  • 81. Data: 2018-02-04 16:09:21
    Temat: Re: Zamawianie rozmow
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Jasne że nie są. Zegary mogą być zsynchronizowane.

    Jasne, że są(a przynajmniej powinny być), po to są te zegary
    zsynchronizowane, żeby pola też były.
    I od razu uprzedzę, synchronizacja zegarów central nie polega na tym, że
    na każdej centrali szczelina 1, 2, 3 i każda kolejna wypadają w tym
    samym czasie.

    > Poza tym chyba nie
    > sądzisz, że nawet jeśli całość połączenia przebiega tylko po E1 (a tak
    > praktycznie nigdy nie jest w LD), to wszędzie dana rozmowa ma ten sam
    > numer szczeliny?

    Wcale nie musi być ta sama szczelina, a wręcz nie jest. Synchronizacja
    nie polega na tym, że na całej drodze połączenie jest po szczelinie o
    tym samym numerze. Synchronizuje się po to, żeby to czas początku i
    końca szczelin pokrywał się.
    Tak przecież działa pole komutacyjne T-S-T.

    > Jak by to miało działać?

    Nie wiem, nigdy nie twierdziłem, że to zawsze i wszędzie ta sama szczelina.

    > Nic z tych rzeczy. Tak jest, owszem, ale tylko z punktu widzenia
    > abonenta.

    Co znaczy nic z tych rzeczy? Przez cały czasz trwania połączenia od
    jednego abonenta do drugiego zestawione jest łącze i zarezerwowane
    zasoby(szczeliny) na całej drodze tego połączania.

    > To jest akurat prawda (jaki sygnał dostaje, to już inna sprawa).
    > Ale to nie znaczy, że po drodze jest to ta sama i w ogóle taka sama
    > szczelina.

    Już wyżej napisałem co myślę na temat tej samej szczeliny.

  • 82. Data: 2018-02-04 21:34:41
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]

    Ja myślę, że to raczej była by rozrzutność, bardziej spodziewałbym się innym
    kanałem to popchnąć, chociaż... juesesar bik kantry, klandestajn kantry...

    > Musialaby sie sekunda uzbierac. No powiedzmy pol.
    > Normalnie sie nie zbiera, ale ZSRR duzy kraj.

    Na wszystkim się zbierze, do satelity w pionie może 36 kkm, ale nie sądzę,
    by taktejsze sat-stacje pruły czaszą w zenit... Pitagoras słusznie się śmiał
    w swoich czasach :)

    > Moze.
    > Najpierw sie boje o eliminator echa - on wysyla w linie sygnal,
    > nasluchuje odpowiedz, zapamietuje, a potem od odbieranego sygnalu
    > odejmuje to, co sam wyslal.
    > A konstruktor raczej nie przewidzial sekundy opoznienia ani pamieci na
    > zapamietanie :-)

    Myślę, .że ta się to zrobić, jednak linia opóźniająca będzie niezbędna.
    Tłumaczył mi doświadczony kolega, jak działa "noise blanker" w radiu. Sygnał
    jest minimalnie opóźniony (analogowo!), jest bramka, sterowana trzaskiem w
    odbiorze, zamykając, z odmierzonym opóźnieniem, tor audio, w rezultacie
    dając ładnie oczyszczony sygnał. Coś takiego robił OIDP, scalak KB4436,
    stosowany w radiach samochodowych na przykład. Jaka linia? Kojarzycie
    konstrukcję telewizora SECAM? W PAL jako dobra alternatywa, ale nie
    niezbędna, a w SECAM wymagana, linia opóźniająca podnośną koloru o 1 linię
    obrazu, w polączeniu z przełacznikiem tor.ów... ale my nie o telewizorni.
    Cóż więc na przeszkodzie stoi, zastosować taką linię dla danego sygnału
    (spodziewam się, że przez linię należało by przepuścić sygnał w.cz.
    zmodulowany naszą treścią, bo w naturalnym paśmie to się nie spodziewam,
    zresztą kompresja dynamiki też lepiej wychodzi, gdy obrabia się w.cz.
    zmodulowane naszym m.cz...?
    Linia nie powinna być droga, mając sygnał już opóźniony, możemy na podstawie
    treści sygnału bezpośredniego decydować, w którym momencie co zrobimy, na
    spokojnie, bez żadnej cyfry...
    Więc, do sklepu po część za kilka złotych i mamy fantastyczny element
    pamiętający, w postaci piezopłytki bodajze szklanej. L.o. znano już "wieki"
    temu.
    NB. OTVC Secam (nie każdy!) ma dwie linie - Uścisk Ręki Prezesa, kto
    odpowie, jakie jest +- opóźnienie obu linii i ich dokładna rola :) Na mętną
    podpowiedź - linia o mniejszym opóźnieniu jest rozmiarami znacznie większa.
    Drugie pytanie za Poklepanie Przez Prezesa Po Ramieniu - Jak są one
    wykonane? (sporo już wcześniej podpowiedziałem)
    To tak tytułem żartu, ale ja naprawdę widzę tu zastosowanie linii
    opóźniających, do takich łączy.

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 83. Data: 2018-02-04 21:38:33
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    (opóźnienie transmisji)
    > Za komuny to było celowe, żeby można było względnie bezpiecznie przerwać
    > transmisję, gdyby "na żywo" ktoś coś nie tak np. powiedział.

    A pewne Rydzyjo, zapewne po tym https://www.youtube.com/watch?v=iRPsOk1gvgA
    do dzisiaj opóźniają sygnał o 8 sekund, więc już 3 słowa nie przejdą :)
    Co czasem rozkojarza słuchaczy, co albo nie słyszą się z głosnika radia,
    albo zwrotnie mają to, co mówili 8 sekund temu...

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...
    (nie za smutny ten aforyzm?)

  • 84. Data: 2018-02-04 21:39:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 4 Feb 2018 15:45:10 +0100, nadir napisał(a):

    > Nigdzie nie napisałem, że czas jest zerowy.
    > Owszem można zbuforować, przenieść do innej szczeliny, ale co 1/8000
    > sekundy pobierane są kolejne próbki i nie można tego opóźniać ponad ten
    > czas.

    Mozna i trzeba. Kazde "przeniesienie do innej szczeliny" wymaga
    zapamietania probki do czasu jej transmisji.
    To jest ulamek okresu 1/8000, ale ... ile tych przeniesien bedzie po
    drodze ? Obstawiam ze co najmniej kilkanascie.

    > W centrali cyfrowej też jest fizycznie zestawiony kanał przez cały czas
    > trwania rozmowy, a zdarza się że podtrzymanie jest nawet po zakończeniu
    > rozmowy. A to, że próbki są pobierane/nadawane w postaci szcelin co
    > 1/8000 sekundy to sprawa wtórna.

    Czytalem raz opis scalaka - mial kilka linii o predkosci E1, a
    sterowalo sie nim na zasadzie "dane ze szczeliny T5 linii L1
    transmituj do szczeliny T20 linii L3", itd.
    Glowy nie dam - czy to sie uzywalo w "duzych"centralach, czy bylo
    zrobione dla malych centralek klienckich ... ale i w duzych to pewnie
    jakos podobnie bylo.
    A przy okazji powstaje opoznienie.

    J.

  • 85. Data: 2018-02-04 21:48:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 04 Feb 2018 12:02:22 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Za komuny to było celowe, żeby można było względnie bezpiecznie przerwać
    > transmisję, gdyby "na żywo" ktoś coś nie tak np. powiedział.

    Bylo cos takiego ?
    Wymaga dosc specjalnego urzadzenia - magnetowid z dwoma zestawami
    glowic chyba. Jesli zachod takowego nie zrobil, to nasz przemysl chyba
    by sobie nie poradzil. A po co to na zachodzie ?

    Chyba, ze nasze zlote raczki jakos sprytnie polaczyly dwa magnetowidy

    Za komuny mozna bylo zegarki na telegazete ustawiac, dzis tez mozna,
    ale do minuty a nie sekundy.

    J.

  • 86. Data: 2018-02-04 21:59:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 04 Feb 2018 12:00:05 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):
    > Np. Telindus Crocus HDSL albo nieco później Alcatel LineRunner HDSL.
    > Używane były także urządzenia światłowodowe (np. RAD FOM-40), aczkolwiek
    > musiał je raczej kupić klient.

    > Oczywiście to był pewien rodzaj modemu. Modulacja 2B1Q w HDSL.

    Ha, google to jeszcze znajduje. Standard ETSI ETR 152.

    Czy to jest to samo co uzywano na traktach E1, czy cos nowego ?

    > ADSL to to nie był.

    Ale juz DSL w nazwie.

    > Ale komórki nie mają supersilnego kodeka. Przeciwnie, trend jest
    > w drugą stronę. Natomiast VoIPy, które trzeba jak najtaniej zaoferować,
    > to inna bajka.

    Byl trend w komorkach zmniejszania pasma (Half Rate), VoIP chyba nigdy
    az tak oszczedny nie probowal byc.

    > Ale cyfrowy (wtórny) także. I normalnie to dłużej trwa.

    Cyfrowy sygnal to chyba moze pchac dalej bez przetwarzania na obraz ?

    J.

  • 87. Data: 2018-02-04 23:46:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 4 Feb 2018 21:38:33 +0100, HF5BS napisał(a):
> [...]
    > Co czasem rozkojarza słuchaczy, co albo nie słyszą się z głosnika radia,
    > albo zwrotnie mają to, co mówili 8 sekund temu...

    Jak pamietam, to wszystkie radia prosily rozmowcow o sciszenie
    odbiornika.

    Tylko czy z tego wniosek, ze opoznienie bylo male i sie pisk
    generowal, czy duze i echo sie wzbudzalo ...

    J.

  • 88. Data: 2018-02-05 00:15:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 4 Feb 2018 21:34:41 +0100, HF5BS napisał(a):
    > Ja myślę, że to raczej była by rozrzutność, bardziej spodziewałbym się innym
    > kanałem to popchnąć, chociaż... juesesar bik kantry, klandestajn kantry...

    ZSRR jeszcze wieksze i lacznosc satelitarna uzasadniona ... ale czemu
    dwa razy.

    > Na wszystkim się zbierze, do satelity w pionie może 36 kkm, ale nie sądzę,
    > by taktejsze sat-stacje pruły czaszą w zenit... Pitagoras słusznie się śmiał
    > w swoich czasach :)

    Nawet z Pitagorasem to ciagle niewiele dluzej niz 500ms.
    Jesli naprawde slyszales 1-1.5s,to musialo byc drugie lacze, albo
    bardzo duzo krotnic.

    A Rosjanie zrobili to tak

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Mo%C5%82nia_1-1

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Strza%C5%82a_(satelita
    )

    > Myślę, .że ta się to zrobić, jednak linia opóźniająca będzie niezbędna.

    Linia/pamiec w modemie jest, tylko kto rozsadny zaprojektuje ja na 1s,
    gdy sensowne opoznienie jest powiedzmy 50ms :-)

> [...]
    > zmodulowany naszą treścią, bo w naturalnym paśmie to się nie spodziewam,
    > zresztą kompresja dynamiki też lepiej wychodzi, gdy obrabia się w.cz.

    Ale stale opoznienie niewiele nam da, skoro echo jest opoznione
    niewiadomy czas.

    > NB. OTVC Secam (nie każdy!) ma dwie linie - Uścisk Ręki Prezesa, kto
    > odpowie, jakie jest +- opóźnienie obu linii i ich dokładna rola :)

    Jedna to 64us, bo musi dostarczyc informacje o kolorze w kolejnej
    linii - jako ze secam nadaje w linii tylko informacje o jednej
    skladowej koloru. Druga trzeba odtworzyc z pamieci, bo nadawane byly
    naprzemian.

    A ta druga byla uzywana do kompensacji czasow przetwarzania - cos
    0.5us

    J.

  • 89. Data: 2018-02-05 02:20:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-03, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > Opóźnienia zwykle podaje się w obie strony, bo w jedną stronę nie ma
    > tego nawet jak zmierzyć (np. bez timestampów GPS). Opóźnienie 1-2s

    Można wczesniej zsynchronizować zegary i usłyszeć jakieś ding! :)
    Apropos, ciekawe jak bardzo niezsynchronizowane są różne (co
    poważniejsze) serwery ntp.

    > (w obie strony sumaryczne) jest moim zdaniem katastrofalne, ja nie
    > potrafię w takich warunkach rozmawiać (słyszę echo, które opóźnione
    > o taki czas bardzo przeszkadza). No może w half-dupleksie.
    >
    > Tak na oko 20 lat temu, jeśli opóźnienie było większe niż 500 ms,
    > traktowano to jako awarię. Z tym że wtedy opóźnienia w publicznym
    > Internecie były dużo większe niż obecnie, więc używało się specjalnych,
    > dedykowanych połączeń.

    To jest MZ konsekwencja, tanich, gównianych dostawców co wcale nie
    gwarantuje braku gównianości tych droższych.

    --
    Marcin

  • 90. Data: 2018-02-05 11:23:24
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 04.02.2018 o 12:02, Krzysztof Halasa pisze:

    > Za komuny to było celowe, żeby można było względnie bezpiecznie przerwać
    > transmisję, gdyby "na żywo" ktoś coś nie tak np. powiedział.

    Teraz pewnie się boją, że ktoś powie 'dupa'.

    Ale za prawdziwej komuny to wszystko szło na żywo bez opóźnień, pewnie
    przez brak kasy czy innych środków na linie opóźniające.

    A jak coś próbowali cenzurować (jak transparenty solidarnościowe na
    meczu Polska-ZSRR), to nieudolnie i nie zdążając.

    MJ