  • 21. Data: 2018-12-31 00:06:28
    Temat: Re: sprzątać czy nie sprzątać?
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "z" 5c291e23$0$523$6...@n...neostrada.pl

    > Ja mojego 1555 musiałem rozpruć calusieńkiego żeby płytę CD zaciętą wyjąć.

    Zazwyczaj napęd CD jest trzymany jednym wkrętem -- wyraźnie zaznaczonym.

    > To samo musiałbym zrobić żeby go dobrze wyczyścić.

    IMO wystarczy dobrze pociągnąć odkurzaczem (prawdziwym,
    nie specjalistyczną ;) zabawką) raz na kilka dni
    w kierunku przeciwnym do zwykłego ciągu wentylacyjnego.
    (trzeba unieruchomić wentylator)

    > Oczywiście naoglądałem się filmików i instrukcji
    > serwisowych a i tak ułamałem ze 2 złączki.

    Gdybym znalazł instrukcje rozkładu F-S -- nie straciłbym masy czasu...
    Dotyczy to zwłaszcza jednego (ale podstępnie ukrytego) białego wkrętu
    na białym tle po stornie przeciwnej do wszystkich pozostałych wkrętów
    tej części lapka, a dodatkowo ukrytego pod kilkoma przewodami anten.

    > Od tego czasu co miesiąc czy dwa porządnie wysysam z niego
    > odkurzaczem. Jest różnica. Temperatury spadają i nastaje cisza.

    > 5 lat już tak go traktuję

    Pociągnij więcej niż 15. ;)

    -=-

    Środek gniazda w F-S zmostkowałem z płytą -- niezbyt starannie,
    bo byłem zmęczony. Teraz bym to zrobił inaczej -- porządniej.
    Obawiam się zimnego lutu -- gniazdo ma dużą pojemność cieplną
    a płyta/laminat_drukarski ;) nie lubi rozgrzewek...

    Ale zasilanie jest -- komputer startuje, choć na razie
    tylko z SD, bo nie mam ochoty na wstawianie HDD.

    Próby ręcznego, lekkiego odrywania mostka -- zaliczone...
    (ale zimnego lutu nadal obawiam się)

    Wtyczka zasilacza też jest wyeksploatowana!!!
    (ale stabilny kontakt jest)

    Zawiasy są w opłakanym stanie -- zamierzam nabyć ;) WD40
    [w domu for auer?] i [rozruchać? -- znów seks?] rozruszać
    oraz nasmarować zawiasy... Jeśli WD40 pomoże -- rozwiercę
    klapę i skręcę trzema śrubami... Wówczas będę mógł laptop
    zmontować... Teraz mogę co najwyżej podpiąć zewnętrzny
    monitor i WiFi (w klapie są anteny) na USB, aby komp
    był sprawny...

    Poza uszkodzonym mocowaniem klapy, jest problem dwóch
    mikrowłączników/mikrowyłączników... Są tak popsute, że
    utrudniają korzystanie z lapka, ale nie uniemożliwiają...

    Mikrowłączniki mają 5 nóżek -- 2 po jednej stronie i 3 po przeciwnej...

    .-------.
    | _ |.
    '| (_) |. <-- tak jakoś to wygląda
    '| |.
    '-------'
    -=-

    Rachunek strat i zysków.

    Używotnianie ;) lapka nastraja mnie miłośnie do ZUS i NFZ. ;)
    Ile kosztuje nowy laptop? Około 16 pln miesięcznie. Ile
    kosztuje reperowanie i modernizowanie? ;) -- ano są to
    porównywalne koszty, póki nie liczymy poświęconego czasu...
    Póki liczymy tylko koszt samych części... Na dodatek nie
    wymienianych (gniazdo) na nowe, ale naprawianych
    (lutowanie dupki gniazda do płyty głównej) chałupniczo...

    Jak to ma się do ZUS i NFZ?

    Ano -- taniej dać 500+ na nowe, niż leczyć stare...

    500+ to raptem nieco ponad 100 kpln (18*12*500=108000) na
    personę, zaś leczenie starych, schorowanych i (co tu dużo
    gadać -- źle oprogramowanych, niezdolnych do przyjmowania
    nowych systemów operacyjnych czy nowego softu w ogóle)
    ludzi jest droższe/kosztowniejsze!!!

    Na dodatek -- jaki pożytek ze starego laptopa?
    Nowy, gdy dorośnie, przestanie brać 500+, pójdzie do
    roboty i wpłaci podatki!!! Stary jedynie marudzi (bo
    stale ma za mało herców czy bajtów) i zrzędzi, miga
    się od roboty, a jeśli już jakoś pracuje, to chętnie
    na czarno -- rzekomo oszczędzając monitor... ;)

    [muszę jakoś podlizywać się ZUSowi -- kolejny raz zaniosłem
    wniosek PR4, czyli zaproponowałem ZUSowi wysłanie mnie na
    prewencję rentową -- w tym roku ZUS odrzucił już dwa takie
    wnioski, choć nieco wcześniej, w ciągu zaledwie kilkunastu
    miesięcy wysłał mnie 3 razy (lipiec/sierpień 2016 r.,
    kwiecień/maj 2017 r. i grudzień 2017 r.) na takież
    prewencję... niby nic w tym dziwnego -- 500+ chłonie
    podatki, więc ZUS musi oszczędzać, by mniej zabierać
    wszechstronnie ;) obciążonemu Fiskusowi...]

    Nowy ma lepsze/nowsze porty (USB3/USBC czy thunderbolt
    i HDMI, WiFi ac) i niezmęczony życiem zasobnik energii...
    Jest czysty -- przynajmniej tak wierzymy... [że nowy
    nie ma wirusów i innych szkodników]

    -=-

    Ile kosztuje laptop? Jak pisałem -- nieco ponad złotówkę na dwa dni.
    Ale to sam laptop. Do tego elektryczność -- ośmiogodzinny dzień pracy
    pochłonie nieco mniej, ale jeśli używamy laptopa kilkanaście godzin
    dziennie?...

    Nadal są to koszty znikome w zestawieniu z abonamentami telefonicznymi
    niektórych ;) ludzi czy innymi opłatami... Choćby fajki (ja akurat nie
    palę) czy pyfka (nie piję) ciągną więcej... Samochód?... Wymiana oleju
    silnikowego (i innych płynów ustrojowych -- hamulcowego chociażby) czy
    filtrów i opon/kół to kilka stówek rocznie (gdy ktoś chce poprawnie
    używać samochodu)... Do tych kosztów -- utrata wartości i paliwo...
    Największym wydatkiem chyba jest mieszkanie czy dom -- i w samym
    zakupie, i w utrzymaniu...

    -=-

    Ale... Policzyłem rencistę, który ze skromnej renty dorobił się majątku.
    Ile miał tej renty i jakiego majątku? Około 1 kpln miesięcznie brutto
    i mała rezydencja plus mieszkania... Skromnie żył, wychował dwoje
    swych pociech -- i odłożył z renty... ;) Powaga!!!

    -=-

    WD40 w necie? -- koszt transportu... Ale poszukam w galeriach
    handlowych, przy okazji kupowania czegokolwiek, aby zmniejszyć
    koszty naprawy/uzdatniania...

    -=-

    3 razy 2 GiB DDR2 kupiłem ~01 sierpnia br. za 69 pln.
    2 poszły do F-S -- czyli do tej pory modernizacja ;)
    kosztowała 46 pln za niemal 5 miesięcy, czyli nieco
    ponad 9 pln miesięcznie...

    Kolejnych modernizacji generalnych ;) F-S raczej nie
    przewiduję -- IMO obudowa laptopa wykonana została
    z biodegradowalnych;) tworzyw sztucznych. ;)

    Aby było jasne -- obecne naprawy nie wniosły ZADNEGO złamania plastyku...

    -=-

    Jak już pisałem -- naprawy i uzdatnianie lapków tak sobie są opłacalne.
    Ale stary -- ma to, czego brak nam w nowym! Nie tylko sentymenty, lecz
    i pragmatyczne przyzwyczajenia nakłaniają do naprawy starców...

    Ostatecznie jednak los jest jednaki -- starcy (nierzadko po ciężkich
    przeżyciach i wielkich osiągnięciach życiowych) (wcześniej -- w wyniku
    wypadku chociażby; czy później -- choćby po gruntownych i kosztownych
    kuracjach odmładzających) kończą żywot w śmietniku.

    Brak slotów M.2 czy na DDR4, mała rozdzielczość ekranu, brak dotyku
    [co za rozkosz/pożytek z macania starca?!] wymęczona (nierzadko nieco ;)
    poobijana czy pobrudzona) obudowa, problemy z zasilaniem czy odprowadzaniem...
    Ciepła... ;) Życiowa niekompatybilność, roszczeniowa postawa wobec deficytowych
    herców czy bajtów... Irytująca ociężałość umysłowa nijak pasująca do realiów
    nowoczesności... Przestarzałe (choć niegdyś rewolucyjno-rewelacyjne)
    rozwiązania typu AH... CI...

    -=-

    Rozbolało mnie kolano od kręcenia wkrętów F-S -- zbytnio
    siedząca praca mi szkodzi... Używałem ręcznych wkrętaków.
    Żal czasu na wkładanie akumulatorków -- poza tym nie mam
    maluteńkiego wkrętaka elektrycznego a duży jest ciężki
    i nie jest poręczny...

    Na szczęście wkręty są paramagnetykami -- łatwo je łapać
    i trzymać. Inaczej rzecz ma się w mechanicznym zegarku... ;)

    -=-

    Zamierzam kontynuować opowieść -- po nabyciu WD40...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 22. Data: 2018-12-31 00:15:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Animka" q0beb4$tgj$...@n...news.atman.pl

    > Problem tylko z dwoma CD-romami (czy tam nagrywarkami), bo nie jestem w stanie
    rozkręcić-tak zaśrubowane (a w nich pewnie
    > pełno kurzu). Sąsiada fachowca, który mi kiedyś dokładał drugi
    > CD-ROM już w tym bloku nie ma. Wyprowadził się, a to był człowiek
    > o złotych rękach. Te 2 Cd-romy sa już zepsute i nawet nie wymienię
    > na nowe. Używam zewnętrznej świetnej nagrywarki, ale denerwują
    > mnie te zepsute w komputerze.

    Zamiast katować napęd -- można zrzucić szybko i płynnie całą
    płytę na plik, podmontuować ten plik i dopiero wtedy katować...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 23. Data: 2018-12-31 04:49:31
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-12-30, Eneuel Leszek Ciszewski <p...@c...fontem.lucida.console> wrote:

    > "Marcin Debowski" ZWXVD.122677$d...@f...ams1

    > Nie łatwiej wyciągać odkurzaczem w tym właśnie kierunku?
    > (z zablokowaniem wentylatora, coby nie rozkręcał się zbyt
    > mocno, zacierając swe łożysko...)

    Odkurzacze nie mają takiego kopa. Owszem, wspomóc jako kolejny etap i
    usunąć ewentulane "koty", które gdzieś się zahaczyły, ale jak jest coś
    nagromadzone na żeberkach radiatora to zwykle odkurzacz to za mało.
    Chodzi o to aby ewentualny syf najpierw ruszyć.

    > IMO warto laptopom zakładać filtry powietrza na wdechu.
    > (siateczkowe -- łatwe w czyszczeniu odkurzaczem, ale
    > skuteczne)

    MZ zalezy jak masz ciepło na zewnątrz i jak mocno standardowo się
    maszyna grzeje. Wbrew pozorom taka siatka sporo blokuje.

    > Można też co jakiś czas sprawdzić, czy nie odkręcają
    > się wkręty -- ja tak kilka uchroniłem przed niechybna
    > zgubą. Być może samoodkręcanie się przyczyniło się do
    > uszkodzenia mocowania klapy -- któryś wkręt poluzował
    > się, przez co na pozostałe dwa działały zbyt duże siły...

    Swoja drogą, problem z zawiasami to była plaga jakiś 10-15 lat temu. Jak
    to wyglada z bardziej współczesnymi modelami? Komus się coś psuje?
    Ostatnie kilka laptopów (kregi własnorodzinne), mimo machania klapą
    kilka razy dziennie przez kilka lat nie wykazują żadnych problemów z

    --
    Marcin

  • 24. Data: 2018-12-31 06:26:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-12-30, Eneuel Leszek Ciszewski <p...@c...fontem.lucida.console> wrote:
    > IMO wystarczy dobrze pociągnąć odkurzaczem (prawdziwym,
    > nie specjalistyczną ;) zabawką) raz na kilka dni

    Raz na kilka dni? A próbowałeś oglądać filmiki z kotami na YT, pojeździć
    na sankach czy wdrożyć jakieś inne bardziej konwencjonalne sposoby walki
    z nudą?

    --
    Marcin

  • 25. Data: 2018-12-31 13:45:57
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Porządne odkurzanie raz do roku to minimum. Porządne, czyli coś więcej niż
    > przedmuchiwanie kotów z kąta w kąt. Wiem, że wzorem smartfonów notebooki
    > robią coraz mniej rozbieralne, ale czasem jednak trzeba coś porozkręcać, a
    > generalne porządki obejmują również czyszczenie wyświetlacza i klawiatury,
    > która robi również za radiator.

    Chyba to zależy od modelu. Niektóre mają większe skłonności do
    zatrzymywania w sobie kurzu, niż inne. Właśnie przedwczoraj rozkręciłem
    prawie czteroletniego Della Latitude 3440 - okazał się zupełnie czysty w
    środku. Czemu specjalnie się nie zdziwiłem, ponieważ nigdy nie dawał
    oznak przegrzania, a wiatrak wchodzi na wysokie obroty tylko przy dużym
    obciążeniu. Mój syn ma któregoś z kolei służbowego wypasionego HP
    (modelu nie pamiętam) i walczy z kurzem i przegrzewaniem się.

    Ale faktem jest, należy co pewien czas profilaktycznie zajrzeć do środka.

  • 26. Data: 2018-12-31 14:51:03
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Uncle Pete <4...@g...com>
    w artykule <news:q0d326$pq7$1@node2.news.atman.pl> pisze:

    > Chyba to zależy od modelu.

    Nie tylko od modelu, ale też od miejsca użytkowania. Czasami wystarczy
    obrócić komputer o 90 stopni, aby zaczął (lub przestał) zbierać śmieci.
    Bliżej okna się bardziej kurzy, obecność żywych zwierząt (niekoniecznie
    kotów) też dokłada swoje.
    Kopciuch papierośnik potrafi wszystko oblepić smołą i zniszczyć każdy sprzęt
    w ciągu kilku miesięcy, ale oglądanie filmu czy granie w grę w łóżku może
    wykończyć notebooka w jeden wieczór.

    Użytkownicy komputerów stacjonarnych mają inne atrakcje:
    Kadłubek na podłodze to tragedia, bo nogami przemiata się okolicę do
    wysokości łydek. W takich okolicznościch wentylator na radiatorze po jakimś
    czasie pracuje jak kosiarka, a sam radiator wygląda jak strzyżony dywan lub
    jak aksamit:
    https://drive.google.com/open?id=0BxMNy8JT-Rg6NlFpWG
    ZILVN1YUU
    A zdarzają się tacy, co stawiają kadłubek obok kaloryfera...
    Dla odmiany w ciepłych wilgotnych pomieszczeniach można w kadłubku znaleźć
    pajęczynę z hodowlą penicyliny...

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 27. Data: 2018-12-31 15:23:16
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Kopciuch papierośnik potrafi wszystko oblepić smołą i zniszczyć każdy
    > sprzęt
    > w ciągu kilku miesięcy,

    Dlatego, kiedy paliłem, zawsze wychodziłem na papierosa gdzie indziej.

    U kolegi zaś był permanentny remont, więc drobny betonowy i gipsowy kurz
    niszczył przede wszystkim napędy CD (dawno to było).

> [...]
    > czasie pracuje jak kosiarka, a sam radiator wygląda jak strzyżony dywan lub

    U mnie właśnie stacjonarny stoi na podłodze, więc wiem coś na ten temat.
    Zasilacz od spodu, więc działa jak porządny odkurzacz, na szczęście na
    wlocie jest filtr na ramce. Ale powietrze jest także wciągane przez
    większą część przedniej ścianki, wiec i tak muszę co jakiś czas zbierać
    filc z radiatora procesora. Co prawda nie aż taki, jak na Twoim zdjęciu.

  • 28. Data: 2018-12-31 22:40:58
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marcin Debowski" 0MhWD.64358$Q...@f...ams1

    > Raz na kilka dni? A próbowałeś oglądać filmiki z kotami
    > na YT, pojeździć na sankach czy wdrożyć jakieś inne
    > bardziej konwencjonalne sposoby walki z nudą?

    Odkurzam laptop wtedy, gdy odkurzam mieszkanie normalnym
    (poza normalnym, odkurzam często samochodowym/malutkim)
    odkurzaczem -- skoro już wyciągnę, poskładam, włączę do
    kontaktu itd... Odkurzenie laptopa trwa ~jedną minutę,
    wliczając w to obrócenie lapka, blokowanie wiatraka itd...

    Dzięki takiemu traktowaniu mam czystą chłodnicę -- wiem,
    bo teraz wszystko zdemontowałem. W jednym kącie jest
    drobinka kurzu pomiędzy żeberkami... Maluteńki kłaczek.

    W mieszkaniu mam masy kurzu -- pomimo odkurzania. Urok
    życia na parterze. Z małego odkurzacza wyrzucam kurz
    niemal codziennie.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 29. Data: 2018-12-31 22:46:04
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marcin Debowski" flgWD.58020$6...@f...ams1

> [...]
    > na żeberkach radiatora to zwykle odkurzacz to za mało.
    > Chodzi o to aby ewentualny syf najpierw ruszyć.

    U mnie wystarczy. 1400 W :) częstego ciągania...

    > MZ zalezy jak masz ciepło na zewnątrz i jak mocno standardowo
    > się maszyna grzeje. Wbrew pozorom taka siatka sporo blokuje.

    Niewiele blokuje (o ile nie jest zapaćkana kurzem)
    a jest łatwa w czyszczeniu.

    --

  • 30. Data: 2018-12-31 22:50:16
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Andrzej P. Wozniak" 5c2a1ecb$0$494$6...@n...neostrada.pl

    > oglądanie filmu czy granie w grę w łóżku może wykończyć notebooka w jeden wieczór.

    U mnie nie kończy. ;) Przeciwnie -- łóżko chroni przed kurzem. ;)

    --