    From: slawek <f...@f...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Hot air lutowanie - czym i jak
    Date: Tue, 23 May 2017 21:11:50 +0200

    On Tue, 23 May 2017 20:13:38 +0200, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    Stąd moje,

    > Jak skierujesz gorące powietrze prosto na ciało to wysokie. Jak
    nie, to
    > niskie. Gorący jest też wylot, ryzyko jak przy lutownicy kolbowej.

    Tak, ale np. grota nie pakuję do oka. A strumień powietrza przy np.
    wypuszczeniu lutownicy z ręki może trafić w twarz z np. 20 cm. Nie
    wiem czy to bezpieczne: może z tej odległości temperatura spada, może
    sekunda gdy taki podmuch idzie w twarz to za krótko na poważne
    oparzenie? Dlatego pytam.

    > Lutownica to nie ognisko.

    Ognisko nie, ale liczba pożarów wywołanych przez telewizory Rubin
    była znacznie większa niż tych od ognisk. Serio.

    Czy mata silikonowa na płycie paździerzowej wystarczy do ochrony
    przed stopieniem zwykłego biurka? Czy też stół powinien być np.
    granitowy, stalowy, z teflonowy itp. itd? Uwaga: zasadniczo strumień
    idzie w dół, co nie stopi cyny to nagrzewa Pcb i/lub stół.

    Czy jak stół stoi bezpośrednio przy oknie... to firanki (nylon) są
    zagrożone... czy nie?

    Czy przy takim lutowaniu można mieć np. na tym samym stole laptop (do
    programowania), czy zdecydowanie powinno być pusto?

    > Jest wycelowany w to, w co wycelujesz.

    Jak trzymam w ręce - tak. Ale jak odkładam to nadal, jak rozumiem,
    dmucha, bo się schładza. Nie skieruję do siebie. W sufit? Na ścianę?
    Nie chciałbym ani spalić szafy obok, ani przytopić plastikowych ram
    okiennych. Jaka jest bezpieczna odległość od pracującej lutownicy hot
    air?

    > https://www.youtube.com/results?search_query=lutowan
    ie+hot+air

    Owszem, mnóstwo filmików pokazujących jakie to fajne. I nigdzie
    informacji o tym z jakiej odległości strumień jest bezpieczny dla
    człowieka. Nigdzie informacji czy i jakie okulary ochronne nosić.
    Nigdzie informacji czego NIE lutować lutownicą hot air.

    400 C to dość aby stopić metal. 700 watówa lutownica kolbowa to
    narzędzie wymagające szacunku. Ta sama moc w hot air też chyba wymaga
    odpowiedniej ostrożności. Nie chcę się o tym upewniać metodą prób i
    błędów. (Nota bene soczewki wszczepiane do oka wytrzymują tylko do 42
    C.)