  • 1. Data: 2021-07-30 18:17:14
    Temat: Automat w górach.
    Od: nadir <n...@h...org>

    Wróciłem sobie z Bieszczad, ani to Alpy, ani Himalaje, no ale jest
    trochę zjazdów i podjazdów, jednak w trybie automatycznym nie dało się
    jeździć.
    Samochód to Golf Sportsvan 1.4TSI z DSG. O ile jeszcze przy podjazdach
    dało się jakoś jeździć w trybie Sport, to w Drive każdy podjazd to
    porażka. Skrzynia przerzuca biegi w górę już przy około 1200 obr/s i
    przy 50km/h ma "zapięty" 5 bieg, który jest za słaby żeby podjechać pod
    większość wzniesień. Efekt jest taki, że samochód zwalnia, skrzynia
    zrzuca bieg na niższy, znowu zwalnia i znowu zrzuca. Na trzecim biegu
    dało się od biedy jeździć, ale tylko z prędkościami w zakresie
    25-35km/h, bo powyżej znowu wrzucany jest wyższy bieg, i tak w koło Macieju.
    No ale już zjazdy to totalna porażka, czy to tryb Drive czy Sport
    samochód nie jest w stanie w ogóle wyhamować silnikiem tylko ciągle się
    rozpędza i wrzuca coraz to wyższe biegi, zmuszając do ciągłego używania
    hamulców.
    Ratunkiem było jedynie ręczne przerzucanie biegów, tylko po co w takim
    razie automatyczna skrzynia?
    Wcześniej, te i inne, polskie góry objeżdżałem 1.9TDI z manualną
    skrzynią biegów i tam nie był żadnych problemów z podjazdami i zjazdami.
    Wrzucona "dwójka" albo "trójka" i w razie potrzeby tylko muskanie pedału
    hamulca, a żadna górka nie straszna.
    Rozumiem, że większy silnik i kompresja w dieslu sprzyja hamowaniu
    silnikiem, ale aż takiej dysproporcji to się nie spodziewałem.
    No i nie wiem czy mam coś "skopane" w skrzyni/samochodzie czy ten typ
    tak ma?
    Jeżeli to normalne zachowanie samochodów z automatycznymi skrzyniami, to
    czy taka skrzynia biegów w górach, szczególnie w erze "dołsajzingu", ma
    w ogóle jakiś sens? Po co przepłacać za droższą skrzynię i jej
    serwisowanie skoro i tak trzeba biegi ręcznie zmieniać?

  • 2. Data: 2021-07-30 18:39:50
    Temat: Re: Automat w górach.
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 30.07.2021 o 18:17, nadir pisze:

> [...]
    > silnikiem, ale aż takiej dysproporcji to się nie spodziewałem.
    > No i nie wiem czy mam coś "skopane" w skrzyni/samochodzie czy ten typ

    Nie wiem - dsg po górach nie jeżdziłem ale volvo 2,5t z hydrokinetykiem
    to też padaka. Znaczy da się jeździć bo mocy i momentu to ma stosunkowo
    dużo, ale prawda jest taka że ogólnie lepiej jechał jak mu na "manualu"
    trójkę zapiąłem i nie ruszałem;) Generalnie jak ktoś lubi prowadzić a
    nie jeździ z punktu a do b to automat niekoniecznie mu przypasi. Mi nie
    przypasił i ogólnie trochę żałuję - niby auto znacznie lepsze niż
    poprzednie a jednak mocnco nijakie mimo mocnego silnika i napędu na 4
    łapy... No i przez automat żona rozjebała zderzak o budynek przy
    parkowaniu - manual by po prostu zgasł;)

    --
    Shrek

  • 3. Data: 2021-07-30 18:45:24
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    W dniu 2021-07-30 o 18:17, nadir pisze:
    > Wróciłem sobie z Bieszczad, ani to Alpy, ani Himalaje, no ale jest
    > trochę zjazdów i podjazdów, jednak w trybie automatycznym nie dało się
    > jeździć.
    > Samochód to Golf Sportsvan 1.4TSI z DSG.

    (ciach).

    Może faktycznie za słaby silnik. Używam 2.2 tonowy czołg z sinikiem 3l
    dizelek, raczej mocny. Żadnych problemów tego typu, hamowanie prawie do
    zatrzymania silnikiem (ślicznie redukuje hamując*), o ile tylko jadę w
    trybie lajtowym, bo jak się spieszę to niestety trzeba deptać. Po górach
    (a mieszkam w górach) czasami silnika brakuje i jednak trzeba dohamować.
    Nie spotkałem się natomiast z takim zachowaniem jak opisujesz we w miarę
    nowoczesnym samochodzie. Używam też pełnoletnie Volvo XC70 i tam
    hamowanie silnikiem jest słabsze i tylko na 1-2 oraz 5, tak mi się
    zdaje, nie wiedzieć czemu. Jak hamuje, to skutecznie, ale często po
    prostu odpuszcza i radź sobie samemu - nie redukuje automatycznie, ale
    to stara konstrukcja skrzyni.

    * jak lekko dotknę hamulca, to hamuje wyłącznie silnikiem, w spokojnej
    jeździe miejskiej prawie do końca wystarcza.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 4. Data: 2021-07-30 18:58:50
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

> [...]
    > łapy... No i przez automat żona rozjebała zderzak o budynek przy
    > parkowaniu - manual by po prostu zgasł;)

    Volvo to padaka od strony skrzyni, zgadzam się z tym całkowicie. 5
    biegów to jeszcze nie tragedia - są sensownie poukładane, ale skrzynia
    potrafi żyć własnym życiem jeżeli chodzi o przełączanie przy hamowaniu.
    Ja na przykład nie wiem dlaczego na jednym zjeździe, tylko na tym
    jednym, zawsze mi hamuje silnikiem. Na innych czasami tak, czasami nie.
    Raczej nigdy nie hamowała na 3 i 4 biegu i nie wiem czy tak sobie
    upodobała, czy taką ma konstrukcję, może ktoś się wypowie.

    Generalnie, przełącza się spokojnie, bez szarpnięć, jak ma ciągnąć, to
    robi to jak należy, choć wolał bym aby trzymała trochę niżej obroty
    silnika - jak mi się nie spieszy, ale tego się przestawić chyba nie da.
    Ma przejechane ponad 500Mm i był jeden generalny remont przy 200Mm.:)
    Moim zdaniem żywotna jest, o ile tylko się nie przegina - to nie jest
    "sportowa wersja skrzyni" (stąd był remont).

    Mam automaty od 8 lat i przesiadka na manuala to tragedia. Wyrosłem już
    z uciechy przełączania biegów.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 5. Data: 2021-07-30 19:06:33
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 30.07.2021 o 18:58, Irek.N. pisze:

> [...]
    > Raczej nigdy nie hamowała na 3 i 4 biegu i nie wiem czy tak sobie
    > upodobała, czy taką ma konstrukcję, może ktoś się wypowie.

    U mnie w zasadzie w ogóle zarzuca lockupa jak nie jadę jak ostatnia
    pizda - po prostu nie dotykasz długo gazu ani hamulca to łaskawie zapnie;)

    > Generalnie, przełącza się spokojnie, bez szarpnięć, jak ma ciągnąć, to
    > robi to jak należy, choć wolał bym aby trzymała trochę niżej obroty
    > silnika - jak mi się nie spieszy, ale tego się przestawić chyba nie da.

    Jeszcze niżej - przecież ona poniżej 2k chyba przerzuca...

    > Mam automaty od 8 lat i przesiadka na manuala to tragedia. Wyrosłem już
    > z uciechy przełączania biegów.

    No a ja nie - jestem jednym z niewielu co miał automaty (i to naprawdę
    kilka różnych - hydrokinetyki, dsg) i może jestem dziwny ale zawsze
    wolałem manuala.

    --
    Shrek

  • 6. Data: 2021-07-30 21:18:32
    Od: ii <i...@o...invalid>

> [...]
    > hamulców.
    > Ratunkiem było jedynie ręczne przerzucanie biegów, tylko po co w takim

    Myślę, że potrzebujesz Twizy (Radek, do nogi!) :-) Nic tu się nie
    przełącza. Doładowuje się tylko.

  • 7. Data: 2021-07-30 21:42:51
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

> [...]
    > skrzynią biegów i tam nie był żadnych problemów z podjazdami i zjazdami.
    > Wrzucona "dwójka" albo "trójka" i w razie potrzeby tylko muskanie pedału

    Chwila, chwila. W automacie też możesz sobie wrzucić na stałe "dwójkę
    albo trójkę" i jechać.

    Twoje narzekanie sugeruje, że nie umiesz jeździł automatem, a nie, że
    automat zły.

    Czasem warunki na drodze są na tyle dziwne, że typowa logika automatu
    się nie wyrabia - i wtedy przydają się te "inne tryby", których na co
    dzień się nie używa.

    --
    MN

  • 8. Data: 2021-07-30 21:46:35
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 30.07.2021 o 21:42, Marcin N pisze:

    > Twoje narzekanie sugeruje, że nie umiesz jeździł automatem, a nie, że
    > automat zły.

    Autpmat jest od tego żeby zmieniał dobrze. Jak masz zmieniać ręcznie to
    ma być normlnie sprzęgło i skrzynia a nie jakieś manetki przez które aut
    nie czujesz.

    --
    Shrek

  • 9. Data: 2021-07-30 22:27:49
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 30.07.2021 o 21:42, Marcin N pisze:

    > Chwila, chwila. W automacie też możesz sobie wrzucić na stałe "dwójkę
    > albo trójkę" i jechać.

    W moim mogę. Dwójkę, trójkę, nawet siódemkę, każdy bieg do odcięcia.

    > Twoje narzekanie sugeruje, że nie umiesz jeździł automatem,

    Nie wykluczam. Zawsze miałem manuale, od czasu do czasu jeździłem
    okazjonalnie jakimś automatem, ale żaden mi nie leżał. Ten co mam też
    mnie nie jakoś specjalnie nie powala. Fakt - biegi szybko i sprawnie
    zmienia, ale tylko w górę, w dół jest lekko ociężały.

    > a nie, że automat zły.

    No sorry, ale jak ktoś tak zaprogramował automatykę, że przy 1200obr/min
    skrzynia zmienia przełożenia na wyższe, a przy 50km/h ma już piąty bieg
    i nie ma siły podjechać pod byle wzniesienie, to ten automat jest jednak
    zły.

    > Czasem warunki na drodze są na tyle dziwne, że typowa logika automatu
    > się nie wyrabia - i wtedy przydają się te "inne tryby", których na co
    > dzień się nie używa.

    Dlatego pytam czy jest sens używać takiego automatu w górach? W mieście,
    na autostradach i płaskich odcinkach dróg jest OK, ale w górach to to
    sobie tak średnio radzi. Nie wiem czy to wina tej konkretnej skrzyni,
    jej strojenia, czy wszystkich automatów, ale gdybym mieszkał w terenach
    górzystych to bym się mocno nad automatem zastanawiał.

  • 10. Data: 2021-07-30 22:51:33
    Od: cef <c...@i...pl>

> [...]
    > jeździć.
    > Samochód to Golf Sportsvan 1.4TSI z DSG.

    Miałem podobne wrażenia z jazdy pasatem 2,0 TDI DSG.
    Ktoś tu sugerował, że nowocześniejsze skrzynie mają specjalny tryb
    do jazdy w górach i wtedy skrzynia decyduje lepiej.
    Nie wiem jak działa oprogramowanie bez tych opcji, ale
    można się nauczyć (albo nauczyć skrzynię)
    jazdy bez specjalnej opcji górskiej.
    Po kilku przejazdach samochód mi się nie rozpędza na górce w Bardzie,
    kwestia użycia hamulca w odpowiednim momencie a potem już się nie rozpędza.