    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    <q8ar45$2hl$1@node2.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>
    <q8bei9$l9j$2@node2.news.atman.pl>
    <b...@4...net>
    <q8dlbt$jm5$2@node1.news.atman.pl>
    <1...@4...net>
    <q8g24l$s3k$1@node2.news.atman.pl> <q8igb8$3te$1@node2.news.atman.pl>
    Date: Fri, 12 Apr 2019 02:30:59 +0200

    Dnia Tue, 9 Apr 2019 18:13:23 +0200, Marek S napisał(a):

    > No to mamy czyste niebo, zrobiłem fotę:
    >
    > https://drive.google.com/file/d/1Q7sJhHVjqUO0P-7JFQL
    IB8iP_zOkpCB3/view?usp=sharing

    > Aparat ustawiłem do krzaków. Wartości w/g światłomierza przy ISO 100 i
    > f/8 wyniosły w poszczególnych obszarach, tak jak naniosłem na zdjęciu.
    >
    > Zdjęcie nie było korygowane - jedynie przekształcone na 8 bitów.
    > Suwakami w ACR nie ma szans spowodować aby ściana wyszła poprawnie
    > naświetlona.

    Ty masz lepszy monitor, ja tam na scianie ciemnosc widze.
    Ok, to nie jest taka bezwzgledna czern, ekran moze byc czarniejszy.

    Ale wrocmy do liczb
    -sciana jest 10 razy ciemniejsza niz drzewa, troche ponad 3EV

    -na oko sciana pewnie byla calkiem jasna

    -na jpg sciana ma kolor ok 27,20,0.
    Drzewa, po usrednieniu ... powiedzmy 65,70,25
    z gamma 2.4 chyba by pasowalo do tych 10x.
    tzn aparat/komputer tak przelicza, a wcale nie powiedzane, ze
    dopasowuje fizyczna jasnosc.

    -jaki masz kolor sciany, ze niebieski znikl ?

    -gimp wykrywa mi inny profil i proponuje przeliczenie.

    > Zrobiłem eksperyment i metodą single frame HDR rozjaśniłem ścianę
    > (terminologia nieformalna) do poziomu jaki sam widzę. Zrobiłem to tak,
    > że przy ścianie ustawiłem monitor, parzyłem przez okno a analizowałem
    > jasność poza oknem w taki sposób aby jasność monitora pokryła się z
    > jasnością ściany.

    mnie juz to sprawia problem - za szeroka ramka monitora ...
    no i nie dowierzam juz oczom :-)

    > Analogicznie postąpiłem ze światłami. Jasność nieba
    > ustawiłem do tego, co widzę na monitorze. Oba obrazy zmiksowałem za
    > pomocą luminocity masks.

    tzn co dokladnie ustawiles ?
    Bo monitor sie chyba nawet nie zbliza swoja jaskrawosia do nieba.

    > Oczywiście taki składak jest nie do przyjęcia w fotografii komercyjnej z
    > uwagi na wysoki poziom szumu w rozjaśnionych obszarach.
    >
    > Ja scenerię widzę oczami porwanie, nic mi nie ginie w ciemnościach i nic
    > mnie nie oślepia. Aparat z matrycą FF w zasadzie tego już nie widzi. Nie
    > wiem jakie są to różnice w cd - czy są one takie jak opisałeś. Jednakże
    > łatwo policzyć sobie różnicę ev scenerii, która w tym przypadku wynosi
    > ok 8ev. Może ze 2ev więcej gdybym światłomierz skierował na niebo a nie
    > na całość scenerii.

    Ale ja na razie widze tylko 3EV. Tzn miedzy drzewami a sciana.

    > I tu właśnie wychodzi cała kiszkowatość matryc, o której w tytule piszę.
    > 10ev tworzy barierę nie do przeskoczenia.

    No ale sam wiesz, ze to jeszcze mozna rozjasnic.
    Raczej nie na tyle, aby oczom dorownac, ale sie da.

    J.