    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Elektryczność a środowisko
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Mon, 11 Dec 2017 21:44:39 +0100

    Dnia Mon, 11 Dec 2017 17:24:19 +0100, Marek S napisał(a):
    > Dziś trochę OT. Chciałbym Was podpytać co wiecie i co sądzicie na temat
    > masowego przechodzenia na elektryczność?
    >
    > Nie interesowałem się tematem dopóki nie zaczęły zewsząd docierać
    > sprzeczne informacje. UE lamentuje na temat tego jak niewiele brakuje
    > nam do przeciążenia sieci energetycznej, a już w szczególności w
    > perspektywie likwidacji elektrowni atomowych w niektórych krajach. UE
    > lamentuje również, że środowisko cierpi z powodu tych złych,
    > nieelektrycznych technologii.
    >
    > No i wtedy najpierw ograniczono moce żarówek, wprowadzono świetlówki
> [...]

    No ale prawde mowiac, to zarowki mialy taka sprawnosc, ze wstyd tego
    uzywac. I tez byly elektryczne. Wiec tu raczej nowoczesne lampy
    pozwolily zeelektryfikowac inne dziedziny.

    > Chyba w zeszłym roku zjechano z mocą
    > odkurzaczy tak, że na zapas musiałem kupić jeden (swoją drogą tu
    > faktycznie nastąpił mega regres - np. warsztatowy Bosch GAS 25l ma ciąg
    > zabawki w porównaniu z mocnym odkurzaczem domowym sprzed 2 lat).

    Tutaj to sie nie znam ... ale wiesz jak to dziala. Jeden da silnik
    500W, drugi 600, trzeci 800, kolejny 1000, 1500, bez Kozery powiem
    3000 ... a potem sie okaze, ze domowemu wystarczyloby 700, wiecej nie
    trzeba.

    > A teraz w drugą stronę:
    > - Donosi się, że teraz samochody mają być elektryczne.
    > - W nowym budownictwie rezygnuje się z gazu na rzecz elektryczności.
    > - Ponoć energia potrzebna do wyprodukowana żarówki energooszczędnej jest
    > wyższa niż zwykła żarówka + koszt oświetlania nią.

    Watpie. To by drozsze byly.

    > Czy energia zaoszczędzona na odkurzaczach i żarówkach wystarczy na
    > zasilenie milionów aut i kuchenek elektrycznych? Szczerze mówiąc jakoś
    > wierzyć mi się nie chce. Wygląda nawet na dokładnie odwrotną politykę
    > niż założenia mówią.

    Patrzylem na polskie dane ... nie widac zysku z tych zarowek.
    Albo ilosc innych elektrycznych gadzetow rownowazy oszczednosci, albo
    rodacy juz dawno zaczeli oszczedzac. Bo ze kupili sobie zapas zarowek
    ... nie, chyba nie ...

    > A środowisko?
    > Czy syf z rur wydechowych mniej zanieczyszcza środowisko niż obecne
    > elektrownie (pomnożone pewnie przez 5 bo wzrośnie drastycznie
    > zapotrzebowanie na prąd moim zdaniem) wraz z fabrykami akumulatorów,
    > składowaniem zużytych akumulatorów i żarówek energooszczędnych
    > zawierających dużo więcej chemii niż zwykłe?
    > Czy tylko mnie się wydaje, że to jakiś totalny absurd?

    Elektrownie maja coraz lepsze filtry.
    A poza tym moga byc wodne, atomowe, sloneczne, wiatrowe ...

    J.