    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Wed, 14 Mar 2018 13:59:15 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Czestotliwosc sieci
    From: Grzegorz Redlarski <e...@g...com>

    W dniu środa, 14 marca 2018 12:08:11 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "Grzegorz Redlarski" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    /publications/entsoe/Operation_Handbook/Policy_1_App
    endix%20_final.pdf

    > W sensie takim, ze majac zaplanowaną zmiane mocy na łączu zmieniaja
    > tez moc elektrowni ?

    Chodzi o te zmiany zgodnie z planem. Patrząc na przebieg częstotliwości w czasie, w
    te, nieraz duże, zafalowania o pełnych godzinach, wygląda na to, że nie są zbyt
    płynne te przejścia. Mają się dokonać w czasie 10 minut "po trapezie", ale nie do
    końca tak wychodzi. Jeśli np. częstotliwość poleci do -100 mHz (a bywa, że więcej),
    to oznacza, że ponad połowa rezerwy mocy jest potrzebna do skompensowania tego.

    > Hm, skorzystalbym z okazji i zbilansowal, tzn dyspozycje dla
    > elektrowni zmienil tak, aby sie bilansowalo, skoro i tak zmieniam.

    Nie mam pojęcia, dlaczego tego nie zrobią.

    > W sumie to "I" jednak bylo, bo czas zmienial sie niewiele.

    Algorytm korekcji czasu jest bardzo prosty. Jeśli czas spóźni się o więcej niż +/- 20
    sekund (mierzony jest codziennie o 8:00), zmienia się na jedną dobę (od północy do
    północy) nastawę częstotliwości o 10 mHz w odpowiednią stronę. Tylko tyle, nic
    więcej. Natomiast zakres regulacji mocy w elektrowniach pierwszego stopnia regulacji
    odbywa się w zakresie częstotliwości +/- 180 mHz. Widocznie te +/- było zwykle, po
    uśrednieniu, na tyle bliskie zera, że nie przekraczało tych 10 mHz. Bywało, że
    uciekło trochę czasu, czasem też, że pogoniło do przodu, ale kilkakrotnie mniej niż
    obecnie.

    > A moze po prostu ta czestotliwoscia nie przejmuja sie tak bardzo, a za
    > to ciesza sie, ze mozna latwo regulowac pobor mocy u odbiorcow i
    > zbilansowac popyt z produkcja.
    > Co prawda ciagle mi sie wydaje, ze napiecie tez to zrobi.

    Częstotliwością rzeczywiście niespecjalnie się przejmują, jeśli chodzi o stabilność
    systemu. Odchyłki do +/-180 mHz nic nie robią. Wręcz są konieczne by regulacja
    działała. Gdy spadnie o ponad 200 mHz uruchamiają jakieś rezerwy. Dopiero przy spadku
    poniżej 49 Hz zaczynają odłączać odbiorców. Tragedia jest gdy spadnie poniżej 47,5
    Hz. Wtedy mamy blackout.

    > Ewentualnie boja sie lepszych regulatorow w srodowisku rozproszonym -
    > moze to sie zbyt latwo wzbudza ?

    Trudno powiedzieć konkretnie od czego, ale z pewnością od regulacji, biorą się
    krążące po systemie zaburzenia. W każdym razie kiedyś był z tym problem. Regulatory
    fazy na przejściach granicznych miały m.in. temu zapobiegać.

    > Ale tyle lat dzialalo ... co sie stalo ?
    > Kosowo to jakis malutki obszar, spokojnie powinni sie w calosci w tej
    > rezerwie regulacji zmiescic.

    Zapewne elektrownie regulacyjne miały luzik. Pewnie tylko na krótko interweniowały.
    Teraz wygląda jakby stale uzupełniały jakieś braki. A mogą to robić jedynie przy
    obniżonej częstotliwości w systemie (przy obecnych założeniach).

    > J.

    Mamy już ponad 6 minut 20 sekund opóźnienia. I narasta to tak szybko jak w lutym,
    kiedy to nazbierało się te ok. 6 minut.

    gr3