2V
    >https://www.youtube.com/watch?v=bQk-shVXWZc

    A wiec to jest ten Kulon ...

    >Stwierdził, że jak nie dociągniemy w końcowym etapie ładowania
    >napięcia do 16,2V to elektrolit nie osiągnie oczekiwanej gęstości.

    >Mam rozumieć, że akumulator nawet zostawiony na 20h przy napięciu
    >14,4V już nie zwiększy gęstości elektrolitu do tej jaką uzyskamy przy
    >16,2V?
    >Jeżeli założymy teoretyczne (pomijając konsekwencje uszkodzenia), że
    >dalej zwiększamy napięcie (np. ciągniemy do 18V) czy gęstość jeszcze
    >będzie wzrastać czy już nastąpi "nasycenie" elektrolitu (wynikające z
    >proporcji

    bedzie wzrastac, bo sie woda wygazuje :-)

    >W warunkach gwarancji
    >https://autogum.com/upload/reklamacje-akumulatory-e
    xide-warunki-gwarancji.pdf
    >Mowa, że więcej niż 14,5V to zabójstwo.

    Jak pisalem wczesniej - za dwa zalecenia.
    Jak ladujesz jednorazowo, i jak zostawiasz "pod napieciem" na dlugo.

    https://batteryuniversity.com/learn/article/charging
    _the_lead_acid_battery
    2.45V/ogniwo .. raptem 14.7V

    Ale spojrz na to
    https://batteryuniversity.com/learn/article/equalizi
    ng_charge

    raz na miesiac 2.50/15.0V

    a ci jeszcze ciekawiej
    https://www.progressivedyn.com/service/battery-basic
    s/
    A typical 125-AH RV or Marine battery will take approximately 80 hours
    to recharge at 13.6 volts.
    Increasing the charge voltage to 14.4-volts will reduce battery
    recharge time for a 125-AH battery to 3-4 hours.
    Once a battery reaches 90% of full charge, thevoltage must be reduced
    from 14.4-volts to 13.6-volts to reduce gassing and water loss.
    [...]
    Another disadvantage of recharging a lead acid battery at a fixed
    voltage of 13.6-volts is that once it is fully charged, 13.6 volts
    will cause considerable gassing and water loss.
    To prevent this from occurring the charging voltage must be reduced to
    13.2-volts.

    Dziwnie oszczedni ...

    A wczoraj doladowywalem akumulator ... przy 5A nie chcial przekroczyc
    15.2V.
    No ale ja tez tez nie chcialem przekraczac 3h.

    Wiec cos mi sie tu nie zgadza.
    Moze Pan Akumulator ma uszkodzony woltomierz ? Albo ja mam uszkodzony
    :-)

    >Czyli co producent zakłada wieczne niedoładowanie? Będzie wiecznie
    >niedoładowany to szybciej frajer kupi ode mnie nowy i biznes będzie
    >się kręcił.

    Producent sie raczej boi, ze mu masa splynie, jak bedzie gazowal zbyt
    dlugo.
    Akurat w samochodzie, to "pod napieciem" moze byc dlugo, jak sie ktos
    do Hiszpanii wybierze, albo tirem czy autokarem jezdzi ...

    J.