  • 81. Data: 2016-08-01 12:42:58
    Temat: Re: zmiana ustawy ?
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-08-01 o 10:42, Jarko pisze:
    > Użytkownik "Adam" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Która zmiana ustawy ? Od kiedy zaczeła obowiązywać ?
    > Link poproszę.

    Ciężko będzie znaleźć :(

    Tak na szybko:

    USTAWA z dnia 1 lutego 1983 r. Prawo o ruchu drogowym.
    ROZDZIAŁ 2
    Ogólne zasady ruchu drogowego

    Art. 5.3

    Jeżeli z norm, znaków, sygnałów i poleceń, o których mowa w ust. 1,
    wynika różny sposób zachowania się, uczestnik ruchu jest obowiązany
    stosować się do nich w następującej kolejności:

    1) do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub
    uprawnione do jego kontroli,

    2) do sygnałów świetlnych,

    3) do znaków drogowych,

    4) do norm zawartych w przepisach.

    Aktualna ustawa:

    DZIAŁ II
    Ruch drogowy
    Rozdział 1
    Zasady ogólne

    Art. 5. 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są
    obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby
    kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych
    oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny
    sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub
    znaki drogowe.
    2. Polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem lub
    uprawnione do jego kontroli mają pierwszeństwo przed sygnałami
    świetlnymi i znakami drogowymi.
    3. Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi
    regulującymi pierwszeństwo przejazdu.

    Ale nie widzę wprost "znikania" znaków przy uszkodzeniu sygnalizacji
    świetlnej - może siedzi to gdzieś w rozporządzeniach do ustawy.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 82. Data: 2016-08-01 12:46:19
    Temat: Re: kto ma pierwszeństwo na rondzie
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-08-01 o 11:09, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Jestes pewny ?
    > Rozporzadzenie o znakach jak najbardziej przewiduje znak "zwykle rondo",
    > tzn po prostu rondo bez przymiotnikow, gdzie pierwszenstwo ma ten z
    > prawej, a wiec wjezdzajacy.
    > I dodatkowo mozliwosc postawienia znaku "ustap pierwszenstwa" na wjazdach.
    >
    > Do tego jest drugie czy wiecej rozporzadzen o znakach i drogach,
    > bedacych w sumie bardziej instrukcja dla drogowcow, jak te drogi maja
    > byc budowane, organizowane i oznakowane.
    > Tam byc moze jest zakaz "zwyklego ronda" czy moze nakaz "nienormalnego".

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Rondo_%28drogownictwo%
    29

    cytat:

    Zgodnie z Rozporządzeniem MI w sprawie szczegółowych warunków
    technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń
    bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach,
    znak drogowy C-12 ruch okrężny na drogach publicznych stosuje się zawsze
    w połączeniu ze znakiem A-7 ustąp pierwszeństwa przejazdu.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 83. Data: 2016-08-01 12:56:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 01.08.2016 00:01, J.F. wrote:

    >Chyba tam gdzie ruch lewostronny;)

    Cos takiego chcialem napisac, ale przeciez sa i inne kraje.
    Tylko jakos nie potrafie sobie przypomniec jakie tam znaki ... znaczy
    sie nigdy nie bylo problemow z pierwszenstwem - byc moze z powodu
    malego/duzego ruchu lub swiatel.

    J.

  • 84. Data: 2016-08-01 13:11:06
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 01.08.2016 12:42, Adam pisze:

    > Ale nie widzę wprost "znikania" znaków przy uszkodzeniu sygnalizacji
    > świetlnej - może siedzi to gdzieś w rozporządzeniach do ustawy.

    Jakiego znowu znikania???

    Przecież wiele znaków (np. 'STOP') stoi na skrzyżowaniach właśnie po to,
    żeby obowiązywały wtedy, kiedy światła zgasną.

    Pomysł, że nieczynna sygnalizacja kasuje jakieś znaki jest tak
    absurdalny, że aż pojąć nie można, że komuś się coś takiego uroiło.

    MJ

  • 85. Data: 2016-08-01 13:13:55
    Temat: Re: rozporządzenie z 2003 r. znak C-12.
    Od: "Jarko" <u...@a...ks>

    Użytkownik "Michał Jankowski" <m...@f...edu.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach

    > "Znak C-12 stosuje się łącznie ze znakiem A-7".

    To rozporządzenie z 3 lipca 2003 r. było nowelizowane dziesięć razy.
    Dziesięć nowych rozporządzeń zmieniających przepisy.
    http://mib.gov.pl/2-Znakiisygnalydrogowe.htm#

    zapis dotyczący znaku C-12 mógł zostać zmieniony.

  • 86. Data: 2016-08-01 13:16:38
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 01.08.2016 12:15, J.F. wrote:

    > Niezgodne z przepisami na pewno jest niedobre :-)

    Tak, ale zgodne z przepisami wcale nie musi być dobre. Każdy kto miał
    cokolwiek wspólnego z projektowaniem czegokolwiek, wie że zgodność z
    przepisami to tylko część dobrego projektu.

    > A jednak jest znak "nakaz jazdy prosto lub w prawo" (lewo).

    I co z tego?

    Shrek

  • 87. Data: 2016-08-01 13:19:50
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 01.08.2016 12:56, J.F. wrote:

> [...]
    > Tylko jakos nie potrafie sobie przypomniec jakie tam znaki ... znaczy
    > sie nigdy nie bylo problemow z pierwszenstwem - byc moze z powodu

    Z tego co pamiętam po prostu rondo (aczkolwiek daleka Azja to średni
    przykład, bo tam znaki mają charakter "kolekcjonerski"). Z automatu ci
    co są na rondzie mają pierwszeństwo. Ogólnie podejrzewam, że zasady dla
    ronda to wymyślali tam gdzie był lewostronny, więc normalnie zasada
    ogólna wystarczała.

    Shrek

  • 88. Data: 2016-08-01 13:21:35
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2016-08-01 o 12:46, Adam pisze:
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Rondo_%28drogownictwo%
    29

    Póki co, Wikipedia nie jest jeszcze obowiązującym prawem.
    I dzięki Bogu, bo przecież każdy tam może swoje "mądrości" zamieszczać.
    Co widać w powyższym przykładzie.
    Ale gorsze jest to, że czasem dla kogoś to staje się źródłem wiedzy. :/
    --
    Akarm
    http://www.bykomstop.avx.pl

  • 89. Data: 2016-08-01 13:25:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michał,

    Monday, August 1, 2016, 12:26:06 PM, you wrote:

> [...]
    > drogowych oraz urządzeń
    > bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach

    A jednak załącznik do tego rozporządzenia, stanowiący odrębny
    dokument. Dla zainteresowanych:
    http://dziennikustaw.gov.pl/du/2003/s/220/2181/D2003
    220218102.pdf
    Ale do tego było mnóstwo zmian i nie widzę tekstu jednolitego :(

    > "Znak C-12 stosuje się łącznie ze znakiem A-7".

    Coś Ci się skróciło, bo zapis brzmi następująco:
    ,,Znak C-12 stosuje się łącznie ze znakiem A-7 i umieszcza się na
    każdym wlocie zgodnie z zasadami określonymi w punkcie 5.2.1.2."

    Ale nie zmienia to sensu przepisu, bo w punkcie 5.2.1.2 tylko
    wzmocniono nakaz łączenia C-12 z A-7.

    Cała ta sprawa pokazuje bałagan w polskim systemie tworzenia prawa -
    sprawy istotne są umieszczane w zapisach bardzo niskiej rangi :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 90. Data: 2016-08-01 13:26:11
    Od: "Jarko" <u...@a...ks>

    > Ciężko będzie znaleźć :(
    >
    > Ale nie widzę wprost "znikania" znaków przy uszkodzeniu sygnalizacji
    > świetlnej - może siedzi to gdzieś w rozporządzeniach do ustawy.
    >
    > Adam

    Rozporządzenie nie może zmieniać ustawy.
    Rozporządzenie jest aktem niższego rzędu od ustawy.