  • 91. Data: 2017-01-16 21:23:36
    Temat: Re: Norwegia włączyła UKF FM
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Pan J.F. napisał:
    > (...)

    > Otwarte głośniki były zdecydowanie bardziej efektywne.

    > Wtedy robiono duże słuchawki. Jeśli dla odbiorników kryształkowych,
    > dbano o sprawność.

    Stasze słuchawki miały jeszcze jedną cechę: dużą impedancję. W swoich
    zbiorach mam chyba jeszcze jakieś słuchawki kilo-omowe. Wydaje mi się,
    że były sporo czulsze od obecnych.
    Miałem też przez pewien czas (naprawiałem) stare radio z głośnikiem bez
    magnesu - zamiast niego elektromagnes.

    > Paraboliczna antena na fale długie?!

    W szkole "bawiliśmy się" energią wolnodostępną. Generator wpięty do
    dipola otwartego, a drugi dipol zasilał żaróweczkę z latarki.
    Też się zastanawiałem co by było, gdyby takich dipoli-odbiorników było
    kilka. Albo kilkadziesiąt. Albo tyle, ilu Chińczyków w Pekinie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 92. Data: 2017-01-16 22:02:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Luke napisał:

    > To nie lepiej radio odtwarzać w telefonie, a dźwięk leci na radio
    > samochodowe po bluetooth?

    Od samego początku mówiłem, że lepiej.

    > I dochodzimy do tego, że telefon wystarczy, tylko by się więcej GB
    > przydało w abonamencie.

    Dojdziemy do tego, że gigabajtów też wystarczy. To kwestia czasu
    -- jeśli jest popyt, zostanie zaspokojony, przeszkód technicznych
    nie ma. Natomiast ja widzę inny problem -- zawsze bardzo lubiłem
    radio jako medium, ale teraz już nikt radia nie chce robić.
    Na nic mi te gigabajty.

    --
    Jarek

  • 93. Data: 2017-01-16 22:17:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Stasze słuchawki miały jeszcze jedną cechę: dużą impedancję. W swoich
    > zbiorach mam chyba jeszcze jakieś słuchawki kilo-omowe. Wydaje mi się,
    > że były sporo czulsze od obecnych.

    Duża impedancja podyktowana potrzebami ukłdowymi -- radia detektorowe,
    później lampowe. Ale były też słuchawki z membraną "stacjonarną",
    umieszczoną w drewninym pudełku, a słuchało się przez coś takiego jak
    stetoskop lekarski. W ten sposób mozna osiągnąć najwyższą efektywność.

    > Miałem też przez pewien czas (naprawiałem) stare radio z głośnikiem
    > bez magnesu - zamiast niego elektromagnes.

    W dodatku służący do filtrowania napięcia sieciowego. W swoim czasie
    bardzo popularna konstrukcja.

    Albo w Moskwie czy innym Czarnobylu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Duga

    --
    Jarek

  • 94. Data: 2017-01-16 23:24:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 16 Jan 2017 20:13:25 +0100, Luke napisał(a):

    > http://johngaltfla.com/wordpress/2016/09/21/an-omino
    us-sign-or-just-interesting-russia-begins-return-to-
    shortwave-radio/

> [...]
    > pojętej wolności. Której w Rosji zaczyna być chwilami więcej niż u nas...
    >
    > Ile mamy wolności w internecie? Tyle ile nam da dostawca. A ile wolności
    > finansowej przy kartach? Tyle ile nam dadzą banki i ich infrastruktura.
    > Takich przykładów można by mnożyć.
    >
    > W razie sytuacji nadzwyczajnej wystarczy to wszystko odgórnie wyłączyć.
    > Nikt o niczym nie przeczyta, nikt niczego się nie dowie, nikt do nikogo
    > nie zadzwoni, no i nikt nikomu nie zapłaci.
    >
    > A w Rosji nadal sobie będą słuchali, płacili gotówką (a może i złotem) i
    > żyli w miarę długo i może nawet jako tako szczęśliwie?

    A to jest jakies prywatne radio ?

    Bo owszem, beda sluchali ... to co im Putin powie.

    W kraju tak rozleglym jak Rosja,fale krotkie po prostu maja sens.
    A ustawienie BTS jest kosztowne, jesli maja stac co 30km ..

    Swoja droga - jaka jest jakosc odbioru SW na wspolczesnym odbiorniku ?

    J.

  • 95. Data: 2017-01-16 23:32:43
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2017-01-16 o 23:24, J.F. pisze:

    > Bo owszem, beda sluchali ... to co im Putin powie.

    W PRL też próbowano, abyśmy słuchali tego, co władza powie.

    A jednak radio umożliwiało słuchanie WE, nawet mimo zagłuszania.

    Gdyby wtedy radio było tylko w formie streamingu, nie dałoby się słuchać
    nic. Bo wszystko inne by było odcięte i koniec. Albo w ogóle by internet
    odcięli i gadali przez kołchoźniki. Podobnie jak obecnie w krajach z
    cenzurą sieci.

    I dlatego wbrew pozorom Rosjanie z tymi odbiornikami krótkofalowymi mają
    więcej wolności, niż przeciętny obywatel UE, który odbiornik z własnej
    woli wyrzucił, a wyobraża sobie, że cały świat ma w małym telefoniku...
    który po naciśnięciu jednego przycisku "tam na górze" zamilknie.

    L.

  • 96. Data: 2017-01-16 23:47:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 16 Jan 2017 23:32:43 +0100, Luke napisał(a):

    > W PRL też próbowano, abyśmy słuchali tego, co władza powie.
    > A jednak radio umożliwiało słuchanie WE, nawet mimo zagłuszania.

    Jeszcze mozna odbiorniki ograniczac do odpowiednich pasm :-)

> [...]
    > woli wyrzucił, a wyobraża sobie, że cały świat ma w małym telefoniku...
    > który po naciśnięciu jednego przycisku "tam na górze" zamilknie.

    Jest w tym troche racji, ale artykul nie mowi o rosnacych zakupach
    odbiornikow, tylko o stawianiu nowych nadajnikow.

    Wiec jesli to o wolnosc chodzi, ty chyba Chinczykow, ktorzy moga teraz
    posluchac niezaleznych wiadomosci z Moskwy :-))))

    J.

  • 97. Data: 2017-01-17 00:06:23
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > umieszczoną w drewninym pudełku, a słuchało się przez coś takiego jak
    > stetoskop lekarski. W ten sposób mozna osiągnąć najwyższą efektywność.

    Takich nie miałem, nie widziałem.

    > W dodatku służący do filtrowania napięcia sieciowego. W swoim czasie
    > bardzo popularna konstrukcja.

    O filtrowaniu nie wiedziałem.
    Dzięki za info :)
    Wydawało mi się, że cewka membrany i cewka "stojana" są zasilane w
    przeciwfazie.

    > Albo w Moskwie czy innym Czarnobylu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Duga

    Tę antenkę znam. Niestety, nie osobiście.

    Ale zagadnienie "siania" energii wolnodostępnej naprawdę nas (naszą
    paczkę ze szkoły średniej) interesowało.
    Dziadkowie (moi i innych) mówili, jak to "dawniej" (przed wojną?)
    rzeczywiście niektórzy ładowali akumulatory lub doświetlali chałupy z
    dipola.
    Zastanawialiśmy się, co się z energią nadawaną (promieniowaną) dzieje, i
    jak na nią wpływają anteny odbiorcze.
    Chyba na to nie ma wzorów do obliczeń. Są tylko ogólne wzory zasięg/moc
    czy tłumienność w zależności od środowiska.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 98. Data: 2017-01-17 08:12:48
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2017-01-16 o 17:39, Marek pisze:

    > Podkręć jasność wypowiedzi.

    Nawiązywałem do starego dowcipu o amerykańskim długopisie do użytku w
    kosmosie który pisał w stanie nieważkości, na mrozie, w próżni, na szkle
    metalach itd. na który NASA wydała miliony dolarów, tymczasem Rosjanie
    do tego samego używali ołówków.

    Jedni prześcigają się w zastosowaniu zaawansowanych modulacji,
    streamingu, kompresji danych itd, a inni po prostu modulują AM albo walą
    megawaty w antenę :)

  • 99. Data: 2017-01-17 09:50:11
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 16 stycznia 2017 16:43:46 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości grup

    > tam jest 1MW emitowany. Pradu z sieci bierze pewnie wiecej -
    > zakladajac, ze 3MW, to mi wychodzi 26 mln kWh rocznie.
    > A kWh juz po ok 50 gr

    Ale rzeczywiście taka niska sprawność tam jest?

    wypromieniować sobie 2MW "ciągle" to by trzeba sie było napocić.
    Jakieś osiedle zimą grzeją? A co latem?

    Ja tam nie widze nic poza masztami i domkiem:
    https://www.google.com/maps/place/Solec+Kujawski,+Po
    lska/@53.0214534,18.2561347,1508m/data=!3m1!1e3!4m5!
    3m4!1s0x47033ee34208fbf5:0x73910464ec873b36!8m2!3d53
    .0832531!4d18.2258318

    ile trzeba by sprzetu aby 2MW rozproszyć?

    A z tym zbieraniem to ja rozumiem. I dlatego napisałęm że tej złotówki czy pięciu to
    na to akurat mi nie żal. przy innych wymienionych bym sie nie zastanawiał i bym nie
    dał ;)

  • 100. Data: 2017-01-17 09:54:17
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 16 stycznia 2017 16:49:35 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:
> [...]
    JPG

    > Ile na rodzinę, to ja wiem, bo łatwo policzyć. Mnie ciekawi ile
    > na słuchacza -- a to już bardziej tajemnicza sprawa. Złotówki
    > też mi nie żal, a jak się okaże, że babunia pod lasem ma tytułem
    > słuchania radia tysiąc złotych dotacji (bo to jakoś tak wychodzi),
    > to nie nazwę jej pasożytem.

    Na słuchacza to pewnie niemało.
    Ale nawet jak na te babinke wychodzi 1000pln to może lepiej jej za to co innego
    zrobic? Zreszta pokrycie FM-em mamy chyba całkiem dobre. Jakieś dziury są raczej w
    dolinach górskich a nie za końcach polski w lasach...

    Ale aby doświetlić te miejsca medialnie to chyba lepiej postawić nadajniki gdzieś w
    krakowie i wrocławiu i stamtąd nadawać. Tyle że to raczej nie jest powód istnienia
    tego nadajnika. IMHO to raczej takie chwalenie sie ze możemy i nadajemy...