  • 21. Data: 2022-12-26 20:14:40
    Temat: Re: Zagadka świateczna - WN533
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 26 Dec 2022 19:44:16 +0100, Janusz wrote:

    > Ale one się inaczej nazywały, nie miały LS, nazywały się UCY74S4xx od 05
    > do 38 jak widzę w katalogu.

    W oryginale to chyba mialy inne numerki, jakies 8228 czy 8038.
    Ale fakt - to byla technologia S, nie LS.

    > Ale do sterowania transoptorem mógł mieć za mały prąd kolektora (bo to
    > jest układ OC) w serii LS, a zwykła ma pewnie większy i mogła być już

    Skleroza mnie zawodzi, ale chyba nie mial gorszych parametrow.
    A moze ... prady, napiecia ... tu napiecia nieistotne chyba.

    > nie produkowana na zachodzie.

    Poki byla przydatna, to raczej byla produkowana, no moze juz na
    dalekim Wschodzie.

    Jakos nie bardzo chce mi sie wierzyc, aby CEMI ratowało cywilizowany
    swiat ...

    > Ale to by był scalaki NRD, były wyraźnie inne.

    Moze akurat mieli duzo z Polski.

    > Ale tesli były fatalne, ruskie były 'inne', nikt więcej nie robił
    > scalaków ttl w demoludach.

    No fakt ... NRD nie robilo?

    Tym niemniej nie tlumaczy to obecnosci w "zachodnim" wyrobie,
    szczegolnie gdies w latach 86-89 ...

    J.

  • 22. Data: 2022-12-27 17:18:25
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-26 o 20:14, J.F pisze:

    > W oryginale to chyba mialy inne numerki, jakies 8228 czy 8038.
    No zgadza się, ale piszemy o Cemi :) a tam były takie oznaczenia jak
    napisałem.

    > Ale fakt - to byla technologia S, nie LS.
    S chyba nie, za dużo prądu by brały, raczej bliżej LS, tam na szynie
    jakiś zabójczych prędkości nie było, więc timingi nie były aż tak krytyczne.

    > Skleroza mnie zawodzi, ale chyba nie mial gorszych parametrow.
    gorsze nie ale wydajności mniejsze i mniejsze obciążenie wyjścia które
    go sterowało.

    > A moze ... prady, napiecia ... tu napiecia nieistotne chyba.
    Istotne, w 7407 chyba kolektor 30V wytrzymywał, dlatego tam nie można
    było dać np 7404, tzn można ale z zewnętrznym tranzystorem, tylko po co
    jak 7407 miał go w środku.

    > Poki byla przydatna, to raczej byla produkowana, no moze juz na
    > dalekim Wschodzie.
    >
    > Jakos nie bardzo chce mi sie wierzyc, aby CEMI ratowało cywilizowany
    > swiat ...
    Też :) ale jak widać cuda sie zdarzają.

    > No fakt ... NRD nie robilo?
    Robili oczywiście, tyle że były inaczej oznaczone, a na płytkach nie
    widać nrd-owskich scalaków.

    > Tym niemniej nie tlumaczy to obecnosci w "zachodnim" wyrobie,
    > szczegolnie gdies w latach 86-89 ...
    :)

    --
    Janusz

  • 23. Data: 2022-12-27 17:45:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 27 Dec 2022 17:18:25 +0100, Janusz wrote:

> [...]
    > S chyba nie, za dużo prądu by brały, raczej bliżej LS, tam na szynie
    > jakiś zabójczych prędkości nie było, więc timingi nie były aż tak krytyczne.

    W symbolu jednak S.

    To nie byly zwykle TTL, to mogly byc odstepstwa od parametrow TTL,
    ale o ile pamietam, to S braly pradu podobnie duzo jak zwykłe TTL,
    a jednak znacznie szybsze.

    > gorsze nie ale wydajności mniejsze i mniejsze obciążenie wyjścia które
    > go sterowało.

    No to mozna bylo z przyzwyczajenia uzyc 74LS07 :-)

    > Istotne, w 7407 chyba kolektor 30V wytrzymywał, dlatego tam nie można
    > było dać np 7404, tzn można ale z zewnętrznym tranzystorem, tylko po co
    > jak 7407 miał go w środku.

    > Też :) ale jak widać cuda sie zdarzają.

    Nie bardzo wiadomo skad sie te cuda wzięly.

    > Robili oczywiście, tyle że były inaczej oznaczone, a na płytkach nie
    > widać nrd-owskich scalaków.

    Reszta juz jak widac LS.
    Ale jakos latwiej mi uwierzyc, ze gdzies w NRD sie znalazlo pudlo
    scalakow CEMI, niz ze w RFN

    > :)

    J.

  • 24. Data: 2022-12-28 01:34:18
    Temat: Re: Zagadka ?wiateczna - WN533
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale CEMI robilo serie 74LS ?

    Z ciekawosci popatrzylem na swoj stary zapas. Mam pare sztuk z
    napisami: UCY74LS02, UCY74LS04 i UCY74LS08. Wiec w jakims sensie
    robili...

    --
    Waldek Hebisch

  • 25. Data: 2022-12-31 03:24:28
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 26.12.2022 18:26, Janusz wrote:

    > Nie, nie robiło.
    Nie? Bo ja jestem święcie przekonany, że robiło. I chyba rzeczywiście
    robiło: http://retrokolekcja.pl/UCY74LSXXX.php. :-) Aczkolwiek 07 chłop
    w swojej kolekcji nie ma.

  • 26. Data: 2022-12-31 13:42:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 31 Dec 2022 03:24:28 +0100, JDX wrote:

    > Nie? Bo ja jestem święcie przekonany, że robiło. I chyba rzeczywiście
    > robiło: http://retrokolekcja.pl/UCY74LSXXX.php. :-) Aczkolwiek 07 chłop
    > w swojej kolekcji nie ma.

    Wow. Ma to jakis rok produkcji?
    Jedna ma 51/1992. To juz moglem sie nie interesowac.

    Dobor tych ukladow tez ciekawy - bramki, przerzutniki - standard.
    Ale
    51 2 bramki AND-OR-NOT
    54 4 bramki ABD-OR-NOT

    mialo to jakies szersze zastosowanie?
    O, i LS181 ALU - komputery na tym robili czy co?
    Chyba, ze to wczesne lata 80-te ...

    A co to za seria 74A ?
    http://retrokolekcja.pl/UCY74AXXX.php

    J.

  • 27. Data: 2023-01-01 10:39:40
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-31 o 13:42, J.F pisze:

    > Wow. Ma to jakis rok produkcji?
    > Jedna ma 51/1992. To juz moglem sie nie interesowac.
    Faktycznie, ja też już się nie interesowałem.

    > Dobor tych ukladow tez ciekawy - bramki, przerzutniki - standard.
    > Ale
    > 51 2 bramki AND-OR-NOT
    > 54 4 bramki ABD-OR-NOT >
    > mialo to jakies szersze zastosowanie?
    miało, w układach logiki, dekodowania rozkazów w procesorach robionych
    na piechotę np odra czy mera. Monitory do mery 9150 też miały taki
    prosty procek na bramkach zrobiony.

    > O, i LS181 ALU - komputery na tym robili czy co?
    Tak, mera 9150 była zrobiona, 180 to były alu 4 bity a 181 to generator
    przeniesień jednoczesnych, dzięki niemu mógł się ustawić carry wg bitów
    wyniku w tym samym cyklu.

    --
    Janusz

  • 28. Data: 2023-01-01 10:42:55
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-27 o 17:45, J.F pisze:

    > W symbolu jednak S.
    No tak, ale tak do końca nie wiadomo co było w środku bo się budową
    bramki nie chwalili.

    > No to mozna bylo z przyzwyczajenia uzyc 74LS07 :-)
    No nie wiem.

    > Reszta juz jak widac LS.
    Ale to zachodnie scalaki.

    > Ale jakos latwiej mi uwierzyc, ze gdzies w NRD sie znalazlo pudlo
    > scalakow CEMI, niz ze w RFN
    :)

    --
    Janusz

  • 29. Data: 2023-01-01 10:48:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 1 Jan 2023 10:42:55 +0100, Janusz wrote:

    > No tak, ale tak do końca nie wiadomo co było w środku bo się budową
    > bramki nie chwalili.

    Mysle, ze to co w oryginale, i S nie wzielo sie bez powodu.

    Choc istotnie oryginal tez niekoniecznie pasowal do standardu 74S.

    > No nie wiem.

    Tam poza tym masz same 74LS :-)

    > Ale to zachodnie scalaki.

    No i dlatego to CEMI dziwi.

    > :)

    J.

  • 30. Data: 2023-01-01 10:59:42
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2023-01-01 o 10:48, J.F pisze:

    > Tam poza tym masz same 74LS :-)

    bo na resztę logiki wystarczą, te 7407 robią za drivery.

    --
    Janusz