  • Data: 2018-01-05 18:58:14
    Temat: Re: zbiornik walcowy
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:94f5c43b-43fb-41c5-9cc7-50b35f0e5988@go
    oglegroups.com...
    W dniu piątek, 5 stycznia 2018 06:23:41 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    ELEX:32014L0068
    >W którym punkcie?

    O normach to tam kilkadziesiat razy wspominaja, ale faktycznie,
    czytam, i wymogu nie widzie, jedynie "domniemywa sie, ze urzadzenie
    spelniajace normy zharmonizowane, spelnia zasadnicze wymagania
    bezpieczenstwa".

    Ale liste norm zharmonizowanych i tak musisz zalaczyc do projektu ...
    chyba, ze zadnej nie stosujesz :)

    owisko-pkn-w-sprawie-dobrowolnosci-pn

    powinny-byc-powolywane-normy-w-przepisach-
    >W jakim sensie?

    Jak stwierdzaja - ustawa o normalizacji mowi "stosowanie PN jest
    dobrowolne".
    Z kolei powyzsza dyrektywa cisnieniowa jest wprowadzona
    rozporządzeniem, ktore jako akt nizszego rzedu nie moze zmieniac
    ustawy.
    Wiec mimo rozporzadzenia z wymaganiami, stosowanie PN jest nadal
    dobrowolne.

    Co prawda w ustawie stoi
    "Polskie Normy mogą być powoływane w przepisach prawnych po ich
    opublikowaniu w języku polskim".

    I nie pisza, ze tylko przepisy w randze ustawy.
    A samo rozporzadzenie wydane na podstawie ustawy (innej), wiec w
    zasadzie upowaznienie ustawowe ma.

    Ale prawdopodobnie minister rozporzadzil, ze "domniemywa sie", wiec
    obowiazku stosowania PN/EN nie wprowadzil :-)

    Po czym spojrz na drugi link, jak to po calym uzasadnieniu jak nalezy
    wprowadzac PN tylnymi drzwiami, mamy przyklad "prawidlowej"
    konstrukcji prawnej:
    "Poziom zawartości ołowiu w wodzie pitnej nie powinien przekraczać X
    mg/m3, wyznaczony metodą przedstawioną w PN-Z-12345:2002"

    >To jest kwestia leksykalna. Ten sam kawałek papieru dla mnie to
    >przepisy, dla Ciebie- być może coś innego. Dla mnie WUDT to przepisy.

    Jak w tytule stoi "Warunki", to warunki, jak w tytule stoi "Polska
    Norma", to dla mnie jest norma :-)

    Tylko ... czy w tych Warunkach nie bylo "obliczenia wykonac zgodnie z
    PN-...." ?

    zbiornik.pdf

    >Pytanie nakierowujące: co według Ciebie oznacza owo 1.65 lub 1.8 ?

    odpowiedz na tej samej stronie: dopuszczalne naprezenia w stali
    wyznaczamy
    jako k=Re/x

    > Kurcze - we wzorze na stronie 8, to sie pojawia jeszcze wspolczynnik
    > (bynajmniej nie bezpieczenstwa) 2.3 - jest gorzej niz myslalem :-)
    > Ale byc moze rozwiazanie kryje sie w tabeli 3 - zbiornik ma byc
    > dluzszy niz szerszy ... ciekawe czy UDT to sprawdzi :-)

    Zeby zilustrowac: robie np zbiornik o srednicy 1m ze stali o Re=300MPa
    na cisnienie 1MPa.

    przyjmuje k=181 MPa
    Zbiornik bedzie cienkoscienny, wiec wspolczynnik alfa wyniesie 1.00,
    powiedzmy ze dobrze spawane wiec z=1.0, i wychodzi mi scianka grubosci
    g0=2.4 mm

    Na metr biezacy walca dziala sila rozrywajaca 1MN, a utrzymuja ja dwie
    scianki plaszcza o dlugosci 1m i grubosci 2.4mm.
    Co mi daje 208MPa w materiale. A ten przy 300MPa moze poplynac.

    No i dobra, jest zapas, moze nie peknie :-)

    Ale teraz ... na denka tez dziala cisnienie, sila rozrywajaca 0.78MN
    Je z kolei utrzymuje material na obwodzie walca, 3.14m dlugosci i
    2.4mm grubosci, tylko 103MPa.

    Ale razem ... na szczescie prostopadle sa te naprezenia i to sie nie
    dodaje zwyczajnie :-)

    >Kiedy wystarczy i do czego wystarczy?

    Hydrofor do domu robie, albo zbiornik sprezonego powietrza do
    sprezarki, albo zbiornik LPG do ogrodka.
    Albo obudowe turbiny napedzanej cieplem geotermalnym.

    Blacha 2.5mm wystarczy, UDT pieczatke przylozy :-)

    J.