  • Data: 2016-08-29 19:54:32
    Temat: Re: C64 i karta SD
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2016-08-29 18:13, J.F. wrote:
    > Z tym, ze ten z Atari, to nie znal sie na dyskach wcale. Mial ekran,
    > klawiature, magnetofon chyba ... i budowe umozliwiajaca rozszerzanie
    > systemu o inne urzadzenia.

    Znał się doskonale. Przypomne ze OS Atari był dość wybitny i bazował na
    wielu współczesnych mu rozwiązaniach profesjonalnych. Np. na IOCB:

    http://www.atariarchives.org/mmm/iocbs.php

    Dzis można się z tego smiac, ale przynajmniej probowano zrobić namiastkę
    elastycznego systemu.

    Atari bez żadnych problemów obsługuje stacje dysków przez specjalny
    interfejs który jest dostepny w tym samym gnieździe co wkładasz
    magnetofon. DOS jest czytany ze stacji w momencie bootowania. Efekt jest
    taki że całość chodzi w sposób przezroczysty i czujesz się podobnie jak
    na kazdym innym systemie z tamtych lat, w szczegolności CP/M. DOSy Atari
    są bardzo rozbudowane i mają wiele profesjonalnych fuknkcji spotykanych
    wtedy we wczesnych latach PC. Niestety procesor nie ten co w ZX Spectrum
    więc oprogramowania z CP/M nie ma.

    To czy stacja potrafi czytac jakieś niestandardowe formaty zalezy tylko
    od firmware stacji i we wszystkich mi znanych było ono wymienne przez
    DOS, przez co przyspieszano komunikację i zmieniano parametry fizyczne
    dyskietek jesli to było konieczne.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Atari_DOS

    > W Atari (8-bit) raczej nie, ona prosta byla.

    Miała własny CPU.

    Najpopularniejszy model:
    http://tinyurl.com/j8jfcw2

    Ogólnie rozwiązania technicze w obu komputerach (C64/Atari) były wręcz
    identyczne. Atari zostało zaprojektowane wcześniej więc miało pewne
    ograniczenia techonologiczne w krzemie jak pixelclock, ale ogólnie to
    ten sam komputer z bardzo podobnym systemem operacyjnym i podobnymi
    rozwiązaniami sprzetowymi komunikacji ze światem. Atari ma zdecydowanie
    bardziej skomplikowany hardware od C64 z powodu próby wykorzystania
    pełnej mocy 6502. W C64 poszli na łatwiznę ale mieli ładniejsze sprites ;)

    > Mozliwe, ale to utrudnia wspolprace z pecetem. Trzeba pisac program
    > obslugujacy ten wirtualny system plikow na windows/dos/linux/itp.
    > Az by sie prosiło zrobic to inaczej, szczegolnie ze architektura od
    > strony Atari chyba nie przeszkadza.

    Atari zleca stacji odczyt jakiegośtam sektora i czeka aż spłyną dane.
    Wszystkie emulatory stacji po prostu reagują na polecenie i wysylają
    paczkę. Co najwyżej doskonalono techniki przesyłania bajtów przez te
    kilka drutów, z całkiem niezłym skutkiem.