  • Data: 2019-03-16 17:59:38
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2019-03-16 o 12:55, Adam pisze:

    Czytam Twój post już trzeci raz i nie bardzo widzę związek z tematem.
    Wygląda na to, że w podobny sposób obchodzisz niską dynamikę matrycy -
    poprzez konieczność doświetlania. Zapewne w zdjęciu, które prezentujesz,
    doskonale widziałeś to, co jest za oknem i to, co jest wokół niego (bez
    odwracania wzroku). Twoje oczy nie potrzebowały doświetlenia.

    Tymczasem robiąc zdjęcie musiałeś użyć lamp bo inaczej matryca nie
    pokazałaby obszarów wokół okna jako nieco ciemniejsze lecz jako czarne
    do tego stopnia, że nie byłoby sposobu żadnym suwakiem w ACR czy
    Lightroomie wydobyć detali z cienia. O tej niskiej dynamice matryc piszę.

    A skoro poruszasz niezwiązane kwestie z wątkiem i które to mnie również
    interesują, to wdam się w dyskusję.

    > Już jakiś czas temu robiąc Nikonem F70 i Metzem MZ-54 ustawiałem światło
    > "dopełniające" czy jakoś tak. Lampę główną Metza kierowałem na sufit
    > albo ścianę, lampę dolną przyciemniałem.
    > Zdjęcia w warunkach, jakie opisujesz wychodziły IMO doskonałe - muzea,
    > kościoły, skanseny, klasztory, itp.

    W jaki sposób doświetlałeś lampą kościoły, klasztory etc??? Jeśli
    wypalisz lampę na wprost, mając np. 40m pustej przestrzeni, to obiekty
    blisko aparatu będą dużo jaśniejsze. Przy takich obiektach ścian również
    nie ma by światło mogło się odbić.

    Ponadto rzadko ściany gdziekolwiek bywają białe więc posługując się 2ma
    lampami: jedna skierowana na kolorową ścianę z tyłu a druga
    doświetlająca bezpośrednio - powstaje światło mieszane. Ja bym czegoś
    takiego nie wybrał. Jak sobie radzisz?

    > Współczesne aparaty nie mają takiego trybu?

    O jaki tryb pytasz? Redukcji mocy błysku lampy zewnętrznej? Jeśli o to,
    to chyba nie ma aparatów bez takiej możliwości, choćby dlatego, że w
    samej lampie to samo można uzyskać.

    Tak na marginesie: bardzo rzadko pracuję z automatyką. Wyłącznie w
    sytuacjach jakiś ślubów itp tak czynię. Podczas realizacji zdjęć
    studyjnych lub z przenośnym sprzętem plenerowym - zawsze daję manual i
    dość często posługuję się światłomierzem zanim pierwsze zdjęcie wykonam.
    Wtedy już pierwsza klatka jest tak doświetlona jak sobie wyobrażałem.

    Automatyka gubi się np. przy zdjęciach pod światło takich jak to:

    https://drive.google.com/file/d/1xN4zcFePKb0yeFb7di3
    QN4YGnv1MpEIJ/view?usp=sharing

    Tego typu zdjęć robię najwięcej. Zależało mi w powyższym ujęciu o
    dostosowaniu ekspozycji do jasnego letniego nieba w złotej godzinie.
    Czyli miało wyjść ciemne. Słońce było tuż nad linią horyzontu - za
    modelką. Automat tak dowalał błyskiem, że modelka niemal odparowała.
    Dopiero w manualu ustawiłem moc właściwą.

    Dla mnie sztuczne światło jest kulą u nogi. Jak już nie da się inaczej,
    to go używam.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek