    From: g...@s...invalid (Adam Wysocki)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Reflow - wolniejsze czasy
    Date: Thu, 23 Nov 2017 11:47:32 +0000 (UTC)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Powolne narastanie i opadanie wymusza, że w wysokiej temperaturze
    > wszystko będzie znacznie dłużej. Według mnie to może zaszkodzić.
    > Ostatnio natknąłem się na LEDy SMD, do których jest mi bardzo trudno
    > przylutować (transformatorówką) w powietrzu drucik. Ułamek sekundy za
    > długo i robi się z nimi coś takiego jak z popcornem i przestają świecić.
    > Nigdy się z takim działaniem tworzywa LEDów nie spotkałem. Na
    > prototypie, który pracownicy montowali ręcznie (lutownicą z cieniutkim
    > grotem) też jedna była wybrzuszona (jeszcze świeciła) i nie dało się na
    > nią wstawić światłowodu.

    Ktoś gdzieś pisał o LED-ach SMD, których producent ze względu na
    gumową soczewkę nie przewiduje lutowania innego niż reflow.

    Nawet znalazłem:
    https://electronics.stackexchange.com/questions/2757
    3/why-and-when-to-use-reflow-soldering

    "Some modern components (eg Nichia SMD LEDs with silicone rubber lenses)
    MUST be reflow soldered (according to the data sheet) and MUST NOT be hand
    soldered or wave soldered."

    https://www.leds.co.uk/application/files/1014/9909/4
    310/NF2L757AR-V1-E.pdf

    * This LED is designed to be reflow soldered on to a PCB. If dip
    soldered, Nichia cannot guarantee its reliability.

    * Reflow soldering must not be performed more than twice. Hand soldering
    must not be performed more than once.

    Jest wykres dla RoHS - max 120 sekund w temperaturze 180-200C i max 60
    sekund powyżej 220C (10 sekund w temperaturze 260C)...

    Ja lutuję ołowiowo, więc temperatury mniejsze, może to uratuje sytuację,
    w końcu dziś wszystkie elementy są przystosowane do pb-free.

    > Przez kilka lat lutowaliśmy sami w piecu. Konstrukcja polega na tym, że
    > są tam dwie komory - w jednej płytka dogrzewa się (ze 2 minuty) do około
    > 160 st. Potem wjeżdża do drugiej (gdzie panuje temperatura około 400st)
    > na kilka sekund tak by cyna uzyskała około 250st i potem od razu
    > wyjeżdża na zewnątrz (z powrotem - czyli przejeżdżając przez tę komorę
    > 160).

    Ten piec to była samoróbka, czy kupiony?

    > Czasy i temperatury dotyczą lutowania ołowiowego, bo to było jeszcze
    > przed 2006.

    DSM-51? :)

    Ja lutuję tylko ołowiowo.

    > Eksperymenty robiliśmy wpuszczając z płytką cienką termoparę.

    Do testów używałem termopary i multimeru, do sterownika kupiłem PT100
    (jeszcze nie przyszedł).

    > Wydaje mi się, że powinieneś pomyśleć o tego typu rozwiązaniu.

    W sumie toster mam, piekarnik też mam... pomierzę, jak się okaże, że
    temperatura (płytki) rośnie szybciej, niż na halogenie, to może to i
    sposób.

    Pytanie też co z chłodzeniem - czy nie użyć wentylatora...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]