  • 51. Data: 2023-06-22 23:20:49
    Temat: Re: Elektryka, TN-C, różnicówka
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    PeJot <s...@n...pl> wrote:

    > Żeby odstrzelić B16 poniżej 0.1 sek wystarczy raptem 5x16A.

    "Raptem" 2.8 om uziomu :)

    --
    Słoń i mrówka postanowili wybrać się na wiśnie. Przez płot przeszli do
    ogródka sąsiada, nagle słyszą czyjeś kroki. Mrówka mówi:

  • 52. Data: 2023-06-22 23:23:52
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    titanus <t...@g...kom> wrote:

    > ...ew 27 szt "LEDów" po 28W każdy z fabryki na Ukrainie.

    Ewentualnie 10 małych zasilaczy wtyczkowych (solidnych, markowych, 12 V,
    nie pamiętam prądu ale w okolicach 2 A). Testowaliśmy kiedyś urządzenia
    zasilane takimi zasilaczami. Podpięliśmy je po kolei do listwy, działały,
    pod koniec dnia wyłączyliśmy listwę. Następnego dnia włączyliśmy listwę...
    i musieliśmy dzwonić do konserwatora budynku.

    > Właśnie jestem po "instalacji" softstartów MW na takim obwodzie.
    > W piku - przynajmniej tyle ile zdążył zarejestrować BM089 to wychodziło
    > ok 47A... i nie miało to więcej niz 0,1 s.

    Bo i po co dokładać "inrush resistor" (nie wiem jak to się na polski
    nazywa, rezystor przeciwudarowy?)...

    --
    Jeśli dziewczyna w trakcie kłótni z tobą wyciągnie nóż, ty wyciągnij masło
    i chleb. Jej kobiecy instynkt weźmie nad nią górę i zrobi ci kanapkę.

  • 53. Data: 2023-06-22 23:27:08
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    titanus <t...@g...kom> wrote:

    > Czy to jest bezpieczne ?

    Zakładam, że pytanie jest podchwytliwe, bo kogoś trzepnęło?

    --
    Pewien profesor mowi do studentow:
    - Prosze zadawac pytania. Nie ma glupich pytan, sa tylko glupie

  • 54. Data: 2023-06-22 23:28:18
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    PeJot <s...@n...pl> wrote:

    > Bez przesady, chyba że to będzie historyczny klamot.

    Generalnie to jeśli nic nie ma przebicia, to uziom nie jest potrzebny...
    więc staramy się zabezpieczyć wszystko właśnie na takie sytuacje, gdy
    jednak tego przebicia dostanie.

    --
    Profesor przerywa wyklad i zwraca się do studentow siedzacy w ostatnim
    rzedzie:

  • 55. Data: 2023-06-22 23:39:21
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> wrote:

    > Wyspa TT to nie jest takie hop, bo musisz mieć rezystancję uziomu taką
    > żeby wyzwolić bezpiecznik w razie doziemienia w określonym czasie, a to
    > są konkretne wartości prądów. Bez przewodu zerowego to d...a będzie a
    > nie wyzwolenie bezpiecznika.

    Właśnie widzę...

    Tak się teraz zaczynam zastanawiać, czy ja przypadkiem pułapki nie
    zrobiłem. Z drugiej strony, taką samą pułapką może być podłączenie
    urządzenia wymagającego uziemienia do gniazdka bez bolca.

    > Różnicówkę to byle co wybije. A do B16 to musisz mieć ...
    > żeby tak w ciągu około sekundy ją wywalić to musi być prąd od 50 do 80A.
    > I to może być do 10s na odpalenie. Ogólnie to tak ze 160A powinieneś
    > zapewnić ;) Nie, aż tyle to chyba nie, ale nie chce mi się szukać. W
    > każdym razie trzeba tego naprawdę sporo. Popatrz w karty katalogowe
    > bezpieczników. Jak się na nie patrzy to się człowiek zastanawia jakim
    > cudem one w ogóle potrafią wylecieć?

    Widać faktycznie takie prądy tam płyną :)

    Nie wiem ile musiałbym pieniędzy władować w uziemienie, żeby mogło tam
    nawet 50 A (4,6 om) popłynąć. Z drugiej strony, może wcale nie tak dużo?

    > Zdrowy rozsądek? Nie żartuj. Jak to kiedyś strażak powiedział przy
    > odbiorze: to nic że to nie ma sensu. Ważne że jak coś to będzie się
    > palić zgodnie z przepisami.

    Tak, dupokrytka musi być...

    Przypomniał mi się przypadek maszynisty. Zasłyszane, nie wiem czy
    prawdziwe. Jedzie pociąg, między torami śpi facet. Pewnie pijany. Jak
    pociąg nad nim przejedzie, to nic mu się nie stanie, ale jak pociąg
    "zatrąbi" (w "" bo to się chyba "sygnał baczność" nazywa), to facet
    podniesie łeb i ten łeb straci. Zgodnie z przepisami maszynista musi
    zatrąbić (i wtedy nie dostanie zarzutów), ale niezrobienie tego zwiększy
    szansę przeżycia faceta (o ile nie podniesie łba podczas przejazdu
    pociągu). No i dylemat, co zrobić.

    --
    - Witaj bezpłatny lekarzu.
    - Witaj nieuleczalnie chory pacjencie.

  • 56. Data: 2023-06-22 23:41:06
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Tak.

    A jak się na nim faza pojawi?

    > Tak miałem przez kilkanaście lat i fungowało. Oczywiście z różnicówką
    > za punktem rozdziału.

    Fungować to będzie nawet bez uziomu, o ile nic się nie stanie :)

    > Masz jakiekolwiek urządzenie elektryczne podłączone do metalowej sieci
    > wodociągowej?

    Na tej działce nie. W domu w sumie też nie (nowe, plastikowe rury).

    > Jeśli tak i w domu jest metalowy wodociąg - jesteś bezpieczny nawet przy
    > upaleniu PEN przed różnicówką - brak różnicy potencjałów dotykowych.

    Ze względu na lokalne uziemienie tego PEN?

    --
    Przychodzi żaba do lekarza. Lekarz pyta:
    - Co pani dolega?

  • 57. Data: 2023-06-22 23:43:23
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> wrote:

    > Za mało danych, podgrzewacze mogą mieć grzałkę chłodzoną bezpośrednio
    > wodą. Jak woda wysoko zmineralizowana to przewodzi, jak w instalacji
    > polegamy na "uziomie" ze słupa", własnego brak, i sąsiad ma duże
    > niesymetryczne pobory to zaczynają się cudza z takim podgrzewaczem.
    > Jest uziom? - znana rezystancja?

    Zakładam, że w oryginalnym pytaniu chodzi o to, że PEN się upali. My mamy
    wykręcone korki, ale sąsiad nie ma, więc jego faza pójdzie przez PEN do
    nas i dalej rurami do ziemi.

    --
    Na sali wykladowej :
    Wykladowca pisze na tablicy, w pewnej chwili zabraklo miejsca. Lapie

  • 58. Data: 2023-06-22 23:44:51
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl> wrote:

    > Co ciekawe, tak mają te z wysokiej półki (Stiebel-Eltron). Ale one są
    > tak skonstruowane, że prądy upływu się zerują.

    Zdaje się (pewności co do firmy nie mam), że właśnie taki mnie kiedyś
    kopał, gdy był podłączony bez uziomu (tzn. woda z kranu kopała, a jak się
    go odłączyło, to przestawała).

    --
    Idzie niedźwiedź przez łączkę i widzi zajączka.
    - Te, zając, skocz po papierosy!

  • 59. Data: 2023-06-23 09:29:25
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    titanus <t...@g...kom> wrote:

    > Odcięta metalowa rura zasilania wodnego, wychodząca z ziemi na
    > głębokości ok 1.5 m(!) w stosunku do reszty instalacji wodnej w
    > tej części budynku wykazywała stała obecność napięcia zmiennego
    > na poziomie 213VAC - mierzone miernikiem.
    >
    > Kabel podłączony do jednego końca tejże rury po zbliżeniu do
    > odciętej części pięknie i efektownie iskrzyl ;-)

    Co tam się właściwie stało? Uziom, do którego był podłączony podgrzewacz,
    miał napięcie, i przez ten podgrzewacz szło do rury?

    Skąd ten uziom miał napięcie? Był PEN, który gdzieś się upalił, i faza
    szła przez jakiś inny odbiór, potem przez uziom, potem przez podgrzewacz
    i rurę do ziemi i działało to, dopóki rura nie była ucięta?

    --
    Słonia obleciały komary. On chcąc się uwolnić wlazł do rzeki. Wszystkie
    komary poleciały do góry, poza jednym.

  • 60. Data: 2023-06-23 11:43:37
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 21.06.2023 02:45, Arnold Ziffel wrote:

    > No elektryk raczej w innym przypadku nie będzie mierzył nic w gigaomach :)
    To nie do końca prawda ponieważ rezystancję izolacji mierzy się również
    w megaomach. :-D

    > Jak to jest z tym egzaminem? Zdajesz raz, masz uprawnienia na 5 lat, a co
    > potem? Zupełnie od nowa, od zera, czy tylko się to przedłuża już bez
    > egzaminu (i jak to wtedy wygląda kosztowo, po tych 5 latach)?
    Ja w sam raz w ubiegłym roku odnawiałem razem z kursem (po tym jak
    poprzednie uprawnienia straciły ważność 20+ lat temu), ale na 99%
    wystarczy zdać sam egzamin (koszt 300+ zł) - zajrzyj na stronę twojego
    lokalnego SEP-u.

    Z ciekawostek - uprawnienia UDT też odnawia się co 5 lat, ale nie trzeba
    zdawać żadnego egzaminu. Ani chyba nawet płacić. Po prostu trzeba się
    pofatygować do swojego lokalnego UDT.