  • 11. Data: 2016-05-31 03:04:54
    Temat: Re: Samochod na wodor
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 30 maja 2016 23:40:21 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > akumulator
    > sodowo-siarkowy mnie od dawna podnieca ...

    :-)
    A nie hemoglobina?

  • 12. Data: 2016-05-31 03:16:24
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 30 maja 2016 22:26:59 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > tak prawde mowiac nie widze wiekszej roznicy w szybkosci
    > tankowania z sieci co ma np 200 atm i takiej co ma np 150 atm i -50 C.
    >
    > b) lokalny dostawca ma siec nisko czy sredniocisnieniowa, powiedzmy
    > 10atm, a na stacji jest pompka, ktora podnosi cisnienie do tych 200
    > atm.
    > No i to pewnie trwa - widac klientom na czasie nie zalezy, bo
    > inaczej stacja by miala zbiornik na te 200 atm :-)
    > Temperatura tu chyba niewiele zmieni - tzn sam jestem ciekaw na
    > ile oplaca sie chlodzic sprezarke/zbiornik koncowy, w zamian osiagajac

    Ale ja nie chcę fantazjować jak to powinno być, tylko piszę Ci jak to jest.
    Niskociśnieniowy, duży zbiornik wodoru, zaizolowany zbiornik ciekłego azotu,
    wymiennik ciepła, kompresor. Tak sobie wymyślili i tak zrobili. Raczej nietrudno by
    było wymyślić lepiej, ale jakoś nikt dotychczas nie zrobił lepiej.

    > Nurek ma inne zrodla adrenaliny, za to np nie boi sie najechania przez
    > ciezarowke.
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Sustained_load_crackin
    > link nr 3 w zrodlach jeszcze dziala - 12 butli wybuchlo samo, nawet
    > bez rekina.
    > Nie jest to duzo, biorac pod uwage ilosc na swiecie, ale tez nie zero.

    Bo to je amelinium. Karbon nie pęka.

  • 13. Data: 2016-06-02 19:16:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

> [...]
    >ciekłego azotu, wymiennik ciepła, kompresor. >Tak sobie wymyślili i
    >tak zrobili. Raczej nietrudno by było wymyślić lepiej, ale jakoś nikt

    I mroza przed sprezarka, po, czy przed i po ?

    Ja wiem, ze ciekly azot tani ... ale skroplenie chyba nadal wymaga
    sprezenia azotu do sporych cisnien ... gdzie tu zysk ?

    J.

  • 14. Data: 2016-06-03 02:01:10
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 2 czerwca 2016 19:17:33 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

    > I mroza przed sprezarka, po, czy przed i po ?

    Po.
    Za kompresorem jest wymiennik ciepła H2-LN2, za wymiennikiem ciepła gaz wchodzi
    jeszcze do zimnego zbiorniczka, mniej więcej o pojemności jednego tankowania. Żebyś
    nie musiał czekać aż ten kompresorek napompuje samochód.

    > Ja wiem, ze ciekly azot tani ... ale skroplenie chyba nadal wymaga
    > sprezenia azotu do sporych cisnien ... gdzie tu zysk ?

    Wkładasz kartę, podpisujesz się, wyciągasz kartę i odbierasz kwitek. Zysk przepływa z
    jednego konta na drugie.

  • 15. Data: 2016-06-03 11:14:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

    >Po.
    >Za kompresorem jest wymiennik ciepła H2-LN2, za wymiennikiem ciepła
    >gaz wchodzi jeszcze do zimnego zbiorniczka, mniej więcej o pojemności
    >jednego tankowania.

    I uwzgledniajac calosc, lacznie ze skraplaniem azotu, to wychodzi
    jakos lepiej, niz bez ?

    >Żebyś nie musiał czekać aż ten kompresorek napompuje samochód.

    Jak ruch bedzie wiekszy i kolejka sie ustawi, to i tak kompresor
    bedzie musial starczyc na szybkie tankowanie.

    >Wkładasz kartę, podpisujesz się, wyciągasz kartę i odbierasz kwitek.
    >Zysk przepływa z jednego konta na drugie.

    To samo by przeplywalo, gdyby byl zbiornik cieplego wodoru, wiec
    trzeba wykazac, ze z chlodzem azotem sa koszta mniejsze :-)

    J.

  • 16. Data: 2016-06-04 03:31:43
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 3 czerwca 2016 11:14:57 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

    > I uwzgledniajac calosc, lacznie ze skraplaniem azotu, to wychodzi
    > jakos lepiej, niz bez ?

    Zdefiniuj swoje pojęcie słowa "lepiej".

> [...]
    >
    > To samo by przeplywalo, gdyby byl zbiornik cieplego wodoru, wiec
    > trzeba wykazac, ze z chlodzem azotem sa koszta mniejsze :-)

    Nie, nie trzeba. Błędnie zakładasz że projektanci tego systemu optymalizowali koszty
    tak ja Ty byś chciał, tylko coś tam im nie wyszło.

  • 17. Data: 2016-06-04 11:14:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 3 Jun 2016 18:31:43 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Zdefiniuj swoje pojęcie słowa "lepiej".

    Mniej pradu/energii trzeba na napompowanie zbiornika w samochodzie ?

    > Nie, nie trzeba. Błędnie zakładasz że projektanci tego systemu
    > optymalizowali koszty tak ja Ty byś chciał, tylko coś tam im nie
    > wyszło.

    No wiesz - sam sie nad tym dawniej zastanawialem, czy nie lepiej
    chlodzic zamiast pompowac, ale aktualne metody chlodzenia wymagaja
    pompowania. A jak juz piszesz, ze cieklym azotem - ten to dopiero
    wymaga pompowania.

    A moze jakies inne zalety sa ?

    Jakie oni maja cisnienie w tych zbiornikach samochodow ?
    200 bar, 500, 1000 ?

    No i pozostaje pytanie jak kompozytowy zbiornik znosi takie chlodzenie

    J.

  • 18. Data: 2016-06-05 03:53:25
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 4 czerwca 2016 11:14:42 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Mniej pradu/energii trzeba na napompowanie zbiornika w samochodzie ?

    To było kompletnie bez znaczenia. Chodziło o czas zatankowania samochodu, przy
    spełnieniu wszystkich wymagań rygorystycznych przepisów.

> [...]
    > chlodzic zamiast pompowac, ale aktualne metody chlodzenia wymagaja
    > pompowania. A jak juz piszesz, ze cieklym azotem - ten to dopiero

    No ale weź w końcu wyobraź sobie że to jest system który musi spełnić wymagania
    skomplikowanych i niekonsekwentnych przepisów, pisanych w czasach kiedy nikt nie
    myślał o wodorze w zwykłych samochodach. Drugi czynnik który kompletnie pomijasz to
    rynek. Jest ileś tam klientów którzy mówią "I want it all and i want it now", nie
    przejmują się kosztami, jest moda. Ten kto pierwszy da im produkt, ten zdobędzie
    klienta, stworzy własny standard. Następni już będą musieli się dopasować,
    konkurować, żyłować każdego jena w swoich kosztach. Ile razy w życiu widziałeś nowość
    rynkową, która by była dojrzałą, zoptymalizowaną konstrukcją?

    > A moze jakies inne zalety sa ?
    >
    > Jakie oni maja cisnienie w tych zbiornikach samochodow ?
    > 200 bar, 500, 1000 ?
    >
    > No i pozostaje pytanie jak kompozytowy zbiornik znosi takie chlodzenie

    70 MPa. Na rynek japoński zbiornik samochodowy musi mieć dwie warstwy
    "wytrzymałościowe": metalową i karbonową. Na inne rynki- zależnie od lokalnych
    przepisów. Jest jeszcze standard 35 MPa, ale nie wiem jakie tam są wymagania.
    Warstwa metalowa musi być z odpowiedniego materiału, zaprojektowana tak żeby
    wytrzymała odpowiednią ilość cykli zmęczeniowych. Komputer samochodowy zlicza ilość
    zatankowań i mówi kiedy trzeba jechać do warsztatu wymienić zbiorniki.
    Warstwa karbonowa to zabezpieczenie na wypadek nagłego pęknięcia zbiornika
    metalowego. Ma wytrzymać pełne obciążenie ciśnieniem. Moim zdaniem bzdura, ale to są
    przepisy, nie pyskujesz tylko robisz tak żeby dostać certyfikat.

  • 19. Data: 2016-06-05 20:27:35
    Od: 4...@g...com

    I w koncu tej talmudystycznej dyskusji doszliscie do momentu w ktorym wymiana
    zbiornika kosztuje tyle co trzyletni zapas paliwa zrobionego z ropy po 167$ za
    barylke.

  • 20. Data: 2016-06-06 02:14:44
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 5 czerwca 2016 20:27:36 UTC+2 użytkownik 4...@g...com
    napisał:
    > I w koncu tej talmudystycznej dyskusji doszliscie do momentu w ktorym wymiana
    zbiornika kosztuje tyle co trzyletni zapas paliwa zrobionego z ropy po 167$ za
    barylke.

    O, to jest właśnie internet. Zawsze jakiś kretyn przyjdzie zademonstrować światu że
    jest dyżurnym kretynem tej właśnie grupy czy forum i to właśnie on musi zabrać głos w
    temacie o którym nie ma żadnego pojęcia. Bo inaczej internet nie byłby internetem.