  • 51. Data: 2014-01-23 19:03:44
    Temat: Re: Rosnąca liczba biegów...
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Thu, 23 Jan 2014 11:18:26 +0100, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Aczkolwiek tam to głównie z powodu technicznych problemów ze
    > skonstruowaniem dostatecznie małej, lekkiej i jednocześnie mocnej
    > przekładni z dostateczną liczbą biegów dla takiego niezbyt elastycznego
    > kolejowego diesla.

    Lekka być nie musi, lokomotywa musi swoje ważyć...

    --
    Pozdrawiam,
    Tlen: madman1985, GG: 2283138

  • 52. Data: 2014-01-23 19:04:47
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2014-01-23, Tomasz Stiller <k...@l...eu.org> wrote:

    > Odpowiedziałem już dawno. Stwierdziłeś, że to co napisałem nie jest
    > specjalnie odkrywcze. Odesłałem zatem do wykresu spalania jednostkowego
    > dowolnego silnika spalinowego, gdzie sam producent przyznaje się do
    > niższej sprawności silnika przy niższej prędkości obrotowej. To także Cię
    > nie przekonało. Zatem jakiej odpowiedzi oczekujesz?

    Gdzie? Zacytujesz?

    ---
    Choćby dlatego, że na tłoczenie powietrza do silnika przy przymkniętej
    przepustnicy potrzeba znacznie więcej energii niż na to samo przy w pełni
    otwartej? To akurat dotyczy tylko benzyny - ale to dość obrazowy przykład.
    ---
    ---
    Po ponieważ tak mówi dynamika gazów - taki dział fizyki gdybyś nie
    wiedział. Obrazowo mówiąc pchanie czegoś przez małą dziurkę jest
    trudniejsze niż pchanie tego samego przez większą dziurkę. Prościej się
    nie da, wybacz.
    ---

    Wiec zapytalem jak sie ma to "znacznie wiecej energii" do pozniejszego
    sprezania mniej lub wiecej zassanej mieszanki a Ty wyskoczyles o spalaniu
    jednostkowym.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 53. Data: 2014-01-23 19:18:33
    Od: Martin Fox <f...@f...com.pl>

    .

    > i 5 biegow to za malo ?

    A nie? Ile razy mi jadąc autostradą te 140km/h żałowałem że nie mam
    szóstego biegu...

    --
    Martin Fox

  • 54. Data: 2014-01-23 19:25:01
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 23.01.2014 19:18, Martin Fox pisze:

    > A nie? Ile razy mi jadąc autostradą te 140km/h żałowałem że nie mam
    > szóstego biegu...

    Problem w tym, że to tak nie działa, przy VI nadal brakuje następnego bo
    zestopniowali tak skrzynie, że te 6 pokrywa te 5 wcześniejszych.
    O ile dobrze pamiętam ja na VI przy 140km/h mam 3000 obrotów (diesel)

    --
    anacron
    aba/

  • 55. Data: 2014-01-23 19:30:16
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 23.01.2014 18:17, Cavallino pisze:
    > Musisz podkręcić jasność wypowiedzi

    1. skrzynia VI biegowa
    bieg VI, obroty 2500 obr/min, prędkość 120 km/h

    2. skrzynia V biegowa,
    bieg V, obroty 2500 obr/min, prędkość 120 km/h

    Mowa o tym samym silniku. To po co ta VI? Nadal na autostradzie brakuje
    następnego (takiego nadbiegu) przy 140-150 km/h :)

    --
    anacron
    aba/

  • 56. Data: 2014-01-23 19:39:27
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "anacron" <a...@a...pl> napisał w wiadomości grup

> [...]
    >
    > Mowa o tym samym silniku. To po co ta VI? Nadal na autostradzie brakuje
    > następnego (takiego nadbiegu) przy 140-150 km/h :)

    Obecnie jest jak mówisz, 6tka jest po to, aby krótsze były pozostałe biegi.
    Jak dla mnie to kretynizm, im skrzynia krótsza tym gorzej się jeździ.
    Tyle że to teoretycznie obniża im obroty, a więc i zużycie paliwa.

    Nadbieg miał sens, ale to stare czasy.

  • 57. Data: 2014-01-23 21:31:37
    Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>

    On Thu, 23 Jan 2014 18:04:47 +0000, AZ wrote:

    > Wiec zapytalem jak sie ma to "znacznie wiecej energii" do pozniejszego
    > sprezania mniej lub wiecej zassanej mieszanki a Ty wyskoczyles o
    > spalaniu jednostkowym.

    Dobrze, wracamy do początku. Co się dzieje, jak rośnie prędkość obrotowa
    silnika (silnik ma więcej powietrza do sprężania)? Otóż rośnie także moc,
    zgoda? Jak rośnie moc, to stosunek mocy uzyskiwanej na wałku zdawczym do
    mocy traconej na napędzanie silnika zmienia się, zgoda? Co to oznacza? No
    ni mniej ni więcej to, że rośnie sprawność. Na biegu jałowym 80% energii
    produkowanej przez silnik jest zużywanej przez niego samego. Przy
    obrotach znamionowych będzie to już tylko kilka procent.

    Tomek

  • 58. Data: 2014-01-23 21:37:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "anacron" napisał w wiadomości grup
    >1. skrzynia VI biegowa
    >bieg VI, obroty 2500 obr/min, prędkość 120 km/h

    >2. skrzynia V biegowa,
    >bieg V, obroty 2500 obr/min, prędkość 120 km/h

    >Mowa o tym samym silniku. To po co ta VI?

    Dobre pytanie. Nie pomyliles czegos ?

    Inna sprawa ze obroty chyba w sam raz. Moze tak dobrali.
    A skrzynia ma tyle biegow, zeby sie dobrze 100 jechalo i 90 i 80 i 70

    >Nadal na autostradzie brakuje
    >następnego (takiego nadbiegu) przy 140-150 km/h :)

    Jest inna sprawa - 150km/h wymaga jakiejs mocy. Powiedzmy 60KM.
    Ty zdaje sie chwaliles jakies male silniki - mozliwe ze ten typ do
    wyprodukowania 60KM potrzebuje minimum np 3000rpm.
    Wiec po co ci inne przelozenie ?
    A spojrzenie w ch-ki moze nawet powiedziec ze taniej jechac przy 4000
    niz przy 3000 z pedalem w podlodze.

    J.

  • 59. Data: 2014-01-23 21:45:40
    Od: "Axel" <a...@o...pl>

    "anacron" wrote in message news:lbrmpq$osh$1@news.task.gda.pl...

    > Problem w tym, że to tak nie działa, przy VI nadal brakuje następnego bo
    > zestopniowali tak skrzynie, że te 6 pokrywa te 5 wcześniejszych.
    > O ile dobrze pamiętam ja na VI przy 140km/h mam 3000 obrotów (diesel)

    Działa, działa. Mam w garażu dwa prawie identyczne samochody (4 lata
    różnicy) z prawie identycznymi silnikami - pojemność ta sama, 9KM różnicy. W
    starszym (ciut słabszym) 5 biegów, w nowszym 6. Różnica przy szybkiej
    jeździe wyraźnie odczuwalna, przy 100km/h na 5. biegu 500 obr/min różnicy.
    Jak jadę starszym - zdarza mi się łapać za skrzynię, bo mi 'wyje' na 5.
    biegu...
    (mimo, że z V max raczej nie osiągam ;-)

    --
    Axel

  • 60. Data: 2014-01-23 21:47:33
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 23 Jan 2014 10:55:52 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Podczas wyciągania samochodów z zasp i opiłków z baku.

    Z zaspy kiedys wyciagalem, ale opilkow z baku, i to jeszcze na letnich
    oponach, chyba bym nie potrafil...

    --
    Maciek

    Od kolijevke, pa do groba,