  • 21. Data: 2015-04-29 22:21:08
    Temat: Re: wykrywanie samochodu...
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > Panowie... ja jeszcze o jednym pomyślałem - OCR - fotoradary, jak
    > trzepią, to zapisują też rejestrację samochodu. Niech kamera filuje,
    > zaprogramować w systemie numer pożądanego samochodu, wtedy nie
    > zareaguje, jak numer będzie inny, bądź brak, to podniesie alarm.
    > Jedyne, co tu doprecyzować, czy kamera lipuje na gościa, który na
    > moment przystanął podrapać się po jajach, czy zawiązać buty, czy
    > filmuje pojazd, rozróżnić pojazd-nie_pojazd, w połączeniu z tanim
    > OCR może to być skuteczne narzędzie.

    To się nie nazywa OCR, tylko LPR (License Plate Recognition). Technika
    od lat najmniej kilkunastu rozwijana, a i tak wciąż wiele jest do
    zrobienia. Z tym że gotowe systemy na ogół nie kosztują pińć złotych.

    Nasze radary nie mają po co rozpoznawać numeru, bo i tak zdjęcia ogląda
    gościu, co decyduje czy fotka na coś się nada. Ale w wielu krajach
    skanery gapią się na przejeżdżające samochody i od razu wyłapują te,
    które nie powinny się w danym miejscu znaleźć, bo mają na przykład
    nieopłacone myto.

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2015-04-29 22:36:17
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Wed, 29 Apr 2015 22:21:08 +0200 Jarosław Sokołowski
    <j...@l...waw.pl> napisał:

    >To się nie nazywa OCR, tylko LPR (License Plate Recognition).

    No ale przecie opiera się to na OCR (Optical Character Recognition),
    czyli rozpoznawaniu literek.

    Byle tylko zwracać uwagę na to co wychodzi z tego OCRa:
    http://maciek100.boo.pl/sqli.jpg

    :-)

  • 23. Data: 2015-04-29 22:51:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    __Pan __Maciek __napisał:

    > No ale przecie opiera się to na OCR (Optical Character Recognition),
    > czyli rozpoznawaniu literek.

    Tym niemniej tak się nazywa. Cóż zrobić, marketing, biznes, te sprawy.
    Rozpoznawanie literek, to tam jest tylko jednym z problemów. Napisów
    na samochodzie może być sporo (co widać na załączonym). Nawet zmieniono
    tu i ówdzie krój liter na tablicach, by proces ułatwić. A ja teraz widzę,
    że od czasów kiedy byłem sprawą bardziej zainteresowany, doszedł nowy
    akronim -- ANPR (Automatic Number Plate Recognition).

    > Byle tylko zwracać uwagę na to co wychodzi z tego OCRa:
    > http://maciek100.boo.pl/sqli.jpg

    No więc właśnie to jest jeden z powodów, że jednak LPR, a nie OCR.

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2015-04-30 17:52:07
    Od: dolczak <d...@w...pl>

    W dniu 2015-04-29 o 17:04, __Maciek pisze:

    > Ale człowiek zazwyczaj nie stoi w jednym miejscu zbyt długo, zwłaszcza
    > na parkingu, a poza tym rusza się, co też można wykryć - wskazanie
    > dalmierza będzie się ciągle zmieniać. Jak zaparkujesz samochód to
    > wskazanie takiego dalmierza będzie stabilne. Wystarczy prosty
    > analizator

    A co powiecie na 2 lub nawet 3 fotokomorki podczerwone wzbudzone
    jednocześnie przez duży przedmiot-samochod. Darek

  • 25. Data: 2015-04-30 19:20:08
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > zaprogramować w systemie numer pożądanego samochodu, wtedy nie
    > zareaguje, jak numer będzie inny, bądź brak, to podniesie alarm.

    Tak, sprawdzałem tą opcję też - no i jest to bardzo fajne rozwiązanie.
    Jest nawet darmowa biblioteka. Tylko - jest jeden problem.
    Żeby rozpoznać tablicę, musiałbym instalować kamerę na jakimś słupie po
    przeciwnej stronie niż jest miejsce o które chodzi, bo od "mojej" strony
    nie ma tego jak zrobić rozsądnie.

    I dlatego prawdopodobnie to odpada - chociaż to by było super, bo od
    razu miałbym numer rejestracyjny w bazie :)

  • 26. Data: 2015-04-30 19:47:45
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

> [...]
    > Żeby rozpoznać tablicę, musiałbym instalować kamerę na jakimś słupie po
    > przeciwnej stronie niż jest miejsce o które chodzi, bo od "mojej" strony

    Czy pożądany samochód parkuje przodem do ewentualnego obserwatora?
    Bo jeśli przodem i ma nową rejestrację, to zamiast sczytywania tablicy,
    można sczytywać nalepkę na szybie, radary i na nią też się potrafią
    nakierować. Ostatecznie, wprogramować w systemie jakiś konkretny, niezmienny
    szczegół, obecny w samochodzie lub na nim, charakterystyczny tylko dla niego
    i jeśli przy pojawieniu się szczegół ten się zgodzi, alarm nie zostanie
    podniesiony.

    > I dlatego prawdopodobnie to odpada - chociaż to by było super, bo od razu
    > miałbym numer rejestracyjny w bazie :)

    Można się nastawić nie tylko na moment zaparkowania, ale też na chwilę,
    zanim auto zaparkuje, wtedy jest szansa, że łatwiej będzie sczytać jego
    numer, bo tablica nie będzie przytulona do ściany i gdy zaparkuje, podjąć
    procedurę porównania zapamiętanej już tablicy z bazą, w razie niezgodności
    alarmować.
    Oczywiście, jeśli auto tylko wykręcało, by pojechać w drugą stronę, to nie
    alarmować, bo zaraz pojedzie, ale tu już trzeba wybrać, czy zaparkował, czy
    tylko chwilowo wykręca (chyba, ze ulica jednokierunkowa, to nie było tematu)
    i znika. Skoro moje focidło XP150, ale w telefonie muszę sprawdzić, czy nie
    też, umie rozpoznać, czy przed obiektywem jest twarz, czy nie, to pewnie
    niewielką komplikacją algorytmu da się ocenić, czy przed obiektywem stoi to,
    co ma stać, czy to, co nie powinno.
    Dumam, co by jeszcze podpowiedzieć, bo przyznam, zainteresował mnie temat.

    Żałuję, że nie jestem zbyt dobrym programistą, bo bym ci za browara :) taki
    algorytm napisał :)

    --
    Numery telespamerów: 814605413 222768000 616285002 845383900
    (będzie ich więcej, gdy zadzwonią)