  • Data: 2017-06-19 12:36:33
    Temat: Re: Pytanie teoretyczne
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "miumiu" napisał w wiadomości grup
    >Co jest bardziej ekonomiczne :
    >1. Przyspieszanie z góry i zwalnianie (wjazd luzem) pod górę?
    >2. Zjazd luzem z góry i przyspieszanie pod górę?
    >3. Czy wszystko jedno - jazda równym tempem?

    Mnie nie pytac, bo mnie auta jakos duzo pala :-)

    Od Klodzka do Barda kiedys bylem w stanie przejechac w trybie 1, ale
    potem samochodow przybylo, fotoradar postawili, i teraz trzeba tryb
    4 - tak, jak ten przed toba, bo przeciez nie przeskoczysz.

    >Oobiście wydaje mi się że pierwsze co sugeruje teoria odwróconej
    >cykloidy.
    >Doswiadczenie takie mozna zobaczyc w tym filmiku :
    >https://www.youtube.com/watch?v=BiC_XWpaL14

    On nic nie tlumaczy.

    Natomiast wracajac do teorii.
    a) im wieksza predkosc, tym wieksze straty na oporze powietrza. Im
    wolniej, tym oszczedniej.
    b) silnik benzynowy ma swoja funkcje sprawnosci, diesel zreszta tez,
    tylko troche inna.
    Sprawnosc benzyniaka spada przy pedale gazu ledwo wcisnietym.
    Czyli chwilowe rozpedzanie z pedalem wcisnietym gleboko (ale nie
    do oporu) ma sens. Niezaleznie od tego czy z gorki czy pod.
    W polaczeniu jednak z pkt a) wychodzi, ze lepiej pod gore
    rozpedzac.

    c) rozumiem, ze o takiej gorze mowimy, ze auto na luzie sie i tak
    rozpedza ... moj dieselek na luzie pali ok 0.9-1.2l/h, tak twierdzi
    komputer.
    co przy predkosci np 90 daje 1.0-1.3l/100km.
    Hamujac silnikiem pali jednak zero.
    Ale ... na luzie to paliwo idzie na pokonanie oporow silnika z
    obrotami 850. Na biegu jednak tych obrotow wiecej ... to chyba i
    straty wieksze.
    Teoretycznie moglbym jeszcze zgasic silnik ale przeciez tego nie
    robie.

    d) a potem sie okaze, ze koszt wymiany sprzegla i skrzyni, lub remontu
    silnika przekroczyl oszczednosci na paliwie :-)

    e) a i tak nie pojedziesz tak jak chcesz, tylko tak jak ten przed toba
    :-)