  • 11. Data: 2015-04-28 12:39:40
    Temat: Re: Zatopiony w kamieniu mikroprocesor
    Od: bartek <b...@g...com>

    On 28.04.2015 12:10, tomekp wrote:

    > Moze kandydat wcale tego nie chce

    Piotr mówił o śmieciach. Odpadach przypadkowo pozostawionych
    przez ufolców 900mln lat temu. Przypisywanie śmieciom
    wiadomości i zdolności aktywnego ukrywania to lekka przesada;-)

    > Aby zaistniala chec przetopienia piasku potrzebna jest inteligencja. Na
    > jej powstanie ewolucja przewiduje
    > znacznie mniej czasu niz na przetworzenie pletwy w kopyto.

    I nie widzę w tym nic dziwnego. To nie tak, że raptor czy wiewiórka
    nie ma inteligencji. Jakąś tam malutką ma. Teraz trzeba tylko
    powiększyć mózg.

    Piszesz też o 200 tys lat. Człowiek ewoluował do obcej postaci
    znacznie dłużej, małpy bywają dość rozgarnięte (używają inteligencji
    jako jednego z głównych atutów przy przetrwaniu, dlatego jest ona
    też dość mocno promowana) nie mówiąc o takim homo erectus.
    190tys lat temu to człowiek praktycznie nie różnił się budową od
    obecnego.

    2mln lat temu małpoludy już narzędzia sobie robiły.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Kultura_olduwajska

    Nie były to tranzystory (aby trzymać się tematu grupy), ale
    jednak trochę inteligencji musiały sobie "naewoluować";-)

    Kończę, zanim mnie wygonią z tym offtopem.

    pzdr
    bartekltg

  • 12. Data: 2015-04-28 13:02:40
    Od: bartek <b...@g...com>

    On 28.04.2015 12:21, Zachariasz Dorożyński wrote:

    > Musi być jeszcze jakieś życie we wszechświecie. Podejrzewam że tego
    > życia może być sporo. Jedno będzie prymitywne inne bardziej niż my
    > rozwinięte. Druga pewna informacja jest taka że w przypadku Ziemian
    > nigdy nie skontaktujemy się z nimi a oni z nami. Ziemia jest na
    > zadupiu i nikt nie ma tyle energii żeby tu dolecieć albo stąd dalej
    > niż na Księżyc dolecieć.

    To akurat jest zaleta. Ciężko się buduje cywilizacje, jeśli, jak w
    centrum Galaktyki, ciągłe bliskie przeloty gwiazd powodują zmiany
    orbit a nawet wymianę czy porzucanie planet.

    > Ograniczona eksploracja Księżyca to szczyt
    > możliwości energetycznych Ziemian.

    Nie do końca.
    Drogie jest jedynie opuszczenie Ziemi. DeltaV 9-10 km/s.

    Lot z niskiej orbity na Księzyc to 5.93km/s.

    Z LEO na orbitę Hohmana Ziemia-Mars 4.3km/s,
    Do tego 0.9 (do parabolicznej) + 1.4(z parabolicznej na niską orbitę),
    więc Mars ma 6.6. Tyle, że ostatni człon, a przy pewnym zacięciu
    i oba ostatnie człony można dostać tanio (kosztem masy osłony
    termicznej... która i tak jest potrzebna do lądowania) z hamowania
    atmosferycznego.
    I lot na marsa _energetycznie_ jest tańszy niż na Księzyc.

    Z powrotem jest gorzej, bo aby wrócić z Ksiązyca wystarczy 2.3km/s,
    a z Marsa trzeba wysatrtować, co na dzień dobry daje 4.1km/s (dobrze,
    że nie ziemskie 10), ale tam można myśleć o zmajstrowaniu paliwa.

    Uwaga, pamiętaj, że deltaV przekłada się na paliwo wykładniczo.

    pzdr
    bartekltg

  • 13. Data: 2015-04-28 13:12:11
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    > I nie widzę w tym nic dziwnego. To nie tak, że raptor czy wiewiórka
    > nie ma inteligencji. Jakąś tam malutką ma. Teraz trzeba tylko
    > powiększyć mózg.

    Słoń ma bardzo duży łeb i potrafi rozsądnie posługiwać się trąbą. Ale do
    człowieka mu jeszcze bardzo daleko.

> [...]
    > też dość mocno promowana) nie mówiąc o takim homo erectus.
    > 190tys lat temu to człowiek praktycznie nie różnił się budową od

    Czlowiek współczesny istnieje od ok. 200 tys. lat. To co było wczesniej
    to bystre istoty ale jednak pozbawione tego czegoś co człowiekowi kazało
    zajmować się sprawami nie związanymi tylko i wyłącznie z przetrwaniem.
    Np. malowidła jaskiniowe, grzebanie zmarłych czy jakies formy
    religijności.

    > 2mln lat temu małpoludy już narzędzia sobie robiły.
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Kultura_olduwajska

    Dzisiejsze małpy nadal posługują sie prymitywnymi narzędziami ale zadna
    z nich nie narysowała w klatce w zoo banana.

    > Kończę, zanim mnie wygonią z tym offtopem.

    fakt, niezły offtopic

  • 14. Data: 2015-04-28 13:39:56
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "bartek" <b...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > jako jednego z głównych atutów przy przetrwaniu, dlatego jest ona
    > też dość mocno promowana) nie mówiąc o takim homo erectus.

    Niedawno w TV - wspólne stado małp i psów.
    Gdyby małpy miały domy to można by mówić o udomowieniu psów przez małpy :)
    (lub odwrotnie).
    P.G.

  • 15. Data: 2015-04-28 14:41:05
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-04-28 o 11:40, tomekp pisze:

    > Ja ta ksiazke przeczytalem kilka razy bo za pierwszym nie wierzylem
    > wlasnym oczom. Nadal nie wiem czy wierzyc czy nie wierzyc. Te niby
    > naukowe wyjasnienia sa jeszcze bardziej irracjonalne niz same znaleziska.

    Dałeś się pięknie zmanipulować. ;)
    Zakładam, że te naukowe "wyjaśnienia" również zostały zaprezentowane w
    tej książce albo innych źródłach
    kreacjonistyczno-ufologiczno-daenikenowskich? Klasyczne zagranie
    erystyczne, za wielką wodą określane mianem "straw man argument", u nas
    zwane uczenie "sofizmatem rozszerzenia" albo bardziej popularnie
    "atakowaniem chochoła". Polega to na tym, że prezentujesz rację drugiej
    strony w sposób niedokładny lub zgoła fałszywy, aby wydawała się głupia
    i niedorzeczna.
    Przykład: kreacjonista twierdzący, iż zdaniem uczonych "wszystko
    powstało przez przypadek".

    Warto też pamiętać o następującej zasadzie:
    "Jeśli wydaje ci się, że specjaliści z jakiejś dziedziny popełnili jakiś
    zabawny i niedorzeczny błąd, a Ty nie masz na ten temat zielonego
    pojęcia, to najpewniej nie wiesz czegoś, co oni wiedzą. I właśnie to coś
    zmienia optykę całej sprawy".

  • 16. Data: 2015-04-28 14:47:32
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-04-28 o 11:40, Piotr Gałka pisze:

    > Ja na to patrzę tak:
    > Na kartce, na poziomej osi historia wszechświata (1cm=1miliard lat)
    > Na to nałożona historia Ziemi.

    Jasne. Żeby nie było - ja nie wykluczam definitywnie takiej możliwości.
    Po prostu rzekome "dowody" są bardzo słabe. Zwykle opierają się na
    nadinterpretacji, erystyce i jawnych fałszerstwach. Ich autorzy prawie
    zawsze nie mają żadnych kompetencji, aby wypowiadać się o historii czy
    geologii z pozycji eksperta (jak np. hotelarz Daeniken).
    Nawet jeśli nie można sprawy rozstrzygnąć definitywnie (bo brak dowodów
    za lub przeciw) nie znaczy to, że obydwie opcje są jednakowo
    prawdopodobne. Tutaj powinno się stosować brzytwę Ockahama, odrzucając
    hipotezy o niskim prawdopodobieństwie a priori.

    Poza tym krótka wizyta to jedno. Co ludzie jednak mówią o wielkich
    cywilizacjach, które jednak musiałyby pozostawić po sobie jakieś ślady w
    zapisie geologicznym (np. wyeksploatowane zasoby naturalne).

  • 17. Data: 2015-04-28 14:51:08
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-04-28 o 11:51, tomekp pisze:

    > humanoida wystarczylo jej tylko ok. 200 000 lat. Cos tu jest chyba
    > pomylone ...

    Zgadzam się. W twoim przypadku pomylone jest twoje rozumienie teorii
    ewolucji. Ale nie przejmuj się, popełniasz ten sam błąd, co większość
    populacji (nawet tej wykształconej). Przypisujesz ewolucji jakiś cel i
    kierunek. A ona tymczasem jest jedynie prostym systemem ujemnych
    sprzężeń zwrotnych pomiędzy populacją osobników i otoczeniem. Tam nie ma
    żadnego bezwzględnego imperatywu, który nakazywałby gnanie naprzód,
    jeśli sytuacja jest stabilna i nie występuje żadna presja w kierunku
    tworzenia humanoidów z wielkimi mózgami. :)

    Popełniasz też inny, częsty błąd - antropocentryzm.

  • 18. Data: 2015-04-28 15:13:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości

> [...]
    >jeśli sytuacja jest stabilna i nie występuje żadna presja w kierunku
    >tworzenia humanoidów z wielkimi mózgami. :)

    Zgadza sie, sinice i inne wczesne bakterie nadal istnieja i maja sie
    dobrze.

    Ale tez popelniasz jeden blad - doswiadczenie wskazuje ze jak juz sie
    wyhoduja humanoidy z wielkimi mozgami, to biora sie za eksterminacje
    innych gatunkow :-)

    >Popełniasz też inny, częsty błąd - antropocentryzm.

    niehumanoidy beda mialy problem z wyksztalceniem cywilizacji
    technicznej.
    Jak tu mlotek trzymac kopytkiem :-)

    Choc ... przy elektronice i lutowaniu trzeciej reki brakowalo.
    Osmornica lepiej przystosowana, albo chwytna traba ...

    Chociaz ... to w sumie krotki epizod byl, teraz smd to jeszcze inna
    technika :-)

    J.

  • 19. Data: 2015-04-28 15:29:00
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-04-28 o 15:13, J.F. pisze:

    > Ale tez popelniasz jeden blad - doswiadczenie wskazuje ze jak juz sie
    > wyhoduja humanoidy z wielkimi mozgami, to biora sie za eksterminacje
    > innych gatunkow :-)

    Za mała próbka, żeby na tej podstawie wyciągać ogólne wnioski. :)

    > niehumanoidy beda mialy problem z wyksztalceniem cywilizacji technicznej.
    > Jak tu mlotek trzymac kopytkiem :-)

    A to niby chwytne kończyny może mieć tylko dwunogi, dwuręki humanoid,
    który porusza się w pozycji wyprostowanej? ;)

    Poza tym pisząc o antropocentryzmie miałem na myśli coś innego -
    stawianie naszego gatunku w centrum wszechświata, jakbyśmy mieli być
    ostatecznym celem jego istnienia. Człowiek jest zaledwie efektem procesu
    ewolucji, nie jego celem.

  • 20. Data: 2015-04-28 15:33:15
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

> [...]
    > stawianie naszego gatunku w centrum wszechświata, jakbyśmy mieli być
    > ostatecznym celem jego istnienia. Człowiek jest zaledwie efektem procesu

    taaaaaaaaaaaaaaaaaaa... europa...