  • Data: 2014-10-17 14:56:43
    Temat: Re: Op-amp, sztuczna masa, rezystory
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Hello Gof,

    Friday, October 17, 2014, 2:11:35 PM, you wrote:

    > Hmm, raczej pytam jakie są wady i zalety takiego rozwiązania. W sumie
    > przed ograniczy napięcie na kondensatorze, a za pozwoli naładować ten
    > kondensator, ale skoro mamy rezystory robiące sztuczną masę, to i tak
    > kondensator się naładuje...

    Jakoś wolę mieć pojemności na niższych potencjałach :)

    > Ok, rozumiem. Chociaż dla napięcia wejściowego 15V i wyjściowego 3V
    > wyszło mi że środkowy powinien mieć 1/2 górnego i dolnego... tak:
    > http://www.chmurka.net/r/unbalancer-divider.png
    > Gdzie robię błąd?

    Jeśli chcesz mieć 3Vp, to nie robisz błędu - tylko po co tak dużo? Nie
    przesterujesz następnego stopnia?

    > Na razie poszedłem za radą użycia wzmacniacza pomiarowego i zrobiłem
    > taki schemat:
    > http://www.chmurka.net/r/unbalancer2.png
    > Zamiast 47k będą te 49k9 lub inne precyzyjne. Zastanawiam się tylko nad
    > sztuczną masą dla ref, AD623R ma na tym wejściu rezystor 50k, który idzie
    > do in- wzmacniacza wyjściowego. Może powinienem zrobić tylko dla tego
    > wejścia sztuczną masę na wtórniku?

    Ja bym zrobił ogólną sztuczną masę zamiast pierdyliarda dzielników.

    > Chyba nie nadążam... czemu dla 10Hz stała to 15.9ms a nie 100ms?

    Stała czasowa filtra = R*C - nie myl stałej czasowej z okresem
    napięcia przemiennego.

    > Ok.

    :)

    > Czyli dwa dławiki, czy jeden skompensowany, ale jedno uzwojenie podłączone
    > odwrotnie?

    Nie skompensowany, tylko sprzężony. Skompensowany jest na rdzeniu o
    dużej przenikalności a Ty potrzebujesz rdzenia o małej przenikalności.
    Co do łączenia - tak, jedno uzwojenie łączy się odwrotnie. Zapewnia to
    współbieżność napięć na wyjściach. Gdybyś połączył w tym samym
    kierunku, to obciążone napięcie raptownie by spadało a nieobciążone
    rosło.

    > Ok.
    > W sumie ciekawi mnie jak to się liczy...

    Za dużo teorii na jeden post tutaj.

    > Dlaczego?

    Bo to są całkiem różne materiały o całkiem różnych właściwościach.

    > Jak rozpoznać, do czego nadaje się rdzeń?

    Jeśli nie wiesz, z jakiego materiału masz rdzeń a nowy kosztuje
    grosze, to UFO wyrzuć. Jeśli nowy kosztuje majątek a użycie UFO
    uratuje Ci życie, to pożycz od kogoś miernik indukcyjności, nawiń z 10
    zwojów (w toroidzie liczy się ilość przejść przez środek rdzenia) i
    zmierz indukcyjność. Jak będzie miał:
    - kilkanaście/kilkadziesiąt uH - materiał na dławik mocy (wyjściowy)
    - małe kilkaset uH - materiał na transformator mocy
    - duże kilkaset uH/pojedyncze mH - materiał na dławik skompensowany

    Wiele rdzeni proszkowych klasycznych (z proszku żelaznego) jest
    malowane na charakterystyczne kolory, np żółty z jednym bokiem białym,
    to materiał -26 - najbardziej typowy proszek o gównianych parametrach.
    Tanizna produkowana na całym świecie i pakowana do każdej
    chińszczyzny.

    > Parametry:
    > Uwe = pojedyncze 15V (dla takiego liczmy, żeby nie spalić wzmacniacza)
    > Uwy = symetryczne 40V

    Pod obciążeniem sporo zjedzie - ale to dobrze.

    > Iwy = 3A (żeby mieć 240W, na głośnik chcę dać max 100W)

    No to nie ma potrzeby liczyć aż takiego prądu - licz 2-2.5A.

    > f = 54kHz (bo tyle ma proponowany układ, ale mogę użyć dowolnej, pewnie to
    > zależy od transformatora)

    Jaki kontroler chcesz użyć? I pamiętaj, że w typowych kontrolerach
    rzeczywista częstotliwość pracy, to oscylator/2!

    > Jakie jeszcze parametry muszę ustalić?
    > Domyślam się, że na zasilaniu też musi być dławik, żeby w.cz. nie leciało
    > z powrotem do instalacji samochodu. Ten 100uH ze schematu będzie OK?

    Nie - jest za mały na taką indukcyjność i się nasyci - też Ci coś
    zaproponuję ale kończy się właśnie tydzień i chciałbym chwilę pożyć ;)

    Wieczorem Ci tutaj napiszę wszystko.

    --
    Best regards,
    RoMan