    From: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>
    Newsgroups: pl.comp.pecet,pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Akumulatorki AA i AAA Eneloop
    Date: Sun, 10 May 2020 23:14:21 +0200

    Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a) w wiadomości:
    <5eb7f01f$0$17346$65785112@news.neostrada.pl>...
    >Qpiłem 2 razy po 4 AAA i 4 AA.

    >Napięcie każdego przed ładowaniem było na luzie ~równe
    >1.33 V -- mierzyłem miernikiem uniwersalnym za dychę.
    >
    >Kilkanaście godzin po wyjęciu z ładowarki AAA mają po 1.40 V.
    >(też mierzyłem miernikiem uniwersalnym za dychę)

    Po naładowaniu (zależy jak to potraktuje ładowarka)
    mogą sięgnąć 1,5V po chwili spada do 1,4coś_tam. Potem
    spada wolniej.
    Akumulatorki się samorozładowują. W różnym tempie.
    "Fabricznie" naładowane na półce mogą mieć różne napięcia.

    >AA wyjąłem przed dwoma kwadransami -- mają po 1.42 V wg
    >tegoż uniwersalnego miernika.
    >
    >Ładowałem każdy 0.2 A.
    >
    >Wyniki z ładowarki:
    >AA 2019-09 w kilkanaście godzin po naładowaniu:
> [...]

    To pojemniść pełnego cyklu rozładuj-ładuj?
    Nie wiem jak teraz, kiedyś NiMh dopiero po ok. 3-4 pełnych
    cyklach nabierały pełnej pojemności, za 1. razem mogły
    mieć np. 70%. Potwierdzone na "batoniku" 4xAA do starej
    Motorolki.
    Sprawność ładowania NiMh to ok. 70% przy prądzie Q10 (jak
    kto woli C/10) czyli ładowania prądem 10x mniejszym od
    pojemności w Ah (stąd słynne ładować 14 godzin).
    Zależy od prądu, przy większym sprawność nieco rośnie
    (dla nowych bo w starszych więcej traci na rez. wewn.)

    >[...]
    >
    >Godzinę po wyjęciu z ładowarki jeden z AA ma 1.418 V, co **może oznaczać**,
    >że zbyt szybko traci napięcie -- na razie obserwuję. Inne AA mają 1.420 V.

    Lub ma większą rezystancję wewn. ładowarka szybciej przestała
    ładować. Wiem, że ładowarki mogą działać na -dV ale przy małym
    prądzie ładowania jest słabo wykrywalne, być może ładowarka
    posiłkuje się czasem płaskiego wykresu napięcia lub samym
    napięciem.

    >Różnice napięcia pomiędzy używanymi białymi AA eneloop ~tak samo eksploatowanymi
    >w przeszłości nie są większe -- zazwyczaj są zerowe w tej tolerancji, tzn. ten
    >miernik nie wykazuje różnicy napięcia pomiędzy akumulatorkami eksploatowanymi
    >w przeszłości ~tak samo -- parkami czy czwórkami... Miernik pokazuje tysięczne
    >części wolta a wyniki są zdecydowanie powtarzalne.
    >
    >Odchyłka tysięcznych części nie jest tragedią, lecz powstała bardzo szybko, co
    >**może** wróżyć źle.

    Nie wiem jakie są teraz w praktyce różnice wśród aku
    z tej sameh serii.
    A dawnych lat: aku Ansmann AA 2 szt. Po kupieniu nie
    pamiętam, po nałdowaniu równe co do 1 mV, podobnie
    po rozładowaniu. W ciągu 2 lat napięcia nie rozjechały
    się bardziej niż 1mV (!). Do czasu gdy mi się radyjko
    włączyło w tym ustrojstwie i wyssało do ułamka wolta.
    Jeden tak głębokie rozładowanie zniósł gorzej. Stracił
    pojemność bardziej, zyskał więcej rezystancji wewn.,
    padł wcześniej.
    Następna parka od razu rózniła się o kilkanaście mV
    i tak już do końca (ten o wyższym napięciu padł wcześniej).

    Arek