  • 11. Data: 2015-12-01 10:17:30
    Temat: Re: samoczynne przyspieszanie
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-12-01 o 08:18, Myjk pisze:
    > Tue, 01 Dec 2015 01:36:50 +0100, Marek

    > ;)
    >
    > Skoro jesteśmy już przy wyrzucaniu automatu na luz. Żadnych konsekwencji
    > dla skrzyni to nie rodzi? Jaki to automat konkretnie i czy wszystkie można
    > tak samo traktować?

    W klasycznym automacie z konwerterem można zniszczyć tarczki. Z reguły
    skrzynia wtedy wyje jak oszalała.
    Większość (chyba wszystkie mi znane) instrukcje obsługi zabraniają
    holowania samochodu z takimi automatami powyżej pewnej prędkości - od
    ok. 20 km/h do 40 mil/h, a i tak bywają ograniczenia odległości/czasu.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 12. Data: 2015-12-02 16:39:35
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 1 Dec 2015 10:17:30 +0100, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    od
    > ok. 20 km/h do 40 mil/h, a i tak bywają ograniczenia

    Ja to zrobiłem jako test po tym sławnym wypadku lexusa w Ameryce,
    gdzie cała rodzina zginęła bo nie wiedzieli co zrobić gdy im gaz się
    zablokował.

    http://www.youtube.com/watch?v=03m7fmnhO0I

    --
    Marek

  • 13. Data: 2015-12-02 18:13:18
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    > cała rodzina zginęła bo nie wiedzieli co zrobić gdy im gaz się zablokował.

    Ten Lexus mógł mieć "mądrą" skrzynię, która w trosce o swoje bezpieczeństwo
    nie pozwalała na przełączenie na N, gdy jest wciśnięty gaz i samochód
    porusza się szybciej niż np. 40 km/h.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 14. Data: 2015-12-02 20:39:07
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-12-02 o 18:13, yabba pisze:
> [...]
    > bezpieczeństwo nie pozwalała na przełączenie na N, gdy jest wciśnięty
    > gaz i samochód porusza się szybciej niż np. 40 km/h.

    Ale chyba skrzynia nie wyłącza wtedy hamulca zasadniczego?
    Nie mówię o "ręcznym", bo ostatnio bywają wynalazki elektryczne, których
    nie da się uruchomić w czasie jazdy :(

    Można jeszcze kluczykiem wyłączyć silnik, ale:
    1/ w takim Lexusie może już nie być kluczyka
    2/ niektóre "hamerykany" blokują stacyjkę w czasie jazdy

    Wieloma autami jeździłem, ale w żadnym nie spotkałem blokady
    przesunięcia na N w czasie jazdy - i dotyczy to różnych aut i skrzyń,
    począwszy od "klawiszowych" z lat 50-tych, przez skrzynie
    zmechanizowane, do dwusprzęgłowych i CVT.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 15. Data: 2015-12-02 20:53:17
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 2 Dec 2015 18:13:18 +0100, "yabba"
    <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote:
> [...]
    bezpieczeństwo
    > nie pozwalała na przełączenie na N, gdy jest wciśnięty gaz i

    Na wyłączenie stacyjki też nie reagował?

    --
    Marek

  • 16. Data: 2015-12-03 08:04:30
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 2 Dec 2015 20:39:07 +0100, Adam

    > Ale chyba skrzynia nie wyłącza wtedy hamulca zasadniczego?

    Ciekawe jak to jest skonstruowane. Np. w VW group było tak (w 2004, nie
    wiem jak teraz) podczas trzymania gazu wciśnie się hamulec nożny (nawet
    lekko bez hamowania), to gaz jest "odcinany", można go dusić do woli a auto
    zwalnia. I mówię o takiej sytuacji przy manualnej skrzyni...

    --
    Pozdor Myjk

  • 17. Data: 2015-12-03 12:56:20
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > Ale chyba skrzynia nie wyłącza wtedy hamulca zasadniczego?

    To raczej niemożliwe. Ale w silnikach benzynowych wolnossących przy otwartej
    przepustnicy może słabo działać wspomaganie hamulców. Kierowca mógł się
    zdziwić, że ma twardy pedał i prawie nie ma hamowania. Albo starał się
    hamować cały czas delikatnie i zagotowal hamulce.

    > Nie mówię o "ręcznym", bo ostatnio bywają wynalazki elektryczne, których
    > nie da się uruchomić w czasie jazdy :(

    Nie żartuj, naprawdę nie można hamować elektrycznym rećznycm w czasie jazdy?
    To jak w tych samochodach jest realizowany hamulec awaryjny?

    > Można jeszcze kluczykiem wyłączyć silnik, ale:
    > 1/ w takim Lexusie może już nie być kluczyka
    > 2/ niektóre "hamerykany" blokują stacyjkę w czasie jazdy

    Mają blokadę przekręcenia kluczyka uzależnioną od prędkości?

> [...]
    > na N w czasie jazdy - i dotyczy to różnych aut i skrzyń, począwszy od
    > "klawiszowych" z lat 50-tych, przez skrzynie zmechanizowane, do

    Dla mnie też pierwszym odruchem byłoby wrzucenie na N. Ale dopuszczam
    sytuację, że sterownik silnika i skrzyni zaczął świrować i przestał
    realizować polecenia kierowcy.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 18. Data: 2015-12-03 12:58:38
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    > auto
    > zwalnia. I mówię o takiej sytuacji przy manualnej skrzyni...

    Ja w moim Stilo z 2005 roku tak mam. Po kilku sekundach od naciśnięciu i
    przytrzymania hamulca, samochód przestaje reagować na gaz.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 19. Data: 2015-12-03 13:05:20
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > bezpieczeństwo
    > samochód
    >
    > Na wyłączenie stacyjki też nie reagował?

    Adam napisał, że niektóre "amerykany" blokują stacyjkę w czasie jazdy.
    Ten Lexus mógł nie mieć stacyjki tylko przycisk. Kierowca spanikował i zbyt
    krótko naciskał przycisk. Albo sterownik samochodu tak się zepsuł, że nie
    reagował na naciskanie guzików i jednocześnie otworzył przepustnicę na
    maksimum.

    Tak na zdrowy rozum, to powinny być 3 sposoby zatrzymania oszalałego
    samochodu:
    - bieg na N
    - wyłączyć stacyjkę - ale nie wyjmować kluczyka!
    - hamulec z całej siły w podłogę do oporu - pójdzie dym albo z klocków albo
    ze skrzyni.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 20. Data: 2015-12-03 13:25:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "yabba" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    >otwartej przepustnicy może słabo działać wspomaganie hamulców.
    >Kierowca mógł się zdziwić, że ma twardy pedał i prawie nie ma

    To nie calkiem tak - typowe serwo, jesli nie uszkodzone, to ma zapas
    podcisnienia nawet na kilka nacisniec pedalu.
    A potrzebne nam zasadniczo jedno - choc jak kierowca zacznie naciskac
    i puszczac, to sie moze zdziwic.

    >Albo starał się hamować cały czas delikatnie i zagotowal hamulce.

    No, przy takim amerykanskim wielkim silniku to chyba moze byc problem
    z zatrzymaniem go hamulcami przy otwartym gazie ...

    J.