  • Data: 2018-01-08 23:57:38
    Temat: Re: sterofotografia
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2018-01-08, ks <k...@g...com> wrote:

    > bo dalej jest ta odległość malutka... Może przy zdjęciach w domu czy
    > na boisku nie ma to aż takiego znaczenia, za to panorama Tatr z bazą
    > 2cm będzie płaska, a z bazą 100m będzie full wypas 3d :) zrób sobie i
    > Czyli moim zdaniem od pewnej odległości od obiektywu szczegóły różniące obrazy
    > lewy i prawy spadną poniżej jakiegoś ułamka pixela, to znikną z powodu małej
    > rozdzielczości matrycy lub wyświetlacza (zapewne można by stworzyć ładny wzór).
    > sam zobaczysz.

    Ja się z tym oczywiście zgadzam, bo to w końcu sprowadza się do odbioru
    okiem różnic związanych z katem widzenia a ten przy mniejszym rozstawie
    jest naturalnie mniejszy. Ale tak na codzień robi się zwykle zdjęcia w
    innych zakresach odległości i te różnice wynikające z rozstawu będą
    niewielkie.

> [...]

    > więc dostajesz +-1megapixel na zdjęcie (albo 2 gdy na zmianę
    > wyświetla obrazy). Zakładając optymistycznie, masz 2000x1000 pixeli,
    > kąt widzenia aparatu szeroki, 100 stopni. Na odległości 10m od
    > obiektywu masz 18m szerokości sceny. czyli 9mm sceny przypada na
    > jeden pixel. Jak przesuniesz obiektyw w bok o 10cm, to obraz względem
    > poprzedniego kadru na środku przesunie się o +-11 pixeli. Na 100m od
    > aparatu masz 180m sceny, pixel obejmuje 90mm, jak aparat przesuniesz
    > w bok o 10 cm to na obrazie kadr przesunie się o +-1,1pixel. Jeszcze

    Żeby tak spekulować to MZ musiałbys wiedzieć jak zmienia się percepcja
    przestrzenności z rodzielczością. Nie jestem przekonany czy różnica 1-3
    pikseli coś robi.

    > nie jest źle, bo jest różnica. A np. góry masz odległe o 10km, co
    > daje przy bazie 10cm 0,011 pixela, i tu już będzie moim zdaniem to

    Zgadzam się ponownie, ale teraz przelicz te 10 km na 10 cm vs 3 cm
    rozstawu i czy będa jakiekolwiek wychwytywalne percepcyjni różnice :)

    > samo na obu zdjęciach. Ale w przypadku oka biologicznego różnica
    > rozstawu 1cm dla małego zwierzaka a 10cm dla człowieka może nie grać
    > aż tak dużej roli, bo oko ma większą rozdzielczość niż optyka w
    > aparacie plus obróbkę online w mózgu. Kręcisz głową, chodzisz,
    > zmieniasz kąty i pola widzenia, wiatr porusza gałęziami itp. co
    > zapewne jeszcze zwiększa poczucie przestrzeni. pozdrawiam Krzysiek

    Ale też napisałem o 2ch konkretnych sprzętach różniacych sie znacznie
    rozstawem. One zdecydowanie nie mają po 500k pikseli a efekt jest
    porównywalny i zadowalający.

    To bardziej chodzi o pewien praktyczny zakres użyteczności.
    Przekreslanie czegoś bo ten rozstaw wydaje się mały, gdy mówimy o
    fotografii typu parki, las, kwiatki, rodzina piesek, jest MZ lekkim
    nieporozumieniem. A wyprawa w Tatry skończy się tak samo kiepsko dla
    obu tych sprzętów.

    Nb. takie kamery do makro to się akurat nie nadają z oczywistych
    względów.

    --
    Marcin