  • 31. Data: 2018-02-05 15:34:12
    Temat: Re: kupiłech bluray
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-05, Roman Tyczka <n...@b...no> wrote:

    > Uuuu... to rzeczywiście słabo. A tłoczone też tak mają?

    No właśnie te były tłoczone (oryginalne z filmami). Ale przed chwilą
    trafiłem też na własną z 2013 z bardzo niewielkim uszkodzeniem i też
    wykrzaczyła się na 5. GB.

    > Czekamy, dzięki!

    No wiec nie jest źle. Najstarsze własnoręcznie wypalone płyty jakie mam
    to 25GB z poczatku 2010. Nie były przechowywane w super warunkach, ale
    nie noszą widocznych uszkodzeń. Odczyt stabilny (dd if=/dev/sr0 bs=2M
    of=/dev/null) na poziomie 25-35MB/s. Sprawdziłem dwie takie, wszystko
    ok, znaczy przerzuciło całą płytę bez błędów.

    Te DL 50GB są z marca 2013. Też nie ma problemu. Sprawdziłem 3 i już mi
    się dalej nie chciało. Przechowywane w suszarce, w pudełkach.

    Wszystkie powyższe to Mitsubishi z powłoką do drukowania na
    atramentówkach.

    AAAAAAOKo/IHnM7QcWWIE/s1600/BDLTH.jpg

    > Czy podczas zakupu te LTH są jakoś oznaczone? Czy da się rozpoznać, że tych
    > nie warto po samym opakowaniu?

    Są (a przynajmniej powinny być) oznaczone LTH lub LTH type.

    Oba rodzaje.

    --
    Marcin

  • 32. Data: 2018-02-05 15:43:46
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-05, knrdz <x...@t...cy> wrote:

    > Po czym poznajesz tę "lepszą trwałość"? Moje "standardowe" wypalane

    Spekuluję na podstawie wiedzy jak są wykonane i danych z testów (poniżej).

    > około 20-letnie CD i około 15-letnie DVD odczytują się w 100%, w testach
    > "jakości dysku" Nero CD-DVD Speed mimo upływu czasu wypadają zwykle
    > zdecydowanie lepiej niż aktualnie dostępne nośniki wypalane na aktualnie
    > dostępnych nagrywarkach.

    Zarówno DVD jak i BD powidnny wytrzymać te X-XX lat, ale biorąc pod
    uwagę użytą technologię, BD powinny dłużej. To, plus testy w komorach
    przyspieszonego starzenia (accelerated weathering i podobne).

    https://www.cdrom2go.com/blog/longevity-of-dvd-discs
    -vs-blu-ray-discs

    --
    Marcin

  • 33. Data: 2018-02-05 18:36:04
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-02-05 o 15:29, Adam pisze:

    > Kolejna rzecz:
    > Płyta jeśli pada, to najczęściej "po trochu" - resztę można odczytać.

    HD też.
    Wcześniej ostrzega padającymi sektorami.

    > Natomiast długo przechowywany HDD, lub pamięć w pendrive potrafi padnąć
    > raz a dobrze.

    W przypadku HD nieprawda.
    Prawda może być w przypadku dysków hybrydowych.

    > Jeśli nawet padnie cała płyta, to szukamy dubletu. Jeśli padnie HDD, to
    > już bardziej boli.

    Wszystkie dyski które zajechałem ostrzegały przed padem całkowitym
    dając szansę na zrobienie kopii.

    Pozdrawiam

  • 34. Data: 2018-02-05 18:36:13
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2/4/2018 10:46 AM, ń wrote:
    > A co myślicie o płytach DVD DL, czyli o podwójnej pojemności?

    Kiepsko się czytają nawet przez ta samą nagrywarkę co ją przed chwilą
    wypaliła.

  • 35. Data: 2018-02-05 22:33:52
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-02-05 o 18:36, RadoslawF pisze:
> [...]
    > Prawda może być w przypadku dysków hybrydowych.

    > Wszystkie dyski które zajechałem ostrzegały przed padem całkowitym

    Napisałem: "długo przechowywany".
    Taki potrafi wyłożyć się ne elektronice tak, że czasem nawet nie pomoże
    podmiana z innego, albo potrafi uwalić MBR, tablicę partycji czy w ogóle
    "porozklejać dane" - totalna sieczka na dysku. Też takie widziałem.

    Nie chodziło mi tu o dysk używany na co dzień - bo w nich, o ile ktoś ma
    dobry słuch - to usłyszy "inną" pracę głowic, albo zobaczy trudniejszy
    dostęp do danych. Ewentualnie w nowszych dyskach można posiłkować się
    SMARTem.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 36. Data: 2018-02-06 00:03:52
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-05, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
    > Napisałem: "długo przechowywany".

    Jak długo jest długo, bo po moich doświadczeniach nic takiego nie widzę?

    > Taki potrafi wyłożyć się ne elektronice tak, że czasem nawet nie pomoże
    > podmiana z innego, albo potrafi uwalić MBR, tablicę partycji czy w ogóle
    > "porozklejać dane" - totalna sieczka na dysku. Też takie widziałem.

    Uszkodzenie w obszarze MBR / tablicy partycji nie jest problemem przy
    odzyskaniu danych. Typowe pliki (stadardowe formatów jpg, doc itd.)
    są do odzyskania nawet jak dysk zaliczy pad w obszarze tablic alokacji
    systemu plików. Gorzej z tymi niestandardowymi.

    --
    Marcin

  • 37. Data: 2018-02-06 00:06:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-05, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Kiepsko się czytają nawet przez ta samą nagrywarkę co ją przed chwilą
    > wypaliła.

    Chyba niekoniecznie. Wypaliłem takich sporo i nic podobnego się nie działo.

    --
    Marcin

  • 38. Data: 2018-02-06 00:08:16
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > są do odzyskania nawet jak dysk zaliczy pad w obszarze tablic alokacji
    > systemu plików. Gorzej z tymi niestandardowymi.

    To ja wiem.
    Tylko inaczej to wygląda w aspekcie przeciętnego użytkownika, ledwie
    odróżniającego mysz od klawiatury.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 39. Data: 2018-02-06 01:18:05
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-05, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    > To ja wiem.
    > Tylko inaczej to wygląda w aspekcie przeciętnego użytkownika, ledwie
    > odróżniającego mysz od klawiatury.

    No ok, ale po jakim czasie obserwowałeś takie pady, bo na te
    kilkadziesią czy coś dysków, które mi sie przez ręce przewinęły to przy
    jednym Maxtorze mógłbym tak powiedziec - nie wstał po 2-3 latach
    leżakowania, a i ten wczesniej miał juz "bady".

    Jak dyski były jeszcze dość drogie, to moją czestą praktyką przy
    składaniu nowego pc było dawanie takiego staruszka mniejszej pojemności
    jako bootujący z systemem, a nowszy, wiekszej pojemności na co bardziej
    newralgiczne dane. Skutkowało to tym, że nawet paroletnie, lezące w pudle
    wracału do regularnego uzytkowania i nic złego się nie działo.

    --
    Marcin

  • 40. Data: 2018-02-06 01:19:29
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    RadoslawF pisze tak:

> [...]
    > Prawda może być w przypadku dysków hybrydowych.

    > Wszystkie dyski które zajechałem ostrzegały przed padem całkowitym

    Szkoda że mój hdd o tym nie wiedział ;)
    Mój jedyny, pierwszy i ostatni w życiu dysk WD.

    https://www.youtube.com/watch?v=77pxObPlhWk

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.