  • 11. Data: 2019-08-23 13:17:32
    Temat: Re: kasowanie RTG
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > I skasowal sie ?
    > Dentystyczny rentgen, czy jakis wiekszy ?

    Skasował. W akcji brał udział łańcuszek ludzi dobrej woli, nawet
    nie wiem jaki aparat był na jego końcu.

    > dentystyczny radar chyba tez mocniejszy ...

    Na temat dentystycznych radarów nic mi nie wiadomo, a co do rentgenów,
    to nie widzę powodów, żeby był.

    Jako małemu dziecku robiono mi zdjęcie klatki piersiowej, po albo
    w trakcie zapalenia płuc. Stałem pod ścianą w sporym pomieszczeniu,
    a po drugiej jego stronie zamocowana była nieosłonięta niczym lampa
    rentgenowaska. Taka jak na rysunkach w encyklopedii, wielka szklana
    bania ze ściętym blokiem wolframowym w środku. Zostawiono mnie tam
    samego, potem pani krzyknęła z dala żebym nie oddychał, włączono prąd
    i przez kilka sekund słyszałem buczenie ogromnego transformatora.
    Na koniec trzeba było czekać na wywołanie klisz, by dało się ocenić,
    czy zdjęcie nie wyszło poruszone. Wtedy cała akcja do powtórki.

    Niedawno znajomy technik medyczny pokazywał mi jak to dzisiaj wygląda.
    Klisz srebrowych oczywiście już nie ma. Źródło w porównani z tamtą
    banią śmiesznie małe. Wiązka kierowana osłonami -- tam gdzie nie
    pada światło w trakcie jej modelowania, a potem promienie X w czasie
    ekspozycji, tam może leżeć kaseta detektora i nic nie wykryję (ja
    byłem naświetlony cały, dali mi tylko osłonę na dupę, by chronić to,
    co z drugiej strony). Zapytałem o czasy naświetlania -- są podobne
    do tych, jakie znamy z fotografii, na przykład 1/100 sekundy.
    O poruszonym zdjęciu mowy być nie może.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2019-08-23 15:34:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

> [...]

    >samego, potem pani krzyknęła z dala żebym nie oddychał, włączono prąd
    >i przez kilka sekund słyszałem buczenie ogromnego transformatora.

    Przy czym do konca nie wiadomo ile z tego trwalo "naswietlanie"

> [...]
    >banią śmiesznie małe. Zapytałem o czasy naświetlania -- są podobne
    >do tych, jakie znamy z fotografii, na przykład 1/100 sekundy.

    No wlasnie - a kiedys ten rtg dentystyczny byl na klisze, to i on byl
    mocniejszy niz dzis.

    Zęby chyba ciensze od kosci, walizek itp ... wiec jesli dzisiejszy
    skaner nie kasuje, to czy dzisiejszy rtg medyczny skasuje ?

    J.

  • 13. Data: 2019-08-23 16:06:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Przy czym do konca nie wiadomo ile z tego trwalo "naswietlanie"

    Spodziewam się, że tyle samo co buczenie. Nie widzę powodu, by było
    inaczej.

    > No wlasnie - a kiedys ten rtg dentystyczny byl na klisze, to i on byl
    > mocniejszy niz dzis.

    Ale już jest słabszy i ma odczyt bezpośredni, zdjęcie natychmiast widać
    w komputerze. W międzyczasie mieliśmy jeszcze tzw. "małoobrazkowe
    prześwietlenie płuc", w ramach badań okresowych profilaktyki gruźlicy.
    Tam zamiast dużej kliszy był ekran z luminoforam, a zdjęcie robione
    było przez obiektyw na małym obrazku. Dawka przy małym obrazku była
    *większa* niż przy dużym, ale samo badanie było dużo tańsze, ze względu
    na miniejsze zużycie materiałów fotograficznych. Zdrowiem pacjentów się
    nie przejmowano (byle nie mieli gruźlicy).

    > Zęby chyba ciensze od kosci, walizek itp ... wiec jesli dzisiejszy
    > skaner nie kasuje, to czy dzisiejszy rtg medyczny skasuje ?

    Sądzę, że nie skasuje. Może by i mógł, ale nie uruchomi się po ustawieniu
    zbyt dużych dawek. Poza czasem ekspozycji ustawia się też napięcie,
    co wpływa na "twardość" prominiowania. Inaczej prześwietla sie kości,
    inaczej tkanki miękkie.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2019-08-25 20:22:41
    Od: d...@g...com

    użytkownik J.F. napisał:

    > No wlasnie - a kiedys ten rtg dentystyczny byl na klisze, to i on byl
    > mocniejszy niz dzis.

    Dziś masz matryce CMOS z dużym pikselem, nie potrzeba już takiej
    mocy jak kiedyś, wystarczy czulszy piksel.
    Nowe lustrzanki z największymi matrycami robią dobre zdjęcia
    przy śmiesznie małym oświetleniu.

    Duży piksel = większa czułość = niższe szumy = krótki czas ekspozycji.
    Do tego wynaleźli lepsze "luminofory".

  • 15. Data: 2019-08-25 21:35:03
    Od: t-1 <t...@t...pl>

> [...]
    > fotograficznymi. Bo ponoć się zdarzało, że na lotnisku potrafili zdjęcia
    > z wakacji zaświetlić. Wtedy wszystko mogło być mocniejsze.

    Ponoć w tych czasach, na ruskiej granicy wyciągali klisze z aparatu i
    stwierdzali, że można przewieźć, bo żadnych wrogich zdjęć nie widać. :)

  • 16. Data: 2019-08-25 22:35:15
    Od: mk <lp.pw@myzskm>

    W dniu 25.08.2019 o 20:22, d...@g...com pisze:

    > Dziś masz matryce CMOS z dużym pikselem, nie potrzeba już takiej
    > mocy jak kiedyś, wystarczy czulszy piksel.
    > Nowe lustrzanki z największymi matrycami robią dobre zdjęcia
    > przy śmiesznie małym oświetleniu.

    Które? Jeśli mamy do uwiecznienia dynamiczne sceny w np. półmroku
    pomieszczenia, to wciąż bez doświetlania lampą błyskową uzyskamy co
    najwyżej średnie efekty... w każdym razie jakoś słabo to będzie wyglądać
    w porównaniu subiektywnym do tego, co oko ludzkie w takich warunkach widzi.
    A, jeszcze jedno, o szybkości zbierania światła decyduje obiektyw, a
    mała matryca może być tak samo czuła jak duża. Bo czemu nie? Wszak duża
    powierzchnia dużej matrycy składa się z wielu malutkich powierzchni...

    > Duży piksel = większa czułość = niższe szumy = krótki czas ekspozycji.

    Śmierdzi mi tu popularnym wśród fotografów mitem o złych megapikselach i
    dobrym dużym pikselu...

    pzdr
    mk

  • 17. Data: 2019-08-25 23:24:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello mk,

    Sunday, August 25, 2019, 10:35:15 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > powierzchnia dużej matrycy składa się z wielu malutkich powierzchni...
    > Śmierdzi mi tu popularnym wśród fotografów mitem o złych megapikselach i

    Nic nie śmierdzi - czysta fizyka. Kwantowa. Jak piksel zaczyna zbierać
    policzalną liczbę fotonów, to nie ma mowy o małych szumach.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 18. Data: 2019-08-26 10:24:11
    Od: mk <lp.pw@myzskm>

    > Nic nie śmierdzi - czysta fizyka. Kwantowa. Jak piksel zaczyna zbierać
    > policzalną liczbę fotonów, to nie ma mowy o małych szumach.

    No to bierzemy duży piksel i ciach go pionowo, i jeszcze raz ciach go
    poziomo. Był jeden, mamy cztery. Czemu owe cztery piksele mają być
    gorsze w pozyskiwaniem fotonów niż duży przed podziałem? Problem szparki
    między pikselami? Praktyka pokazuje, że obecnie nawet w tak skrajnym
    przypadku jak w telefonach komórkowych, przy mikronowych pikselach,
    problem jest niemal pomijalny. Szum w pojedynczym pikselu się zwiększy?
    Tak, ale też rozmiar piksela będzie odpowiednio mniejszy! A o jakości
    szumowej zdjęcia o ustalonych rozmiarach (powiedzmy 20x30 cm) decyduje
    ilość szumu związana z jednostka powierzchni (np. 1 mm^2), a nie per
    piksel!!!

    ps. Duża matryca daje zalety paradoksalnie po zupełnie przeciwnej
    stronie problemu, tj. tam gdzie światła jest pod dostatkiem (tyle ile
    tylko zechcemy), ale i tu odpowiednie techniki pozwalają mniejszym
    matrycom być w grze.

    pzdr
    mk

  • 19. Data: 2019-08-26 12:28:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello mk,

    Monday, August 26, 2019, 10:24:11 AM, you wrote:

    > No to bierzemy duży piksel i ciach go pionowo, i jeszcze raz ciach go
    > poziomo. Był jeden, mamy cztery. Czemu owe cztery piksele mają być
    > gorsze w pozyskiwaniem fotonów niż duży przed podziałem?

    Dlatego, że każdy z nich dostanie 1/4 fotonów w porównaniu z tym
    dużym. Takie trudne do zrozumienia? Poziom szumów rośnie o dwa bity -
    12 dB. To bardzo dużo.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 20. Data: 2019-08-26 14:47:11
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    > Dlatego, że każdy z nich dostanie 1/4 fotonów w porównaniu z tym
    > dużym. Takie trudne do zrozumienia? Poziom szumów rośnie o dwa bity -
    > 12 dB. To bardzo dużo.

    Chyba trochę przesadziłeś. Przy 1/4 powierzchni stosunek sygnału do
    szumu pogorszy się dwukrotnie. Aparaty o małej matrycy stosują często
    uśrednianie, właśnie z czterech pikseli. To w zasadzie daje taki sam
    S/N, jak jeden duży piksel. Ale nazywa się, że matryca ma 48 milionów
    pikseli :-)
    W praktyce jednak większe niż powierzchnia piksela znaczenie ma
    technologia. A tu nastąpił bardzo duży postęp, mój APSC daje użyteczny
    obraz przy ISO 6400, nie do pomyślenia parę lat temu.

    P.P.