  • 41. Data: 2017-02-23 13:51:11
    Temat: Re: Zasilanie LED - 3 szeregi po 8 diod.
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Trudno ocenic.
    > Z jednej strony sa niepokojaco gorace, z drugiej ... 20 diod zamiast
    > 15 na tym samym radiatorze niekoniecznie istotnie obnizy temperature.
    > Trzeba wiekszy radiator lub lepsze chlodzenie.

    Właśnie nie tak. Temperatura radiatora ta sama, ale powodowania nie
    przez 15 źródeł ciepła, lecz 20. Rezystancja termiczna przy źródle
    pozostaje ta sama, więc temeratura złącza jest niższa. Półprzewodnikom
    szkodzi nie czterdzieści stopni na radiatorze, tylko dwieście w złączu.

    > Tego typu "zarowki" powinny miec dosc dobre chlodzenie
    > https://ekotaniej.pl/zarowka-led-corn-e14-6w-42x5050
    smd-67010-67010nw
    > ... ale nie mozna ich w bance zamykac, a przeciez dla bezpieczenstwa
    > trzeba :-)
    >
    > A producenci od nich jakby odchodza, na rzecz takich
    > https://ekotaniej.pl/zarowka-led-candle-3-5w-e14

    Ja jako klient ich w tym popieram. Potrzeba istnienia dookólnych źródeł
    światła jest mocno przeceniana. Te, które mają kąt 180+, w większości
    przypadków lepiej się sprawdają zastępując żarówki 360 stopni.

    > ... i ile tu jest diod - 1 ? czy 3-4, wtedy temperatura LED jest chyba
    > jeszcze wyzsza ... ale koszty znacznie mniejsze ?

    Rozmontowałem podobną konstrukcję, tylko większą. Na spodzie była
    płaska aluminiowa płytka, a na niej 16 diod. Świecą w tę plastikową
    bańkę, która dobrze rozprasza światło wokół. Po latach padł zasilacz,
    a nie diody.

    > A wiec i pieniedzy.
    > Kiedys liczylem, ze te wspolczesne (pardon, juz przeszle) zarowki
    > to i tak sa zbyt trwale - jakby im podniesc sprawnosc, to i tak
    > dla lokatora byloby oszczedniej.

    No właśnie. Ja nawet dawno temu przyłączyłem się do spisku, postnowiłem
    zamachnąć się na samego siebie i podwyższałem napięcie zasilające
    żarówki autotransformatorem. Za komuny nasz przemysł występował jawnie
    przeciwko imperialistycznym spiskom i produkował żarówki o napięciu
    znamionowym 240V.

    Jarek

    --
    -- On się miał zamachnąć na mnie a ja na niego. Po co daleko szukać?
    On przodownik i ja przodownik. To tak uradziliśmy. A ja już wcześniej

  • 42. Data: 2017-02-23 13:59:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Jakby jeszcze to zlutować ołowiowo to "dzieci po dzieciach".

    Czy coś się ostatnio zmieniło w technikach połączeniowych?
    Zaproponowano mi niedawno usługę o nazwie "welding", czyli
    jak rozumiem "spawanie", a nie soldering (lutowanie).
    Chodziło o goldpiny, które producent może dodać do robionego
    przez siebie układu. Bez tego jest PCB ze złoconymi otworkami.

    --
    Jarek

  • 43. Data: 2017-02-23 14:20:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości
    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >Półprzewodnikom
    >szkodzi nie czterdzieści stopni na radiatorze, tylko dwieście w

    W LED chyba szkodzic zaczyna ~100 w zlaczu, a radiator ma sporo ponad
    40, powiedzmy 60 :-)
    I tu juz zysk z 20 zamiast 15 nie jest taki duzy, zakladajac w
    dodatku, ze sie temperatura radiatora pod LED nie podniesie, a
    przeciez zageszczenie wieksze.

> [...]
    >światła jest mocno przeceniana. Te, które mają kąt 180+, w większości
    >przypadków lepiej się sprawdają zastępując żarówki 360 stopni.

    niespecjalnie sie zgodze. Jest po domach masa opraw, zyrandoli itp,
    gdzie zarowki zamocowane cokolem w dol.
    I juz taka "nowoczesna" kiepsko dziala.
    Z kolei dobre oswietlenie, to takie w miare rownomierne, sufit tez
    dobrze jest oswielic.

    Trzeba by zaczac od wymiany opraw, wtedy trzeba sobie zadac pytanie
    czy nadal chcemy takie na "zarowki" E27 czy inne,
    bo niby po co ...

> [...]
    >płaska aluminiowa płytka, a na niej 16 diod. Świecą w tę plastikową
    >bańkę, która dobrze rozprasza światło wokół. Po latach padł zasilacz,

    Z tym, ze diody swieca ponoc coraz slabiej. Tzn te nowoczesne diody, o
    duzej mocy i duzej temperaturze.

> [...]
    >zamachnąć się na samego siebie i podwyższałem napięcie zasilające
    >żarówki autotransformatorem. Za komuny nasz przemysł występował

    Ale to musisz straty w autotransformatorze doliczyc, no i amortyzacje
    :-)

    >przeciwko imperialistycznym spiskom i produkował żarówki o napięciu
    >znamionowym 240V.

    Ale tak bardzo jawnie ? Czy pisal 220, a na 240 lepiej swiecily ?
    Bo na eksport do GB to chyba nie - tam zdaje sie inne cokoly ?

    A spisek mogl miec inne przyczyny - pradu mamy duzo, a zarowek wicie
    rozumicie - malo.

    Ale nie - to pradu mielismy malo, a zarowki chyba dostepne ... no to
    moze producent zarnikow byl z wagi rozliczany :-)

    J.

  • 44. Data: 2017-02-23 14:31:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-02-23 o 13:21, J.F. pisze:
> [...]
    ed/zarowki-przemyslowe-dookolne-led-alucorn

    >Według mnie są następujące źródła nietrwałości LEDówek:

    Trudno mi powiedziec, bo na razie, to mi jedna LED padla, i to po 2
    tygodniach, wiec poszla na gwarancje :-)

    >- wysychanie elektrolitów w AC/DC (między innymi od grzania ich przez
    >LEDy),
    >- wypalanie się LEDów (od pracy na granicy możliwości),
    >- praca półprzewodników (IC i dyskretne) na granicy możliwości,
    >- RoHS.
    >Nie sądzę, aby kiedyś były tak normalnie do kupienia trwałe
    >rozwiązania.
    >Myśląc o trwałym rozwiązaniu:
    >- oddzieliłbym fizycznie AC/DC od LEDów,

    Bywa, sa lampy z osobnym zasilaczem, sa tasmy, sa "zarowki G4" - na
    12V.

    >- zadbał o pracę wszystkich elementów (włącznie z LEDami) z daleka od
    >granic wytrzymałości.

    A to jakos gorzej idzie. Producenci LED sie bija o moc, producenci
    lamp korzystaja a te zastepniki zarowek bardzo gorace.
    Zadziwiajaco gorace.

    Cos takiego ma szanse byc dobrze chlodzone:
    https://www.sklepswiatlo.pl/pl/p/PANEL-LED-40W-4000K
    -PODTYNKOWY-60x60-cm/265

    ... ale co powie zona :-)

    Mozna by tez nakleic tasmy na sufit ... ale jak go potem pomalowac ?
    :-)

    >Jakby jeszcze to zlutować ołowiowo to "dzieci po dzieciach".

    To moze byc bez lutowania. Przygrzewane, czy np bonding bezposrednio
    do laminatu.
    A potem "jak jedna dioda jest ****, to cala lampa jest ****" :-)

    J.

  • 45. Data: 2017-02-23 14:41:39
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 22.02.2017 um 20:46 schrieb Piotr Gałka:

    > Kiedyś w czerwoną i zieloną trzeba było dawać ze 20mA aby były jako tako
    > widoczne.
    > Pewnie z 10 lat temu pojawiły się jaśniejsze - w czerwoną dawałem około
    > 2mA a w zieloną około 6mA.
    > Ale ostatnio użyłem jakichś zielonych, że przy 1mA już dają po oczach :)
    > P.G.

    Max czułości oka to zielony, trochę w kierunku żółtego.

    Waldek

  • 46. Data: 2017-02-23 14:44:03
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 22.02.2017 um 19:25 schrieb J.F.:

    > Poczatki na pewno byly takie, szczegolnie tych na SiC.
    > Potem sie zrobily "normalne", choc jakos tak niebieski "bije po oczach".
    >
    > A potem sie zaczal wyscig wydajnosci, ktory doprowadzil do zastosowan
    > LED w oswietleniu, i zauwaz - to byly diody biale/niebieskie, a nie np
    > czerwone czy zolte ...

    Raczej chcesz oświetlać światłem białym. By wygenerować światło białe z
    luminoforu musisz oświetlać luminofor światłem o mniejszej długości
    fali, inaczej się energetyka nie zgodzi ;-).
    Indykatory pasywne IR muszą być np "ładowane" UV (z normalnej świetlówki
    wystarczy", inaczej nie działają.

    Waldek

  • 47. Data: 2017-02-23 15:05:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > I tu juz zysk z 20 zamiast 15 nie jest taki duzy, zakladajac w
    > dodatku, ze sie temperatura radiatora pod LED nie podniesie, a

    Jak by nie liczyć, temperatura złącza (to obiekt dwuwymiarowy) spada.
    Efekty 3D mają tu drugoplanowe znaczenie.

    > niespecjalnie sie zgodze. Jest po domach masa opraw, zyrandoli itp,
    > gdzie zarowki zamocowane cokolem w dol.

    Ktoś, kto taki żyrandol projektował, albo jest bezdennie głupi, albo
    przeciwnie, wiedział co robi. Czasem chce się oświetlać światłem
    pośrednim, odbitym od sufitu.

    > I juz taka "nowoczesna" kiepsko dziala.

    Działa dużo lepiej, nie marnuje światła świecąc na boki. Nienowoczesna
    działa kijowo -- najciemniej i tak jest pod latarnią, bo tam martwy
    kąt związany z oprawką, a światło w bok mało potrzebne.

    > Z kolei dobre oswietlenie, to takie w miare rownomierne, sufit tez
    > dobrze jest oswielic.

    I tym nowym w miarę dobrze to wychodzi. Do góry rozpraszają tyle,
    ile potrzeba. Zupełnie inaczej niż kierunkowe reflektory (które też
    potrzebne, ale w innych miejscach).

    > Trzeba by zaczac od wymiany opraw, wtedy trzeba sobie zadac pytanie
    > czy nadal chcemy takie na "zarowki" E27 czy inne, bo niby po co ...

    Dla tych co nie zaczęli w opisany sposób, te żarówy są OK.

    > Z tym, ze diody swieca ponoc coraz slabiej. Tzn te nowoczesne diody,
    > o duzej mocy i duzej temperaturze.

    Ale chyba też mniej prądu wtedy biorą?

    > Ale to musisz straty w autotransformatorze doliczyc, no
    > i amortyzacje :-)

    Opłacało się. Autotransformator łatwo zrobić z małego transformatorka
    ("dzwonkowy" or compatible) -- łaczy się synfazowo wtórne uzwojenie
    w obwód odbiornika, i już mamy podwyższone napięcie. Można też w fazie
    przeciwnej, dla obniżenia.

    > Ale tak bardzo jawnie ? Czy pisal 220, a na 240 lepiej swiecily ?
    > Bo na eksport do GB to chyba nie - tam zdaje sie inne cokoly ?

    Nie mam pojęcia w jaki sposób kumitet cyntralny ustalał to napięcie,
    ale takie ono było.

> [...]
    >
    > Ale nie - to pradu mielismy malo, a zarowki chyba dostepne ... no to
    > moze producent zarnikow byl z wagi rozliczany :-)

    Niezależnie od tego wszystkiego udało mi się ich knowania zniweczyć.
    Najważniejszym dla mnie efektem była zmiana barwy światła -- tak
    oświetlona rzeczywistość zdawała się byc mniej ponurą.

    --
    Jarek

  • 48. Data: 2017-02-23 15:46:03
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-02-23 o 14:41, Waldemar pisze:

    > Max czułości oka to zielony, trochę w kierunku żółtego.

    Inną cechą tej zielonej było, że dawniej czerwona to około 1,8V, zielona
    około 2V, a ta miała chyba dość grubo ponad 3V.
    P.G.

  • 49. Data: 2017-02-23 19:31:23
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-02-23 o 14:31, J.F. pisze:
    [...]
    > Cos takiego ma szanse byc dobrze chlodzone:
    > https://www.sklepswiatlo.pl/pl/p/PANEL-LED-40W-4000K
    -PODTYNKOWY-60x60-cm/265

    Tak nawiasem, tego typu oprawy mają diody jedynie po bokach, pod
    aluminiowymi listwami. W środku jest tylko dyfuzor.

    > ... ale co powie zona :-)

    Jeśli użyjesz tego do podświetlenia własnoręcznie wykonanego witraża to
    wpadnie w zachwyt ;-)

    P.P.

  • 50. Data: 2017-02-23 21:13:46
    Od: kasik <k...@s...pl>

    > A może lepiej pooglądać TV a nie głupotami się zajmować?

    Dla mnie to właśnie TV jest głupotą.

    kasik