    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <p7pjcs$2aa$1@node1.news.atman.pl> <f...@m...uni-berlin.de>
    <5aa10bfe$0$31354$65785112@news.neostrada.pl>
    <5aa12de4$0$662$65785112@news.neostrada.pl>
    <5aa13ba8$0$660$65785112@news.neostrada.pl>
    <4...@g...com>
    <2...@4...net>
    <5aa24070$0$996$65785112@news.neostrada.pl>
    <p7u57r$dmj$1@node1.news.atman.pl>
    <5aa2dc26$0$31358$65785112@news.neostrada.pl>
    <p80dar$i38$1@node1.news.atman.pl>
    <j3eag1hzqn7r$.1rlcj5u1wwikb$.dlg@40tude.net>
    <p8ps4v$d8k$1@node1.news.atman.pl>
    <6...@g...com>
    <p8s2ue$ht7$1@node1.news.atman.pl>
    <8...@g...com>
    <p8u7c9$9b2$1@node2.news.atman.pl>
    Subject: Re: Czestotliwosc sieci
    Date: Fri, 23 Mar 2018 10:32:10 +0100

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
    Użytkownik "Grzegorz Redlarski" <e...@g...com> napisał w
    wiadomości

    >Nie, no, do kuchenki nie będę zaraz pakować wzorca rubidowego...

    >Jeszcze bym z ciekawości spytał - zakładając, że mam zegar, optymalne
    >warunki, miałem szczęście i idało mi się go tak ustawić, że chodzi
    >bez odchyłki. Teraz, wciągam do gry słońce, księżyc, kosmos... i
    >pytanie - jakiej odchyłki mogę się na zegarze spodziewać za rok?
    >Bo jeśli za rok, budzik mnie obudzi o 3 sekundy później, to nawet
    >tego nie zauwqażę chyba.

    Nie zauwazysz, ale jesli zegara uzywasz np do okreslania polozenia
    geograficznego, to przez 3s ziemia sie moze obrocic o 1.5km

    https://quillandpad.com/2017/07/28/burgess-clock-b-w
    orlds-precise-pendulum-clock-made-250-year-old-desig
    n-john-harrison-longitude-prize-winner-inventor-mari
    ne-chronometer/

    https://en.wikipedia.org/wiki/Shortt-Synchronome_clo
    ck
    a to bydle bylo na tyle dokladne, ze pozwolilo zmierzyc
    nieregularnosci obrotow Ziemii.

    dokladnosc ... sekunda na 12 lat, 200 us/dzien ... ale cos mi sie
    widzi, ze stabilnosc musiala byc wieksza, bo Ziemia to ma chyba
    ns/dobe.

    W kazdym badz razie znacznie dokladniejszy/stabilniejszy niz kwarc.

    Jak pisza -Ksiezyc ma wplyw, ale cos mi sie widzi, ze ten wplyw w
    ciagu miesiaca sie usrednia.

    >Dla codziennych spraw jak najbardziej - popieram. To trochę jak
    >rzucanie pereł przed wieprze, wystarczy, aby mi po 1 dniu nie
    >odjechało o minutę (mam

    Minuta to niewiele, ale minuta na dzien ... po tygodniu juz sporo.

    >Ale już w aparaturze bym dawał możliwie dokładnie, bo co, jak
    >przegapię przelot planetoidy, jak mi się punkt obserwacji odjedzie 3
    >sekundy od przewidywanego?

    Ale to chyba i tak na biezaco trzeba sprawdzac.

    Ale ja z taka przyziemna sprawa - jesli II taryfe mam od 22 do 6 rano,
    to powinna byc od 22:00, a nie np od 22:15 ...

    Druga sprawa to wiele zagadnien pomiarowych - 1A to 1C w czasie 1s, a
    nie 1C w czasie 1.0001s.
    1kWh to 1A*1kV*3600s, a nie 1A*1kV*3600.1s itp.

    Przecietny miernik i tak nie ma takiej dokladnosci, ale jak sie
    pojawiaja 6 czy 7 cyfrowe ...
    No i wiele z nich mierzy innymi metodami, od czasu niezaleznymi, tym
    jednak zamieszanie bedzie.
    Stad m.in. uwolnienie czasu od obrotow planety ...

    >A nie było by korzystniej jakieś sprzęgło i falownik, centralnie
    >sterowany? Ile sobie skąd odpłynie, to sobie odpłynie. A 50 Hz dobrze
    >ustabilizowane będzie trzymać. I będzie można szybko skorygować, bez
    >korblowania z wirnikami w turbogeneratorach.
    >(Tak, wiem, że to nie takie proste)

    Ale o czym piszesz - tam gdzie trzeba, tam sie pewnie tak robi.
    Dawniej w gramofonach, czasem w magnetofonach, CD to inna bajka, ale
    kwarcem stabilizowana jednak.
    Choc po prawdzie .... to czlowiek pewnie tych 1% odchylki nie uslyszy
    nawet.

    Ale taki naped teleskopu - ciekawe, lepszy falownik na kwarcu (lub
    dowolny silnik, ale pozycja kontrolowana enkoderem i stabilizowana w
    petli), czy wystarczy zwykly silnik synchroniczny zasilany z sieci. Ma
    starczyc powiedzmy na godzine, a moze teraz juz takich dlugich zdjec
    nie robia, i 15 minut.

    Tzn duzy teleskop, bo w malym to chyba uzywano zegarka na sprezyne ...

    J.