eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaWykrywanie wciśnięcia rozrusznika (gdy odpala tylko ze sprzęgłem) › Wykrywanie wciśnięcia rozrusznika (gdy odpala tylko ze sprzęgłem)
    From: g...@s...invalid (Gof)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Wykrywanie wciśnięcia rozrusznika (gdy odpala tylko ze sprzęgłem)
    Date: Sat, 28 Mar 2015 21:49:54 +0000 (UTC)

    Hej,

    Temat dotyczy tego samego urządzenia, co w temacie "Czemu przebiło mi
    mosfeta", ale innej części tego urządzenia, dlatego zakładam nowy temat.

    Żeby odpalić motocykl, trzeba wcisnąć jednocześnie rozrusznik i sprzęgło.
    Układ w dużym uproszczeniu (bez R22, R23, OK1 - o tym niżej) wygląda tak:

    http://www.chmurka.net/r/blast3.png

    Bez uproszczenia wygląda tak: http://www.chmurka.net/r/hayka-schemat.jpg
    ale na poprzednim schemacie zawarłem wszystko, co istotne.

    Start to przycisk rozrusznika. Clutch to przycisk zwierany po wciśnięciu
    sprzęgła. Relay to przekaźnik rozrusznika. ECUH i ECUL to dwie linie
    komputera sterującego wtryskiem i zapłonem.

    Podejrzewam że idea jest taka, że na wciśniętym sprzęgle komputer ma inną
    mapę zapłonu, przy odpalaniu motocykla też mapa jest inna (wiem że ten
    komputer ma osobną mapę sprzęgłową). Wiem że jak się jeździ na wciśniętym
    sprzęgle (bo ktoś np. ma nieorygialną klamkę sprzęgła i zrobi sobie
    zwarcie na tym przycisku, żeby móc odpalać), to silnik chodzi inaczej, nie
    ma mocy itd.

    W każdym razie postanowiłem podpiąć się w instalację w ten sposób, żeby
    rozrusznik, gdy będzie wciśnięty bez sprzęgła, był przyciskiem sterującym
    moim układem. Ze sprzęgłem ma nie aktywować układu.

    Podłączyłem się pod ten obwód tak, jak na schemacie (ten transoptor tam
    nie jest potrzebny, wiem, ale nie wiedziałem jeszcze wtedy, robiąc ten
    układ, gdzie konkretnie się z tym wepnę - i raczej dzisiaj dałbym też
    diodę przeciwsobnie z diodą transoptora). Układ działał długo, ale miał
    jedną wadę - wciśnięcie rozrusznika (bez sprzęgła - żeby wyzwolić mój
    układ) powodowało szarpnięcie silnika. Komputer z jakiegoś powodu wykrył
    to jak wciśnięcie sprzęgła (lub rozrusznika ze sprzęgłem), ale tylko na
    chwilę - zawsze było krótkie szarpnięcie i wracało do normy, niezależnie
    ile trzymałbym ten rozrusznik. Bez tego układu nie było tego efektu.

    I stąd moje pytania...

    1. Jak to jest w ogóle możliwe? Nie znam rezystancji K2, ale podejrzewam
    że jest o rzędy wielkości niższa, niż dodana przeze mnie, więc spadek na
    ECUL po dodaniu układu (i wciśnięciu rozrusznika) względem oryginalnej
    wersji nie powinien być istotny. Ale nie, nie mierzyłem go, teoretyzuję
    teraz tylko.

    2. Czasem podczas deszczu styki przycisku rozrusznika wilgotnieją i układ
    ma tendencję do aktywowania się. Mógłbym zmniejszyć R23 (tak czy inaczej
    chcę tam dać NPN-a), ale boję się, że wtedy komputer będzie myślał, że
    sprzęgło jest cały czas wciśnięte. Myślałem też o daniu w szereg z OK1
    (lub tym NPN-em, na którego go zamienię) zenera, żeby trochę zbić napięcie
    i podnieść próg aktywowania diody (lub bazy NPN-a)...

    3. Jak byście to elegancko rozwiązali? Czuję przez skórę, że trzeba tam
    dać jakąś diodę albo dwie, ale mam już chyba dzisiaj zaćmienie mózgu...
    myślałem żeby do ECUL podpiąć mosfeta z zabezpieczeniem zenerem, ale to
    nie rozwiąże problemu deszczu - wtedy przycisk rozrusznika staje się
    rezystorem (nie wiem jak przycisk sprzęgła, ale nigdy mi nie szarpało w
    deszczu).

    Pomysły?

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/