  • Data: 2016-08-29 21:43:14
    Temat: Re: C64 i karta SD
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2016-08-29 18:13, J.F. wrote:
    >Znał się doskonale. Przypomne ze OS Atari był dość wybitny i bazował
    >na wielu współczesnych mu rozwiązaniach profesjonalnych. Np. na IOCB:
    >http://www.atariarchives.org/mmm/iocbs.php

    Dzieki Tobie i google skleroza mi troche puszcza.

    Wlasnie o to chodzi - jesli mnie skleroza nie myli, to uzywales np
    OPEN#1,12,0,"D:TEST"
    .... i ROM w Atari nie zawieral programu do obslugi dysku.

    Ale ... zawieral program, ktory przy starcie systemu sprawdzal
    obecnosc napedu i bootowal DOS
    zabootowany DOS podlaczal sie gdzies tam do "systemu z rom" w te IOCB
    i obslugiwal pliki na dyskach.

    http://www.atarimania.com/faq-atari-400-800-xl-xe-wh
    at-are-atari-dos-i-dos-ii-dos-3-dos-25-and-dos-xe_60
    .html

    >Dzis można się z tego smiac, ale przynajmniej probowano zrobić
    >namiastkę elastycznego systemu.

    Owszem, to robilo wrazenie ... jak sie o tym pierwszy raz czytalo.
    Bo o ile pamietam, to chcialem to kiedys wykorzystac ... i trudnosci
    sie pietrzyly.
    Do niczego sie to nie nadawalo.

    >Atari bez żadnych problemów obsługuje stacje dysków przez specjalny
    >interfejs który jest dostepny w tym samym gnieździe co wkładasz
    >magnetofon.

    No wlasnie - ten sam interfejs, ten sam port szeregowy (umiarkowanie
    szybki - 19200 chyba z dyskami bylo), multipleks jakis trzeba bylo
    kombinowac.
    Pewnie dalo sie dosc prosto - wsadzic malego atmelka ... ale atmelkow
    jeszcze nie robili.
    A jak mialem robic odpowiedni modul mikroprocesorowy, to mozna sie
    bylo zastanowic po to co Atari :-)

    O, tu jest dobry opis jak dodac port szeregowy i rownolegly do
    "systemu"
    http://www.atarimania.com/faq-atari-400-800-xl-xe-wh
    at-is-the-atari-850-interface-module_38.html

    > DOS jest czytany ze stacji w momencie bootowania. Efekt jest taki że
    > całość chodzi w sposób przezroczysty i czujesz się podobnie jak na
    > kazdym innym systemie z tamtych lat, w szczegolności CP/M. DOSy
    > Atari są bardzo rozbudowane i mają wiele profesjonalnych fuknkcji
    > spotykanych wtedy we wczesnych latach PC. Niestety procesor nie ten
    > co w ZX Spectrum więc oprogramowania z CP/M nie ma.

    Commodore 128 - tam zdaje sie byl CP/M ... i dwa procesory :-)

    >To czy stacja potrafi czytac jakieś niestandardowe formaty zalezy
    >tylko od firmware stacji i we wszystkich mi znanych było ono wymienne
    >przez DOS, przez co przyspieszano komunikację i zmieniano parametry
    >fizyczne dyskietek jesli to było konieczne.

    Juz nie pamietam, ale to nie tylko kwestia firmware, ale tez hardware.
    W pececie wstawili intel 8272/uPD765, i obslugiwal tylko kilka
    formatow.
    Commodore (tylko C64 czy Amiga) mial jakis WD, ktory jakos bardziej
    elastyczny byl.

    >Miała własny CPU.

    Miala, ale on nadal byl mocno ograniczony.

    >Najpopularniejszy model:
    >http://tinyurl.com/j8jfcw2

    O wlasnie. Pamieci cale 256 bajtow (6810 i 6532). 128 potrzebne na
    bufor sektora.
    Nie wgrasz tam zadnego nowego firmware, bo po prostu nie ma gdzie.
    Program w ROM, chyba nawet nie ma takiej opcji, aby firmware wgrac.

    To w C64 sie wgrywalo do (RAM) stacji nowy program, ktory podnosil
    predkosc transmisji z komputerem, bo bez niego byla zenujaco mala ;-)

    Kontroler floppy tez niby WD, ale wydaje mi sie ze 2793 jakos mniej
    elastyczny byl.

    Usiluje sobie przypomniec jak to z tym MFM bylo - po schemacie widac,
    ze mogl byc wybierany (pin DDEN/).
    Ale pamietam ze byl jakis problem ... czy nie taki, ze pecet potrafil
    w MFM minimum 256 bajtowy sektor obsluzyc, a 128B to tylko w trybie
    FM, ktory mial niedostepny ?

    >Ogólnie rozwiązania technicze w obu komputerach (C64/Atari) były
    >wręcz identyczne.

    No nie, pewne ogolne podobienstwa byly, ale szczegoly juz sporo inne.

    > Atari zostało zaprojektowane wcześniej więc miało pewne ograniczenia
    > techonologiczne w krzemie jak pixelclock, ale ogólnie to ten sam
    > komputer z bardzo podobnym systemem operacyjnym i podobnymi
    > rozwiązaniami sprzetowymi komunikacji ze światem. Atari ma
    > zdecydowanie bardziej skomplikowany hardware od C64 z powodu próby
    > wykorzystania

    Czy tak bardziej skomplikowany ... oba juz wykorzystywaly
    specjalizowane uklady.

    >pełnej mocy 6502. W C64 poszli na łatwiznę ale mieli ładniejsze
    >sprites ;)

    Chocby ten przyklad :-)
    C64 o ile pamietam to mialo jednak ladniejsza grafike i ladniejsza
    muzyke.

    >Atari zleca stacji odczyt jakiegośtam sektora i czeka aż spłyną dane.

    Masz racje, pomylilo mi sie cos.
    Stacja istotnie byla prosta, reszte zalatwial DOS.

    Niby mozna by napisac wlasny DOS, ktory by FAT32 obsluzyl i
    zabootowac go do komputera :-)
    http://www.atariarchives.org/iad/

    Chodzi po glowie jeszcze jeden malutki DOSik, ktory sluzyl tylko do
    ladowania gier.
    Jak to sie nazywalo ... NDOS ?

    J.