  • 101. Data: 2021-02-17 13:35:49
    Temat: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Obserwacje są ciekawe. Napięcie w instalacji (a więc i na klemach)
    > zależy od wielu czynników.

    Niektóre obciążenia mogą mieć kawałek wspólnego przewodu z przewodem
    zasilającym gniazdo zapalniczki, a inne nie.
    Spadek napięcia na tym wspólnym kawałku wpływa na pomiary.
    P.G.

  • 102. Data: 2021-02-17 13:40:19
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2021 o 13:35 Piotr Gałka <p...@c...pl>
    pisze:

    > Niektóre obciążenia mogą mieć kawałek wspólnego przewodu z przewodem
    > zasilającym gniazdo zapalniczki, a inne nie.
    > Spadek napięcia na tym wspólnym kawałku wpływa na pomiary.
    > P.G.

    Mogą, ale to nie ten przypadek bo zweryfikowałem go drugim miernikiem na
    klemach.

    TG

  • 103. Data: 2021-02-17 13:50:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello collie,

    Wednesday, February 17, 2021, 11:36:56 AM, you wrote:

    > Bajdurzysz, powtarzając znaną urban legend o odłączonym akumulatorze
    > i przepalonych żarówkach.

    Mowa o uszkodzonym regulatorze, jakbyś nie zauważył.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 104. Data: 2021-02-17 13:52:45
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > chronić aku przed rozładowaniem zmniejszając moc grzałek. Nieznaczne
    > podniesienie obrotów (z 800 na 1100) powoduje, że napięcie ustawia się
    > na poziomie 14.9V.
    >
    > Na początku zimy miałem problem z akumulatorem (ciągle był rozładowany,
    > auto odpalało, ale aku po wyłączeniu silnika miał 12,2-12,3). Dopiero
    > dzięki temu miernikowi mnie oświeciło.
    > Na 5 min przed wyjazdem do sklepu po bułki odpalałem auto i włączałem
    > ogrzewanie przedniej szyby (bo nie chciało mi się jej skrobać). Dzięki
    > temu ciągle miałem rozładowany aku - bo się nie zdążył przez 1km

    Cytnę całość ale się odniosę w dwóch kwestiach. Podłączenie miernika w
    sumie jest błędne bo wykorzystuje on gniazdo zapalniczki i bierze udział
    nie tyle w spadku napięcia całości, lecz wynikłe jest to z prawa Kiroffa
    (choćby) i stalowych połączeń (oporność) na samym gnieździe bo pamiętać
    należy, że woltomierz zasila się z tego samego źródła, które mierzy.
    Wystarczy lekki brak kontaktu i wskazania będą błędne. Miernik powinien
    być podłączony bezpośrednio pod akumulator z pominięciem nawet
    bezpiecznika, lub do bezpiecznika o dużej mocy. Wtedy spadki napięć będą
    mniejsze w tym obwodzie i bardziej dokładne z uwagi na punkt podłączenia
    na samym akumulatorze z pominięciem wszelakich styków.

    Inna sprawa to obroty silnika jak i jego moc. Przy silnikach o małej
    mocy, włączenie dodatkowych odbiorników powoduje większe obciążenie
    mechaniczne alternatora a ten obciąża silnik w skutek czego spadają
    obroty, które mają wpływ na ten alternator i wynikiem tego jest spadek
    napięcia. Wystarczy ustawić obroty na wyższe, wtedy ten efekt będzie
    mniejszy. We współczesnych samochodach zajmuje się tym ECU więc to lekko
    problematyczne. Oczywiście ingerencja w regulator napięcia alternatora
    nic nie da z tego tytułu, ze alternator pracuje na skraju obrotów i
    zwyczajnie potrzeba mu większych obrotów. Kiedyś kombinowano ze zmianą
    średnicy koła pasowego na alternatorze ale wtedy następuje szybsze
    zużycie łożysk alternatora z powodu wysokich obrotów.

    Fakt posiadanie miernika napięcia, który nawet wcześniej opisywałem,
    wydaje się dobrym pomysłem. Może nie dla wszystkich bo nie każdy zdaje
    sobie sprawę ze wskazań ale przynajmniej można czasem zapobiec
    poważniejszym awariom :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 105. Data: 2021-02-17 14:02:52
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2021 o 13:52 LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > mniejsze w tym obwodzie i bardziej dokładne z uwagi na punkt podłączenia
    > na samym akumulatorze z pominięciem wszelakich styków.

    Tak jak napisałem weryfikowałem jego wskazania drugim miernikiem na
    klemach. Sprawdzałem też dwoma miernikami (na klemach i w zapalniczce) te
    zastanawiające fluktuacje i się pokrywają.

    > Inna sprawa to obroty silnika jak i jego moc. Przy silnikach o małejmocy,

    To dwulitrowy diesel, ma 185KM. Raczej nie ten przypadek. Nagrzewnica w
    klimie na 2kW, świece to też 20A szt. - do tego wtryskiwacze, różne
    sterowniki i zwyczajnie "nie stykło" na wolnych obrotach.
    Sterownik ładowania (czy jak go tam zwał) w tym wypadku chroni aku przed
    całkowitym wydojeniem.

    TG

  • 106. Data: 2021-02-17 14:03:58
    Od: collie <c...@v...pl>

    W środę, 17.02.2021 o 13:27, Tomasz Gorbaczuk napisał:

> [...]
    > od wielu czynników.
    > Jak jest temp. zewnętrzna w okolicach 0 i poniżej to mam 14.7-14.9V.

    Pomiar napięcia w gnieździe zapalniczki nie jest miarodajny - potrafi
    tam być spadek napięcia nawet o 0,5 V. Woltomierz w aucie jest rzeczą
    nieocenioną, ale podłączony bezpośrednio do klem akumulatora. Można
    od biedy posługiwać się miernikiem w gnieździe zapalniczki, ale po
    uprzednim skalibrowaniu go dobrym miernikiem podłączonym jednocześnie do
    klem, żeby wiedzieć, jaką brać poprawkę na odczyt z gniazda zapalniczki.
    Poza tym masz zepsuty, albo źle wyregulowany regulator napięcia.
    Napięcie ładowania nie powinno w żadnym przypadku przekraczać 14,4 V -
    i to mierzone na klemach, a nie w gnieździe zapalniczki. Tak jest zdrowo
    i dla akumulatora, i dla elektroniki samochodowej.

    --
    Jak nic ci się nie chce, pij wodę. Będzie ci się chciało siku
    (Albert Einstein)

  • 107. Data: 2021-02-17 14:10:22
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2021 o 14:03 collie <c...@v...pl> pisze:

    > Pomiar napięcia w gnieździe zapalniczki nie jest miarodajny - potrafi
    > tam być spadek napięcia nawet o 0,5 V.

    a co ja już trzy razy napisałem? - sprawdzałem to

    > Napięcie ładowania nie powinno w żadnym przypadku przekraczać 14,4 V -
    > i to mierzone na klemach,

    Koreańce mają widocznie swoje zdanie na ten temat :-)
    Każdy lepszy prostownik ma tryb "zimowy" - podnosi napięcie wraz ze
    spadkiem temp. zewn.
    Oni widocznie też to stosują.

    TG

  • 108. Data: 2021-02-17 14:15:04
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > Tak jak napisałem weryfikowałem jego wskazania drugim miernikiem na
    > klemach. Sprawdzałem też dwoma miernikami (na klemach i w zapalniczce)
    > te zastanawiające fluktuacje i się pokrywają.

    Ja też mam taki miernik i czasem zaczyna pokazywać bzdury. Wystarczy że
    nim pokręcę prawo-lewo, żeby złapał lepszy kontakt i wtedy jest spokój
    na jakiś czas. Widzę też (bo to 3 funkcyjne) że jeśli podłączony telefon
    ciagnie 0,5A do ładowania to pokręcenie w gniazdku powoduje wzrost prądu
    ładowania telefonu do 0,8A. czasem sam telefon bulgocze, ze ma za mało
    (komunikat).

> [...]
    > sterowniki i zwyczajnie "nie stykło" na wolnych obrotach.
    > Sterownik ładowania (czy jak go tam zwał) w tym wypadku chroni aku przed

    No bo alternator osiąga pełną moc dopiero przy maksymalnych obrotach a
    producent auta lekko dał ciała, że dopuścił takie zachowanie:]

  • 109. Data: 2021-02-17 14:28:54
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2021 o 14:15 LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> pisze:

    > Ja też mam taki miernik i czasem zaczyna pokazywać bzdury.
    Nie czytasz co piszę tylko głosisz swoje tezy :-)

    > No bo alternator osiąga pełną moc dopiero przy maksymalnych obrotach a
    > producent auta lekko dał ciała, że dopuścił takie zachowanie:]
    To tylko potwierdza co napisałem powyżej :-) napisałem przecież, że
    wystarczy podnieść obroty o 200 (na jakieś 1100) i jest full napięcie bez
    względu na załączone odbiorniki. Do maksymalnych obrotów brakuje jakieś
    3400 obr/min :-)

    Alternator ma 200A - jak patrzę na wykresy w necie to nie znalazłem
    takiego, który daje moc max przy 1000 obr/min. Zawsze to jest jakaś krzywa
    narastająca. Pewnie jakby załadować do tego auta 2x większy alternator to
    by i przy biegu jałowym prądu wystarczyło.

    TG

  • 110. Data: 2021-02-17 14:54:50
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > Nie czytasz co piszę tylko głosisz swoje tezy :-)

    Nie. Ja mam ten sam miernik ale już 2 lata i doświadczyłem tego, że
    pokazuje czasem bzdury. Zgodzę się z tym, że multimetr pokazuje w
    porównaniu dobrze i napięcia się zgadzają kiedy jest prawidłowy kontakt.
    Piszę o tym, że czasem łże jak bura suka bo gubi kontakt :]

> [...]
    > wystarczy podnieść obroty o 200 (na jakieś 1100) i jest full napięcie
    > bez względu na załączone odbiorniki. Do maksymalnych obrotów brakuje

    No wiem, dlatego wcześniej pisałem, że wiele osób zmienia średnicę koła
    pasowego, bo alternator kręci się szybciej z mniejszą średnicą tego koła
    przy tych samych obrotach silnika.

    > Alternator ma 200A - jak patrzę na wykresy w necie to nie znalazłem
    > takiego, który daje moc max przy 1000 obr/min.

    Bo takich nie produkują.

    > Zawsze to jest jakaś
    > krzywa narastająca.

    No jasne. Moc (wolt x amper) wzrasta wraz z obrotami.

    > Pewnie jakby załadować do tego auta 2x większy
    > alternator to by i przy biegu jałowym prądu wystarczyło.

    Niezupełnie. Musiałbyś ingerować raczej w uzwojenia stojana, żeby
    podnieść samo napięcie przy tych samych obrotach i uzyskać jakąś moc,
    którą można już wykorzystać. Wielgachny alternator będzie miał taką samą
    przekładnię jak mały alternator i jedynie większą moc wynikającą z
    grubości drutu na stojanie i odpowiednim wirniku do tego.

    Napięcie wynika albo z obrotów albo z ilości uzwojeń.