  • 381. Data: 2009-12-06 10:00:03
    Temat: Re: TPSA władcą internetu (blokada portu 25) - moja korekta
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sat, 5 Dec 2009 22:47:31 +0000 (UTC), Jacek Osiecki napisał(a):

    > Jak wyjaśnisz praktyczny brak sieci zombie odpornych na greylisting? Ano
    > właśnie, nie opłaca się botom uodparniać na greylisting! A Ty sugerujesz
    > wprowadzenie znacznie bardziej zaawansowanych mechanizmów...

    Co ty pi....?! Jak się nie opłaca, jak w tej chwili co 5-te połączenie
    obchodzi mi greylisting?! Robią co najmniej 3 połączenia co kilka minut
    (nie będę wydłużać czasu blokady do np. pół godziny, by sprawdzić czy
    więcej).
    Zmiany w botach są dość długotrwałe, bo do tej pory nie było niezbędnej
    potrzeby, ale nastąpił teraz spory impuls, bo właścicielom botnetów
    zacznie uciekać całkiem spory kawałek gotówki. Myśl logicznie, gdzie są
    pieniądze, tam będzie potrzeba zmian.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 382. Data: 2009-12-06 10:14:35
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sat, 05 Dec 2009 16:09:29 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Jesli uwazasz ze wyciecie SMTP z neostrad jest jakims plusem dla
    > spamerow, chocby tylko malenkim, to moze powinienes to dokladnie
    > przemyslec?

    Przemyśl więc to co napisałem wcześniej:
    Wycięcie SMTP z neo jest *impulsem do zmian* w botnetach, tym bardziej
    im więcej zysku z niej mieli ich właściciele. Jest potrzeba, będzie
    zmiana. Chyba, że wierzysz, że zdarzy się cud i będzie inaczej?

    > A cos sie zmienilo w tym wzgledzie? Zawsze tak bylo przeciez, nigdy nie
    > trafiles na "nawiedzonego", ktory Cie wpisal do jakiegos dziwnego RBLa
    > za to, ze jakis Twoj user wyslal spam przez Twoj (normalnie
    > skonfigurowany, zaden tam open relay) serwer SMTP? Wyciecie SMTP
    > z neostrad ma sie do tego dokladnie nijak.

    Różnica pomiędzy przypadkiem/zdarzeniem jednostkowym, a regułą jest
    ogromna. Wycięcie SMTP z Neo spowoduje przerzucenie ruchu na
    zautoryzowany submission.

    Już ktoś pisał, że będzie łatwo wyciąć danego nadawcę. Oczywiście, w ten
    sposób wytnie się swojego klienta. Z pewnością ułatwia mi to pracę.
    Jak już napisałem, cała odpowiedzialność spada w tej chwili na admina
    serwera, który dostaje po dupie z każdej strony:
    1 - od klienta, któremu blokuje konta, zmienia hasła, generalnie *robi
    problem* klientowi, który nie jest świadomy, iż kiedyś np. miał wirusa
    2 - ze świata, bo wystawia swój IP na pastwę odbiorców poczty, dla
    których taki serwer nie będzie się wiele różnić od open-relay (bo
    mnóstwo jego userów będzie w bazach do kupienia za parę miedziaków).
    3 - od strony szefostwa, bo musi kupić lepszą maszynę, skuteczniejszy
    antyspam (sam spamassassin już nie wystarcza), etc

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 383. Data: 2009-12-06 10:46:58
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 06.12.2009 Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl> napisał/a:

> [...]
    > im więcej zysku z niej mieli ich właściciele. Jest potrzeba, będzie
    > zmiana. Chyba, że wierzysz, że zdarzy się cud i będzie inaczej?

    Nie, neo+ to za mało aby to zmienić. Za to wystarczające aby klasy tpsa
    wyschły w rblach.

    > Różnica pomiędzy przypadkiem/zdarzeniem jednostkowym, a regułą jest
    > ogromna. Wycięcie SMTP z Neo spowoduje przerzucenie ruchu na
    > zautoryzowany submission.

    To nie łatwiej wtedy im będzie na autoryzowany imap? I od razu pchać
    w skrzynke odbiorczą?

> [...]
    > 1 - od klienta, któremu blokuje konta, zmienia hasła, generalnie *robi
    > problem* klientowi, który nie jest świadomy, iż kiedyś np. miał wirusa

    Sorry że zapytam "kiedyś"? Co ile wymagasz zmiany hasła od userów?

    > 2 - ze świata, bo wystawia swój IP na pastwę odbiorców poczty, dla
    > których taki serwer nie będzie się wiele różnić od open-relay (bo
    > mnóstwo jego userów będzie w bazach do kupienia za parę miedziaków).

    Już widze te wirusy wyjmujące hasła z kilkunastu popularnych mua we
    fafnastu wersjach.

    > 3 - od strony szefostwa, bo musi kupić lepszą maszynę, skuteczniejszy
    > antyspam (sam spamassassin już nie wystarcza), etc

    Od żony bo wiecej w pracy siedzisz ;)

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 384. Data: 2009-12-06 10:50:21
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sat, 5 Dec 2009 22:35:41 +0000 (UTC), Jacek Osiecki napisał(a):

    > I co da to reagowanie? Zgłoszenie wysłane kilkanaście godzin po otrzymaniu
    > spamu, reakcja przy wdrożeniu absurdalnie wysokich środków - minimum
    > kilkanaście godzin (weryfikacja autentyczności zgłoszenia, uruchomienie
    > monitorowania klienta pod kątem wysyłanych pakietów, telefon do klienta itd.)
    > a tymczasem zombie już zrobiło co miało zrobić czyli wysłało kilkaset
    > tysięcy spamów. Jedyne co operator zrobi, to pogrozi paluszkiem klientowi
    > któremu ew. odetnie port 25 i każde wyczyścić komputer.
    Inni operatorzy potrafią zrobić to 'ew.' i czynią to nader skutecznie.
    To, że TP nie potrafi sobie poradzić z problemem nie jest argumentem, że
    nie można inaczej. Można, czego dowodzą skuteczne działania innych
    operatorów.

    > Podsumowując - spamerzy nadal mają się świetnie, zombie znikają dopiero po tym jak
    wykonają
    > swoją robotę, klienci są wkurzeni bo co chwila ich maile są odrzucane przez
    > serwery filtrujące po Received:

    Mylisz się, usunięcie w ten sposób 10% całej sieci zombie Neo, to 10%
    mniejsza ilość spamu z Neo w skali całego globu. Nie tylko do twoich
    klientów czy moich. Do tego klient otrzymuje dawkę niezbędnej wiedzy do
    utrzymania swojego komputera w czystości, a definitywnie utracony zombie
    boli bardziej niż możliwość reakcji na powstały problem.

    Odcięcie portu 25 dzisiaj daje mi 100% mniej z sieci Neo, jutro daje mi
    z powrotem całą sieci Neo, której nie mam jak odciąć inaczej niż
    skomplikowanym (i powolnym) oprogramowaniem antyspamowym, który daje mi
    mnóstwo false positives (1-2% to dużo, bardzo dużo).
    Właściciel botnetu nadal ma nad nim kontrolę i może wprowadzić zmiany
    lub pozbawić się zysku. Nie trzeba być prorokiem, by wiedzieć co
    wybierze.
    Do tego jak już napisałem, kwestia odpowiedzialności za spam zostaje
    przerzucona na administratora, co mi się wcale nie podoba.
    A po Received to już chyba nikt nie filtruje (jedynie), po tym jak boty
    zaczęły fałszować Received?

    > Weź pod uwagę, że dużo łatwiej jest filtrować spam tego typu. Po pierwsze
    > system pocztowy namierzy takiego spamera nie tylko na podstawie ilości
    > wysłanych pakietów ale też na podstawie treści tak samo jak teraz się robi
    > scoring wiadomości przychodzących. A po drugie - i najważniejsze - takie
    > spamowanie się najnormalniej w świecie nie opłaca spamerom, po prostu pójdą
    > tam gdzie łatwiej jest wysłać spam zamiast bawić się w kradzież haseł z
    > wszystkich możliwych programów pocztowych.

    Jeśli będzie tak jak piszesz, będę bić pokłony, ale wybacz, nie wierzę w
    taki ciąg wydarzeń. TP jest zbyt dużą siecią i zbyt dużo kasy generują
    spamerom, tym bardziej, że botnety *nadal działają* i są gotowe na
    zmiany.

    > Wyobraź sobie, że głupi greylisting odsiewa bardzo znaczący procent spamu -
    > mimo że przecież taki zombie mógłby teoretycznie przeczytać odpowiedź
    > serwera SMTP, odczekać kilkanaście minut i wysłać ponownie... Dlaczego?
    > Bo po prostu się nie opłaca zabawa w takie sprawdzanie! A Wy tu zapowiadacie
    > wysyp botów bawiących się w kradzieź haseł i ustawień do kont...

    Mylisz się, z oględnych statystyk już ok. 20% połączeń z botnetów
    obchodzi mi greylisting. Potrzeba matką wynalazków.

    > Oznacza, że spamer zamiast beztrosko rozsyłać spam to tysięcy serwerów z
    > których każdy dostanie jeden/kilka strzałów nad którymi nawet nie warto się
    > zastanawiać, teraz spamer by musiał wysyłać wszystko przez jedno konto
    > jednego/kilku providerów poczty, którzy dysponują dużo lepszymi środkami do
    > zwalczania spamu niż providerzy internetu.

    Przecież o tym piszę, zrzuciła odpowiedzialność na administratorów
    serwerów poczty. To oni jakby co będą teraz winni problemu.
    Uważasz, że prościej będzie Ci wyciąć swojego klienta, który dobrze
    płaci, czy zgłosić to do abuse providera sieci? I to nie będzie
    jeden/kilka strzałów, ale tyle ilu zarażonych użytkowników mających
    konta u Ciebie. Z tym, że ci użytkownicy być może wirusa mieli rok temu,
    a spam zacznie się teraz, więc problem będziesz mieć Ty i Twój klient.
    W międzyczasie Twój serwer zawiśnie w RBLach ku Twej uciesze.

    Czy to trzeba tłumaczyć administratorowi, który jak sądzę, powinien mieć
    spore doświadczenia z obsługą swoich klientów?

    > Oby jak najwięcej takich "ruchów pozorowanych". Zrozum - TPSA zamiast
    > pierniczyć się w gonienie w piętkę za spamerami po prostu wywaliło ich
    > jednym prostym i niegroźnym dla klientów ciosem na zbity pysk. Zabolało
    > wyłącznie spamerów, leni którym nie chce się czytać maili i listów oraz
    > kilku nawiedzonych którzy gardłują od paru dni w obronie spamerów :)

    Nie, nie wywaliła. Okrutna pomyłka! Ukryła ich na chwilę! Dała czas na
    zmiany, przy czym teraz może umyć ręce i powiedzieć 'no, ale
    zablokowaliśmy spamerów, czego chcecie jeszcze?'.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 385. Data: 2009-12-06 10:56:11
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 10:46:58 +0000 (UTC), Sergiusz Rozanski napisał(a):

    > Nie, neo+ to za mało aby to zmienić. Za to wystarczające aby klasy tpsa
    > wyschły w rblach.

    Mam nadzieję, że masz rację, chociaż w to nie wierzę. Mogę nawet pójść w
    zakład, jeśli do końca 2010 nie pojawi się odpowiedni botnet, to stawiam
    dobrą flaszkę whiskacza, Chivas może być?

    > To nie łatwiej wtedy im będzie na autoryzowany imap? I od razu pchać
    > w skrzynke odbiorczą?

    Nie ta ilość, nie ten zysk. Nadawcy != odbiorcy.

    > Sorry że zapytam "kiedyś"? Co ile wymagasz zmiany hasła od userów?

    Wcale. Klient, który dużo płaci ma swoje wymagania.

    > Już widze te wirusy wyjmujące hasła z kilkunastu popularnych mua we
    > fafnastu wersjach.

    Skoro mogą wyjmować adresy z wiadomości pocztowych, to hasełka będzie
    wielokrotnie prościej.

    > Od żony bo wiecej w pracy siedzisz ;)

    No i zaczynamy rozumować tym samym tokiem ;).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 386. Data: 2009-12-06 11:05:45
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sat, 05 Dec 2009 23:26:52 +0100, Jawi napisał(a):

> [...]
    > ten port. Wielu mniejszych isp już go wcześniej blokowało. Gwoli
    > ścisłości to wprowadzając to podczas trwania umów informując userów.
    > Argument był jeden zwykle "W związku z dużą ilością zawirusowanych
    > komputerów w naszej sieci oraz obecnością naszych adresów na RBL..."
    > Port 25 powszechnie jest blokowany na pewno w Finlandii, często w angli
    > i we Francji, sprawdzone organoleptycznie, czy jeszcze gdzieś poza
    > wymienionymi to nie wiem, a sprawdzać mi się nie chce.
    > a Google na pytanie "nie mogę wysłać z xxxx poczty za pomocą outlooka"

    Tutaj oczywiście masz rację, jak również różni się to tym od zachowania
    TP, że w umowach w GB (regulamin bodajże) masz zawarte, iż porty takie i
    siakie są blokowane, a w momencie gdy uruchmiali blokadę, mnóstwo ludzi
    zmieniało operatora, bo mieli taką możliwość. U nas TP wprowadza to bez
    możliwości zerwania umowy, chociaż w zasadzie powinno być to z winy
    operatora (zmiana warunków umowy).

    > Więc sądzę, że urażone masz ambicje bo w oczach Twojego klienta nie
    > potrafiłeś mu pomóc od ręki. W necie od miesięcy są inf o tym że port
    > będzie blokowany, są inf że można go odblokować, nie trzeba dzwonić na
    > infolinię, bo i po co. To jest jakby zmiana sposobu logowania, więc o
    > ograniczeniach w dostępie raczej nie ma mowy.

    Wiesz, mnie to nie przeszkadza, nie korzystam z Neo. Wszystkim klientom
    radzę używać portów submission/SMTPS na moich serwerach, więc problemu
    nie ma - w tej chwili.
    Za to widzę, jako nieliczny, że TP chytrym krokiem umyła ręce cedując
    odpowiedzialność na administratorów serwerów poczty, którzy w tej chwili
    dziękują za takie działanie, a za chwilę sytuacja może się zmienić
    diametralnie. Z tego powodu nie wiem czy powinienem dziękować za coś, co
    w przyszłości przyniesie mi większe straty niż dzisiejszy zysk.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 387. Data: 2009-12-06 11:15:07
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 09:54:15 +0000 (UTC), robert jakub napisał(a):

    > to dlaczego do tej pory takich botow/zombie/whatever nie bylo? skoro,
    > poza polska takie blokady na dynamicznych IP sa juz od dosc dawna...

    Bo największe sieci nadal nie blokują SMTP? TP to ledwie parę punktów
    procentowych w porywach spamu, czy będzie to wystarczającym impulsem do
    zmian w botnetach, mam spore podstawy sądzić, że tak.
    Jeśli nie będzie, Sergiuszowi obiecałem dobre whiskey ;).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 388. Data: 2009-12-06 12:17:16
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Sun, 6 Dec 2009 11:14:35 +0100, Sylwester Zarębski wrote:
    > 2 - ze świata, bo wystawia swój IP na pastwę odbiorców poczty, dla
    > których taki serwer nie będzie się wiele różnić od open-relay (bo
    > mnóstwo jego userów będzie w bazach do kupienia za parę miedziaków).

    Kto sie bedzie rzucal na Twoj serwer, skoro dzis mozna spokojnie
    spamowac przez hotmaila, aol, gmaila i yahoo, etc?

    IMO jesli powyzsi nie zrobia ze spamem porzadku (a skoro ichnie abuse
    nie chce otrzymywac raportow, to chwile jeszcze bedzie jak jest), to
    raczej nie licz na ,,boty wykradajace hasla''...
    --
    Michał http://kbns.digart.pl/

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 389. Data: 2009-12-06 12:20:59
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 07:53:06 +0000 (UTC), Wojciech Puchar napisał(a):
    > Jak zwykle brak argumentów. "Jedynie skuteczny" to tak jak "jedynie
    > słuszny".

    Zgadza się, jest jedynie słuszny. No dobra, drugim jedynie słusznym jest
    przekonanie spamerów że spam jest zły (zaraz po przekonaniu rządzących
    państwami że przemoc jest zła i nie powinno się wzniecać wojen).

    Nie napisałeś żadnego rozsądnego argumentu, w tym problem :)

    > A ja CHCE aby moi klienci komunikowali się z moim serwerem przez port 25.
    > Bo tak MAM OCHOTĘ, i mam do tego prawo skoro klient jest zadowolony.

    To zestaw każdemu swojemu klientowi łącze dzierżawione do siebie.
    IMHO bardzo źle, że tepsa pozwoliła na wyłączenie blokady portu 25 - przez
    to nadal neo+ będzie figurowała w bazach jako źródło spamu. Głównie dzięki
    takim "uczynnym" twojego pokroju, którzy nie potrafią skonfigurować swojego
    serwera pocztowego.

    > Przez 3 dni tymczasowo uruchomiłem port 587, co wyłączyłem po rozwiązaniu
    > problemu.

    Problemem to jest Twoje durne podejście.

    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 390. Data: 2009-12-06 12:23:49
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 08:03:32 +0000 (UTC), Wojciech Puchar napisał(a):
    > Zgadza się. Jeśli komuś nie działa poczta - zgłasza się to do właściciela
    > serwera poczty który świadczy usługi.
    > On mówi - "widze że od Pana są połączenia do serwera poczty ale tylko do
    > odbierania (IMAP/POP3), nie widzę żadnych prób wysyłania. Proszę sprawdzić
    > czy nie zablokował Pan portu 25/TCP u siebie."

    Tak mówi, jak jest głupi. Gdy nie jest głupi, to pierwsze co zapyta to "czy
    jest pan klientem neostrady" i po twierdzącej odpowiedzi informuje co należy
    zmienić.

    > Ew. dalsze tłumaczenie o co chodzi itp. Potem okazuje się że klient nie
    > blokuje a nie działa. Troche potem okazuje się że TPSA blokuje.

    Jak ktoś bawi się w serwerowanie i jest takim ignorantem że nie zauważa
    takiego "drobiazgu" jak blokowanie SMTP przez TPSA to... cóż. Biedni
    klienci.

    > Ja wiem że conajmniej 80% ludzi nie używa programów pocztowych. Choć nie ma
    > to w sumie związku z tą dyskusją.

    Jak najbardziej ma

    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944