    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: dysk twardy 2 TB, który?
    Date: Mon, 7 Jan 2019 12:49:49 +0100

    "ToMasz" q0uvns$30t$...@d...me

    > wiedzimina 1 (bo W2 jest już na linuksa). i za każdym
    > razem, muszę czekać na aktualizacje i nie wyłączać
    > kompa bo się aktualizuje. więc po co mi ssd? Ostatnio
    > była dyskusja: płacenie zbliżeniowe kartą jest

    Po to SSD, aby korzystać z komputera wtedy, gdy jest potrzeba
    korzystania z tegoż komputera, nie zaś tylko wtedy, gdy W10
    łaskawie zezwoli na korzystanie...

    > szybsze niż blikiem. tak, o 3 sekundy. ale kolejka
    > do kasy to 3 minuty.

    SSD daje oszczędności nie sekundowe czy minutowe, ale godzinne
    niemal każdego dnia.

    > Więc znacznie krótsze czasy dostępu,

    Tysiąc razy krótsze.
    W efekcie na SSD korzystanie z W10 jest
    możliwe, zaś na HDD -- nie jest.

    Powywalałem wszelkie antywirusy itp. defendery, wszelkie
    niepotrzebne usługi pracujące w tle -- ale praca pod W10
    bez SSD **nie była możliwa**.

    BTW -- odchudzony WXP zajął w RAMce około 90 MB.
    Odchudzony, ale w pełni funkcjonalny.

    > znacznie większy transfer w ssd

    Evo ponoć ma 300 MB/s rzeczywistego transferu -- tyle,
    ile najszybsze SCSI talerzowe.

    3 GB/s ma jedynie kontroler Evo. ;)
    Na PCIe x2 uzyskałem ponad 1.8 GB/s.

    > jest dla mnie pomijalny. Trwałość dysku, zakładając
    > że nie kosztuje drugie tyle - jest priorytetem. Raz
    > w życiu mi ssd padł - odzyskałem zero %. dziesiątki
    > razy padł mi hdd

    Masz pecha czy źle traktujesz HDD?
    Moje HDD mają za sobą dziesiątki tysięcy godzin.

    > odzyskałem 90%,

    To fatalny wynik.

    > w tym 100% małych plików.

    Ale chyba nie ten, który był na padniętym sektorze.

    > Więc jeszcze dziesiątki lat będę posiadał hdd
    > i teraz chciałbym kupić najtrwalszy.

    IMO wszystkie są trwałe do przesady.
    (najpierw stają się śmiesznie małe -- dopiero
    później padają, o ile nie są źle traktowane)

    > Backupy robię, ale miejsca mam 500giga,

    Mam łącznie kilka TB na HDD.
    Pamiętam (60+80+160+250+320+5*500+1000+2000) GB
    i nie pogardziłbym kolejnym HDD o pojemności 2 TB.

    Mam jeszcze jakieś drobiazgi, których nie liczę.

    > więc najważniejsze pliki są bezpieczne, ale
    > utrata czegoś mniej ważnego też boli.

    Raczej ;) nie tracę niczego ważnego.
    Od dziesięcioleci (od około 35 lat) nie
    straciłem bezpowrotnie niemal niczego ważnego.
    Niemal, bo pamiętam, że bardzo dawno straciłem
    coś ważnego na dużym komputerze. Miałem jedynie
    poprawki na papierze -- musiałem je wprowadzać ponownie.

    Na wirtualnym dysku (na VBoxie) straciłem niedawno
    DBXy z grup dyskusyjnych w efekcie jakiegoś padu VBoxa.
    OE czasami gubi się w kompaktowaniu dużych DBXów -- dlatego
    raczej ;) nie kolekcjonuję DBXów większych niż 2 GB.

    -=-

    Nie boję się utraty zawartości SSD -- mam tam tylko
    kopie 64W10 i programy, których kopie są na HDD. Co
    najwyżej boje się straty pieniędzy, ale też niezbyt
    mocno, bo Evo ma pięcioletnią gwarancję.

    --