  • 41. Data: 2019-09-13 17:07:54
    Temat: Re: TO-220 bez radiatora, ale w obudowie
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    a...@m...uni.wroc.pl wrote:

    > OK, ja patrzylem na datasheet z IR i z Vishay. A propo: zauwazyles
    > ze to dwa rozne tranzystory, inny proces, inne parametry.

    Hmm, symbol ten sam -- nie powinno być tak, żeby tranzystory o tym samym
    symbolu były jednak zamienne?

    Tzn. powinno jak powinno, ale czy jest?

    > Nawet z driwerem dysktretnym powinno byc OK. Krytyczny odcienk
    > (plaski na krzywej 6) to max 23 nC ("Miller" charge).

    23 nC, a nie 23 nC minus 7 nC?

> [...]
    > wiec nie ma problemu z moca. W trzecim spadek napiecia na tranzytorze
    > jest maly wiec tez nie na problemu. W tym drugim odcinku najgorszy
    > moment to polowa napiecia na tranzystorze, jak masz grzejnik 12V to
    > wtedy moc chwilowa w tranzystorze to 10.5W. Przelaczajac 2 razy na
    > sekunde daje to srednia moc rzedu 260 uW. Nawet jakby grzejnik byl na
    > wyzsze napiecie to srednia moc ciagle jest pomijalnie mala. A impulsie
    > 100 us przy pelnym napieciu na tranzystorze mozesz miec 20A, czyli w
    > trakcie przelaczania jestes daleko od grancy SOA.

    Czyli tak naprawdę interesuje mnie czas przejścia przez środkowy,
    najbardziej płaski fragment charakterystyki Vgs / Qg, a nie całkowite
    przeładowanie bramki? Czyli dla IRFZ44N od ok. 9 nC do 21 nC, czyli
    12 nC zamiast całkowitego 63 nC?

    Zastanawiam się, czy to, że Qgs wynosi 14 nC, ma z tym związek.

    Tak czy inaczej przeglądając to wszystko mam wniosek taki, że mogę
    bezpiecznie ładować bramkę IRFZ44N (a nie IRF540) z rezystora 3k3
    i będzie bezpiecznie... wniosek słuszny?

    > Wersja IR i Vishay. Dla wesji ST nie widze takiej krzywej...

    Ale chyba powinno być podobnie?

> [...]
    > jechal po krzywej to ryzykujesz problem. Jeszcze jedno: to jest
    > dla temperatury obodowy 25 C. W praktyce to oznacza ze na poczatku
    > impulsu temperatura zlacza to 25 C. Dla tego tranzystora krzywe
    > SOA sa bliskie krzywym stalej mocy, czyli rozsadnie jest przyjac
    > ze na koncu impulsu temperatura zlacza to 175 C. Teraz, jesli
    > masz np. temperature zlacza 100 C to zostaje tylko czesc od
    > 100 C do 175 C, czyli z grubsza polowa dlugosci impulsu w
    > porownaniu z rysunkiem. Dla ciebie dalej wystarcza, ale jak
    > chcesz docisnac do granic mozliwosci to wychodzi troche mniej

    Jasne, rozumiem. Dzięki!

  • 42. Data: 2019-09-15 22:59:38
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Queequeg <q...@t...no1> wrote:

    > Hmm, symbol ten sam -- nie powinno by? tak, ?eby tranzystory o tym samym
    > symbolu by?y jednak zamienne?
    >
    > Tzn. powinno jak powinno, ale czy jest?

    ZCW sa rejestry z wymaganiami na "minimalne" parametry elementow.
    Jak projktujesz uklad tak by "minimalne" parametry wystarczyly
    to mozesz brac elementy od dowolnego producenta. Ale producent
    moze zadeklarowac ze jego elementy sa lepsze, jak na tym
    polegasz to nie mozesz zamienic na element z gorszymi parametrami.

    Wyglada na to ze STM i IR w tym przypadku postawily na inne
    wlasnosci: IR ma mniejsze gwarantowane Rdson, STM podaje DC
    SOA.

    > 23 nC, a nie 23 nC minus 7 nC?

    Ja bralem max z tabeli na stronie 2. Krzywa 6 wskazuje ze typowe
    wartosci sa mniejsze, ale tu lepiej liczyc najgorszy przypadek.

    > Czyli tak naprawd? interesuje mnie czas przej?cia przez ?rodkowy,
    > najbardziej p?aski fragment charakterystyki Vgs / Qg, a nie ca?kowite
    > prze?adowanie bramki?

    Tak.

    > Czyli dla IRFZ44N od ok. 9 nC do 21 nC, czyli
    > 12 nC zamiast ca?kowitego 63 nC?
    >
    > Zastanawiam si?, czy to, ?e Qgs wynosi 14 nC, ma z tym zwi?zek.

    Ten srodkowy odcinek to inaczej "Miller charge", maksymalna wartosc
    w tabeli 2 (czyli najgorzy przypadek) 23nC jest troche wieksza od typowej
    wartosci z wykresu (jak liczyles rzedu 12nC).

    > Tak czy inaczej przegl?daj?c to wszystko mam wniosek taki, ?e mog?
    > bezpiecznie ?adowa? bramk? IRFZ44N (a nie IRF540) z rezystora 3k3
    > i b?dzie bezpiecznie... wniosek s?uszny?

    Tak, przy twojej (bardzo niskiej) czestosci przelaczania.

    > Ale chyba powinno by? podobnie?

    Sa dwa efekty. Ze wzrostem temperatury spada napiecie progrowe
    co powieksza prad. Ale tez ze wzrostem temperatury rosnie opor,
    co obniza prad. Wersja ST ma wiekszy opor, wiec drugi efekt
    bedzie silniejszy czyli krzywa bedzie inna. Czy zmiana bedzie
    istotna? Nie wiem.

    Troche teorii: jesli prad rosnie z temperatura to
    jest potencjalna niestabilnosc. Co sie faktycznie dzieje
    zalezy od grzania i rozchodzenia sie ciepla. Dostaje sie
    dosc skomplikowane rownania, nie wiem czy w praktyce daje
    sie z nich wyciagnac wynik liczbowy. Ale troche wiem o
    ogolnej teorii: tendencja jest taka ze przy niskej mocy
    jest niejednorody rozklad temperatury. Faktyczna niestabilnosc
    pojawia sie dopiero jak moc jest dostatecznie duza.
    Czyli bedzie jakis obszar bezpiecznej pracy (ale moze sie okazac
    ze przy konkretnym napieciu i pradzie bezpieczna moc jest
    duzo mniejsza od mocy maksymalnej). Krzywe SOA
    sa po by wiedziec jak wyglada obszar bezpiecznej pracy.

    --
    Waldek Hebisch

  • 43. Data: 2019-09-22 21:03:31
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    a...@m...uni.wroc.pl wrote:

> [...]
    > moze zadeklarowac ze jego elementy sa lepsze, jak na tym
    > polegasz to nie mozesz zamienic na element z gorszymi parametrami.

    Jasne, ma sens.

    > Ten srodkowy odcinek to inaczej "Miller charge", maksymalna wartosc
    > w tabeli 2 (czyli najgorzy przypadek) 23nC jest troche wieksza od typowej
    > wartosci z wykresu (jak liczyles rzedu 12nC).

    A, ok. Jasne. Czyli to dla niego trzeba dobrać czas przeładowania.

    > Tak, przy twojej (bardzo niskiej) czestosci przelaczania.

    Pytanie co to znaczy "bardzo niska". Cały okres PWM to pół sekundy, ale
    minimalnie okres włączenia (lub wyłączenia) ma 32 ms. Czyli w najgorszym
    przypadku tranzystor włącza się na 32 ms co pół sekundy (albo odwrotnie,
    wyłącza na 32 ms co pół sekundy). To nadal bardzo niska częstotliwość?

    Tak... to to o czym pisał Piotr.

  • 44. Data: 2019-09-24 18:30:37
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Queequeg <q...@t...no1> wrote:

    > Pytanie co to znaczy "bardzo niska". Ca?y okres PWM to p?? sekundy, ale
    > minimalnie okres w??czenia (lub wy??czenia) ma 32 ms. Czyli w najgorszym
    > przypadku tranzystor w??cza si? na 32 ms co p?? sekundy (albo odwrotnie,
    > wy??cza na 32 ms co p?? sekundy). To nadal bardzo niska cz?stotliwo???

    Tak. Gdybys przelaczal co 32 ms to tylko 30 Hz. Przy
    sterowaniu silnikami czesto sie uzywa 2-5 kHz, w przetwornicach
    nieraz wiecej niz 100 kHz.

    --
    Waldek Hebisch

  • 45. Data: 2019-09-25 13:08:59
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    a...@m...uni.wroc.pl wrote:

    > Tak. Gdybys przelaczal co 32 ms to tylko 30 Hz. Przy
    > sterowaniu silnikami czesto sie uzywa 2-5 kHz, w przetwornicach
    > nieraz wiecej niz 100 kHz.

    Ok, wszystko jasne. Jeszcze raz dzięki :)