  • 21. Data: 2018-02-05 10:26:13
    Temat: Re: kupiłech bluray
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Mon, 05 Feb 2018 09:05:39 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Dość subtelna. Niewidoczna na pierwszy rzut okiem.
    > Mam nawet chyba jedno BD, gdzie po prostu nie wiem o co chodzi bo
    > wszystko wygląda ok. Oczywiście ta płyta daje się odtworzyć, ale jak
    > zrzucam całość, to dochodzi w jedno miesce i koniec.

    Uuuu... to rzeczywiście słabo. A tłoczone też tak mają?

    > Sprawdze losowo kilka płyt, które nagrywałem 2-3 lata temu i dam znać
    > jak się trzymają. To są zdaje się DL'ki (50GB).

    Czekamy, dzięki!

    > Wiem za to, że te barwnikowe LTH są o kant d... bo to były pierwsze BD-R
    > jakie używałem i jak chciałem po tych paru latach coś obejrzeć, to mi
    > nawet płyty nie chciało rozpoznać.
    >
    > Normalne - kolor metaliczny, ciemno-ciepo-szary. LTH - złote.
    > http://4.bp.blogspot.com/-QhFXHBnCV4g/UkKp6pEDq3I/AA
    AAAAAAOKo/IHnM7QcWWIE/s1600/BDLTH.jpg

    Czy podczas zakupu te LTH są jakoś oznaczone? Czy da się rozpoznać, że tych
    nie warto po samym opakowaniu?

    > Natomiast po przeciwnym biegunie są Millenniaty (MDisc) i tych
    > zasadniczo używam do archiwizacji tego co cenne. Z tym, że tanie to one
    > nie są.

    A te MDisc to bluray czy DVD?

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 22. Data: 2018-02-05 11:01:16
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Tak z ciekawości (burza mózgów):
    A gdyby użyć płyt wielokrotnego zapisu, i powiedzmy raz na 2-3 lata przepisywać
    zawartość?
    Z tym że generalnie z płytami wielokrotnego zapisu dobrych doświadczeń nie mam (dość
    często nagrywarki, odtwarzacze czy nawet oprogramowanie odmawiały współpracy - po
    głowie mi chodzi, że nie nadawały się do nagrania przez różne oprogramowanie
    "ratunkowe" płyt samobootujących), do tego dochodzi ryzyko choćby przypadkowego
    usunięcia (skasowania lub nadpisania) ważnych danych czy nawet zawirusowania.

  • 23. Data: 2018-02-05 11:57:36
    Od: Stregor <s...@w...to.gmail.com>

    > A te MDisc to bluray czy DVD?

    BlueRay, ceramiczne, odporne na światło i inne czynniki atmosferyczne.
    Ponoć 1000 lat wytrzymują.

    Wymagają do nagrania specjalnej nagrywarki (5x mocniejszy laser musi ona
    mieć). Odtwarzane są już w zwykłej.

    --
    Pozdrawiam,
    Stregor

  • 24. Data: 2018-02-05 13:03:59
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-02-05 o 11:01, ń pisze:
> [...]
    usunięcia (skasowania lub nadpisania) ważnych danych czy nawet zawirusowania.

    Lepiej kopiować na "zwykłe", zapisywalne DVD. Okres można zwiększyć do
    kilku lat, a stare wykorzystać np. na podkładki pod kawę ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 25. Data: 2018-02-05 13:14:10
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-02-05 o 13:03, Adam pisze:

    > Lepiej kopiować na "zwykłe", zapisywalne DVD. Okres można zwiększyć do
    > kilku lat, a stare wykorzystać np. na podkładki pod kawę ;)

    Lepiej, szybciej i wygodniej to jednak na jakiś HD.
    Płytki optyczne, nieważne której generacji tylko jako hobby
    lub do archiwizowania bajek dla dzieciaka. Jak padną
    to on już nimi nie będzie zainteresowany.

    Pozdrawiam

  • 26. Data: 2018-02-05 13:46:51
    Od: ń <ń@ń.ń>

    No jednak płytki wydają mi się bardziej niz HDD odporne na pioruny i powodzie, nie
    mówiąc o upadkach i innych polach magnetycznych.
    Płyty nie lubią wody? Nie są hermetyczne?
    W sumie to nawet pierwsze lepsze z brzegu karty pamięci i pendrajwy nie są
    hermetyczne (potrzebują wersji waterproof).

    -----

  • 27. Data: 2018-02-05 14:01:49
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    > Teraz z mojego doświadczenia (parę lat), jeśli płyty BD będa przechowywane
    > w dobrych warunkach to mają lepszą trwałość niż standardowe DVD. Te
    > standardowe przynajmniej.

    Po czym poznajesz tę "lepszą trwałość"? Moje "standardowe" wypalane
    około 20-letnie CD i około 15-letnie DVD odczytują się w 100%, w testach
    "jakości dysku" Nero CD-DVD Speed mimo upływu czasu wypadają zwykle
    zdecydowanie lepiej niż aktualnie dostępne nośniki wypalane na aktualnie
    dostępnych nagrywarkach.

  • 28. Data: 2018-02-05 14:09:09
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 05.02.2018 o 11:57, Stregor pisze:

    > BlueRay, ceramiczne, odporne na światło i inne czynniki atmosferyczne.
    > Ponoć 1000 lat wytrzymują.
    >
    > Wymagają do nagrania specjalnej nagrywarki (5x mocniejszy laser musi ona
    > mieć). Odtwarzane są już w zwykłej.

    Mała poprawka: technologia M-DISC jest dostępna także w (nowszych)
    nagrywarkach DVD.

  • 29. Data: 2018-02-05 15:26:57
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-02-05 o 13:46, ń pisze:

> [...]
    > W sumie to nawet pierwsze lepsze z brzegu karty pamięci i pendrajwy nie są
    hermetyczne (potrzebują wersji waterproof).

    W ciekawym miejscu mieszkasz skoro masz problem z piorunami i powodziami.

    Pozdrawiam

  • 30. Data: 2018-02-05 15:29:11
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > W sumie to nawet pierwsze lepsze z brzegu karty pamięci i pendrajwy nie są
    hermetyczne (potrzebują wersji waterproof).

    Kolejna rzecz:
    Płyta jeśli pada, to najczęściej "po trochu" - resztę można odczytać.
    Natomiast długo przechowywany HDD, lub pamięć w pendrive potrafi padnąć
    raz a dobrze.
    Jeśli nawet padnie cała płyta, to szukamy dubletu. Jeśli padnie HDD, to
    już bardziej boli.
    No, chyba, że dane trzymamy na RAID6 z dyskami HotSpare - ale w grudniu
    2017 widziałem dwie macierze QNAP, każda po 12xHDD, które jednak jak na
    złość padły logicznie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam