  • Data: 2018-05-10 19:12:29
    Temat: Re: Film poklatkowy
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> writes:

    > No to wygląda jak morfowanie/blendowanie. Z takim czymś to sie często
    > borykam w nieco innej sytuacji gdy mam zrobiony film np. 24kl/s i chcę
    > to zamienić na 25kl/s.

    Nie spotkałem się z inną metodą robienia tego niż przez zwykłe
    przyspieszenie odtwarzania i resampling audio (połączony ew. z korektą
    (przesunięciem) widma dzwięku (pitch correction)).
    W każdym razie tak się załatwia filmy kinowe, to właśnie dlatego
    w wersji m.in. EU są krótsze (nie napiszę że PAL, bo z PAL to tam jest
    głównie frame rate, ale potocznie tak się mówi - PAL i NTSC).

    > Przykładowo, chodzą mi w tej chwili 3 aparaty "pogodowe", które generuje
    > 4-5tys zdjęć dziennie, każdy. To sie przekłada na te 3 min filmu,
    > 25kl/s.

    No, tak oczywiście też można zrobić, ale rozumiem, że to nie jest obecny
    przypadek, no i takie coś wymaga dużo więcej zachodu.

    > I to sie robi takim zwykłym 2:2, 2:3 puldown i daje to zadowalające
    > efekty?

    To jest zwykła, standardowa procedura. Jasne że teoretycznie lepiej
    robić zdjęcia (i montaż itd) 600 FPS progressive i wtedy niczego
    podobnego nie potrzebowalibyśmy. Kiedyś może tak będzie (modulo ilość
    światła w obiektywach).

    Tzn. od momentu pojawienia się telewizorów LCD i plazmowych (a także
    kineskopowych z podwajaniem itp. częstotliwości odchylania - "100 Hz")
    dochodzi tu jeszcze problem taki, że obraz jest wyświetlany
    progresywnie, więc cały ten przeplot to jest trochę zawracanie głowy.
    Właściwie lepiej byłoby nie robić deinterlacingu w TV, tylko połączyć
    telecine i deinterlacing w masteringu (czy co to tam jest - od czasów
    DVD tak się często robi z filmami na płytach, chociaż bez dwukrotnego
    zwiększenia frame rate). No ale inercja w przemyśle.

    W gruncie rzeczy, o ile rozumiem przeniesienie interlacingu do kolorowej
    TV (z B&W), o tyle nie powinno to mieć miejsca w jakiejkolwiek TV
    cyfrowej. No i wygląda na to, że to w końcu całkiem umrze.

    To tak na marginesie.
    --
    Krzysztof Hałasa