  • Data: 2019-08-07 13:13:52
    Temat: Re: Inkubator -- temperatura i wilgotność, różne pomysły
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...

    >Maksymalną moc takiego elementu grzejnego szacuję (szacuję, bo nie
    >wiem,
    >jak dobrze ta lodówka izoluje od otoczenia, więc ciężko byłoby
    >policzyć)
    >na 40W. To się zresztą ładnie wpasuje w zasilacz 12V 4A, który akurat
    >mam

    Na wszelki wypadek przewidz dodatkowy/inny, albo zrob test z zarowka
    40W.
    lodowka utrzymuje te ~20 st roznicy temperatur przy ok 50W mocy
    elektrycznej srednio ...
    ale ile z tego wyjdzie wyjdzie mocy cieplnej ...

    >i którego chcę użyć (nie chcę mieć przy takiej wilgotności
    >niebezpiecznych
    >napięć w środku). Będzie więc radiator, jakieś rezystory mocy na nim,
    >wentylator.

    Tranzystory daj. Kto wie czy nie tansze, mozna regulowac :-)

    >Mówię o mocy maksymalnej, bo chcę kontrolować ogrzewanie przez
    >termostat
    >(zwykłe włącz / wyłącz z histerezą, choć muszę doczytać, czy wahania
    >temperatury wynikające z histerezy nie szkodzą jajom, bo może lepiej

    Tak ogolnie - przeciez musza wytrzymywac wahania dzien-noc.
    Ale z innego programu przyrodniczego - od temperatury zalezy płeć
    wyklutego krokodyla, wiec moze hodowca bedzie chcial precyzyjnie i
    caly czas :-)

    >byłoby sterować tym bardziej inteligentnie... nawet regulatorem PID).

    PID ogolnie dobry jest, i niedrogi.
    Bo zakladam, ze to na jakim mikroprocesorze zrobisz ...

    >Tylko teraz tak... czy typowego wentylatora komputerowego (chcę użyć
    >AAB
    >Silent Fan 80x80, bo są ciche i mam z nimi dobre doświadczenia) nie
    >trafi
    >szlag przy takiej wilgotności?

    Nie powinien. To ciagle tylko 95% wilgotnosci.
    W Singapurze to norma :)

    >Zastanawiam się też, jak najlepiej rozprowadzić powietrze.
    >Wymyśliłem,
    >żeby było zasysane z góry (bo tam powędruje ciepłe) i po przejściu
    >przez
    >radiator tłoczone na dół. Ma to sens? Czy może właśnie powinno być
    >odwrotnie i ciepłe powietrze powinno być tłoczone do góry, bo tak
    >będzie
    >wydajniej niż na siłę ściągać je w dół? A może dać sobie spokój z
    >kominem
    >i po prostu wrzucić "kanapkę" z wentylatorem i radiatorem byle gdzie,
> [...]

    Byle gdzie, ale na dole. Konwekcja zrobi reszte.

    Tylko tak ... wiele firm woli wentylatory "na wylocie", czyli
    wysysajace powietrze z radiatora, a nie dmuchajace przez radiator.

    Nie wiem - tak lepiej ?

    >Pytanie też, gdzie zamontować czujnik temperatury. Na pewno jeden
    >chciałbym mieć na radiatorze, ale tylko do awaryjnego odcięcia, jakby
    >się
    >radiator za bardzo zagrzał (za bardzo czyli np. ponad 90 stopni). Ten
    >"właściwy" chciałbym mieć w miejscu, które będzie najbardziej
    >zbliżone
    >temperaturą do temperatury jaja, przy czym nie chcę, żeby trzeba było
    >cokolwiek do jaja kleić (nie wiem czy i jak to wpłynie na inkubację,
    >ale
    >raczej nie pozytywnie).

    Zawsze mozesz dac kilka czujnikow

    >Chciałbym też dorzucić do wentylatora filtr, i tu też są dwie opcje,
    >albo
    >filtr siatkowy albo gąbkowy. Gąbkowy pewnie zgnije, więc chcę wybrać
    >siatkowy.

    Przeciez to tworzywo sztuczne.
    Jesli "zgnije" to po paru latach i ze starosci.

    >Czy może nie dawać żadnego, bo to i tak obieg głównie zamknięty

    No wlasnie - po co Ci filtr ..

    >Osobna sprawa to samo nawilżanie. Tu też mam co najmniej trzy drogi.
    >Jedna
    >to nawilżacz ultradźwiękowy. Pomysł o tyle słaby, że chcę zastosować
    >czujnik wilgotności, a takie nawilżacze dają mgiełkę, która bardzo
    >szybko
    >może osadzić się na tym czujniku i zafałszować pomiary.

    I tak bedziesz musial jakos dawkowanie rozwiac, a te czujniki chyba
    nie sa zbyt szybkie.
    Jak mgielke rozdmucha wentylator, to odparuje szybko.

> [...]
    >więc chyba najlepiej byłoby postawić miskę z wodą -- i tu znów jest
    >kilka
    >opcji -- albo postawić ją osobno w inkubatorze, albo przytwierdzić do
    >radiatora, albo postawić osobno, ale dorzucić jej jakiś mały element
    >grzejny, o mocy rzędu 5W albo nawet mniej. Jak będzie miska na
    >radiatorze,
    >to pewnie po 2-3h już tam nie będzie wody, a przecież inkubator nie
    >będzie
    >w 100% szczelny i prędzej czy później wilgotność wyrówna się z tą z
    >otoczenia. Więc raczej chciałbym miskę postawioną osobno i niech

    IMO - powinno wystarczyc ... do otwarcia drzwiczek. A potem znow sie
    wyrowna.
    Tylko zadbac o wyrownanie temperatury w misce.

    > Raczej nie przewiduję sterowania wilgotnością (jedynie
    >pomiar i ewentualnie alarm, gdy będzie za niska).

    >Co o tym myślicie? Widzicie jakieś wady tych rozwiązań? Może macie
    >jakieś
    >inne pomysły?

    psychrometr ... zapomnialem nazwiska. taki z dwoma termometrami, jeden
    owiniety mokra gazą.

    Bedziesz mial nawilzanie i kontrole wilgotnosci w jednym :-)

    J.