  • 21. Data: 2021-01-14 18:47:42
    Temat: Re: "roaming" wifi
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 14 Jan 2021 08:46:34 +0100, Piotrek
    > A które konkretnie sprzęty polecasz? Do pokrycia są trzy obszary
    > wewnątrz domu (lekko) zachodzące na siebie.

    Ja używam tplink omada eap-225 plus kontroler roamingu oc200.

    --
    Marek

  • 22. Data: 2021-01-14 18:57:37
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 14 Jan 2021 15:24:40 +0100, Piotrek
    > doktoryzować w zakresie kopania się z koniem, znaczy się mesh-em ...

    Ale ustalmy słownik pojęć. Mówiąc mesh masz na myśli zapewnienie
    łączności od klienta poprzez najblizszy mu AP bez Ethernetu i kolejne
    (też bez Ethernetu) aż do takiego, który już ma podłączenie do
    Ethernetu (szkieletu) czy coś innego? Wcześniej wspominaleś, że masz
    ethernet w punktach do pokrycia więc mesh raczej nie jest Ci
    potrzebny....

    --
    Marek

  • 23. Data: 2021-01-14 20:15:46
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 14-Jan-21 18:57, Marek wrote:
> [...]
    > Ethernetu (szkieletu) czy coś innego? Wcześniej wspominaleś, że masz
    > ethernet w punktach do pokrycia więc mesh raczej nie jest Ci potrzebny....

    Oczywiście masz rację. W takiej sytuacji bardziej chodzi o (działający)
    roaming niż mesh. Chociaż w sumie miałbym gdzie postawić sam AP z
    zasilaniem, ale bez ethernetu. Gdybym w przyszłości chciał dołożyć
    czwartą strefę.

    P.

  • 24. Data: 2021-01-14 20:33:28
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 14-Jan-21 17:41, Mateusz Bogusz wrote:
    > A używane routery za grosze, bierzesz pod uwagę? -
    > https://allegro.pl/oferta/ruter-wifi-netgear-wndr430
    0-n750-dual-band-gigabi-8707604414

    Oczywiście tak, skoro w szczególności obsługuje ostatnią wersję OpeWrt.

    Ale w jednym miejscu musi być "ładny" AP :-) i na pewno bez żadnych
    adapterów POE bo się źle komponują ze ścianą ;-)

    Dzięki. Wiem czego szukać - od OpenWrt odpadłem parę lat temu, a trochę
    się pozmieniało jak widzę ...

    Piotrek

  • 25. Data: 2021-01-14 21:19:04
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 14.01.2021 o 08:46, Piotrek pisze:

    > A które konkretnie sprzęty polecasz? Do pokrycia są trzy obszary
    > wewnątrz domu (lekko) zachodzące na siebie.
    >
    > W każdym miejscu jest ethernet. Powiedzmy, że nie chcę wydawać majątku
    > (cokolwiek miałoby to znaczyć). Ale ma działać bez przerywania rozmowa
    > przez voip (oglądanie pornoli bez gubienia ramek już niekoniecznie). W
    > co najmniej jednym miejscu zasilanie musi być przez passive poe.

    Z fabrycznych bardzo dobrze i stabilnie działa Ubiquiti UniFi. Access
    Pointy z serii UAP-AC-xx, do tego switch PoE i opcjonalnie hardwarowy
    kontroler UC-CK lub nowszy.

    yabba

  • 26. Data: 2021-01-15 08:04:25
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 10/14/19 5:12 AM, Marek wrote:
    > Wyobraźmy sobie, że mamy rozległy obszar do pokrycia wifi z
    > wykorzystaniem kilku AP. Załóżmy na razie dwie proste możliwie
    > konfiguracje:
    > 1. Każdy AP ma swój unikalny ssid
    > 2. Każdy AP ma taki sam ssid

    Jeśli nie chcesz sie bawić w drutologię, warto zainwestować w access
    pointy Ubiquti. Nie są najtańsze, ale obsługują roaming, pozwalając na
    rozbudowę sieci bez mnożenia SSID. Mi w wyborze AP bardzo pomogło to
    zestawienie: https://evanmccann.net/blog/unifi-ap-breakdown

    Pojedynczego access pointa można skonfigurować przy pomocy aplikacji na
    telefonie, ale do większej sieci będzie potrzebny kontroler. Zacząć
    możesz od programowego kontrolera. To jest aplikacja w javie, i można ją
    uruchomić na dowolnym sprzęcie. Przy statycznej konfiguracji wystarczy
    uruchomić tylko do zmiany konfigów, przy dynamicznych usługach (n.p.
    sieć gla gości z hasłami jednorazowymi ważnymi przez określony czas),
    musi być dostępna cały czas. Do pierwszych eksperymentów nie chciało mi
    się bawić i zainstalowałem dockerowy kontener z kontrolerem. Ruszył od
    pierwszego kopa.

    Do bardziej zaawansowanych konfiguracji sieci warto kupić kontroler
    sprzętowy. Do wyboru masz Cloud Key, albo Dream Machine (zwykła albo
    Pro). Kosztują trochę, ale mają dodatkowe funkcje. Np. UDM ma wbudowany
    access point, a UDMP switch na 8 portów, miejsce na dysk do nagrywania z
    kamer, i bardziej biznesowe bajery jak kontrolę dostępu dla zamków do
    drzwi, i kontroler VoIP.

    Jacek.