    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: ciekawe pytanie o diodach
    Date: Fri, 6 May 2016 14:18:41 +0200

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości
    Użytkownik "ACMM-033" <v...@i...pl> napisał w wiadomości

    >Nie wiem jak przebiega przebicie, a to jest kluczem odpowiedzi.
    >Jeśli przed przebiciem prąd wzrasta (jakby dioda chciała
    >stabilizować) bez skutków katastrofalnych to przy nierównych
    >opornościach w kierunku wstecznym, gdy na jednej już będzie 200V, a
    >na drugiej np. 50V to ta pierwsza zacznie "stabilizować" i dalszy
    >wzrost napięcia odłoży się głównie na tej drugiej aż ta też zacznie
    >"stabilizować" - czyli dojdą razem do 400V.
    >Ale jeśli już sam potencjał niszczy diodę to razem nie będą miały
    >400V.

    Z praktyki mi wychodzi, ze przebicie wcale nie jest niszczace, o ile
    oczywiscie prad sie ograniczy do rozsadnego.
    O czym najlepiej swiadcza diody Zenera, szczegolnie te na ponad 6V,
    ktore wcale nie sa Zenera.
    Kiedys po podobnej dyskusji podlaczylem zwykly LED do gniazdka przez
    opornik 10k.
    I co ... i nic, LED sobie spokojnie swieci.

    Ale moze sie myle, moze sa jakies szkodliwe skutki, szczegolnie przy
    wiekszych napieciach (na LED raczej bylo nizsze - katalogowo maja
    zaporowo kilka V, ale to chyba z sufitu wziete, tym niemniej wiekszego
    niz 20 V sie raczej nie spodziewam ... ale 20V*20mA = dioda dymi).

    Z drugiej strony - stare ksiazki sa pelne opornikow wyrownawczych.
    Moze autorzy bezkrytycznie przeniesli je z lamp ?

    A moze ... jesli dioda germanowa moze miec prad zaporowy powiedzmy
    1mA, a druga sztuka np 0.01mA, i tych diod polaczymy powiedzmy 5 w
    szereg, z czego 4 bedzie
    z gatunku "1mA" a jedna dobra, to sie napiecie moze podzielic
    powiedzmy 4*50+200V, i ta jedna lepsza bedzie sie mocno grzala.

    W krzemie nam to raczej nie grozi - prady zaporowe malutkie, prad
    wsteczny grzac nie bedzie.
    Ale przy wiekszej ilosci i nalpieciu ... iskrzyc moze miedzy nozkami.
    A to zdrowe nie jest :-)

    J.